Behöver råd med båtbyte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd med båtbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tycker Silver Hawk är ett bra alternativ, 520 modellen, finns i 3 olika utföranden cc/sc/dc. Går bra i lite grövre sjö för sin storlek och ligger bra i pris. Gärna 90hk, men 70hk fungerar bra det med. Blir att skruva av vindrutan för att få plats med den höjden. Jag är färgad eftersom jag äger en själv men tycker det är en sjövärdig båt som fungerar fint till fiske.

    Kommentera


    • #12
      Prisklass ?
      Har priset ingen betydelse så är allt lugnt.
      Annars kan jag tipsa om en båt som är sjövärdig och stadig till ett bra pris...det negativa är sprutsjö vid sjögång och tungt lastad, den tål annars hård sjö..lovar..
      Uttern A51. Likadant dilemma med garage, rutan går att skruva lös..en riktig pärla.
      Mvh.

      Kommentera


      • #13
        För mig är vitsen med trailer båt att det är smidigt. Bara koppla på och köra. Finns jättemånga fina båtar. Men ska du behöva bygga om garaget eller skruva av rutan varje gång blir nog risken att båten inte används så mycket som du önskar. Välj hellre en båt som passar rakt in utan massa krångel.
        välj också en vanlig 600 trailer så är den tillräckligt kort för att passa in i ditt garage. Ett till alternativ är HR 460 Fishing. Både den och arkip går bra i sjön. Passar på en 600 trailer och i ditt garage. Och sist men inte minst. Familjen får också plats.

        Kommentera


        • #14
          Min båt står på en 600 trailer som är 4,75m lång från Trailergruppen, tror den är en av de kortaste trailererna. Alumacraft Escape 165 verkar riktig fin och har mycket plats (tiller varianten), tillräckligt stark motor. Arkip 460 borde gå in men har läst att den är mycket vindkänslig och låter väldigt mycket i hög sjö (visa använder hörselkåpor!?).
          Jag har dubbelgarage egentligen med 2 garageportar (en automatisk). Bakom garaget i samma byggnad är en liten snickarbo. Om jag tar bort gipsväggen får jag ca +2 meter till. Men för att få båten på rätt sida i garaget behöver jag byta till en bred garageport (idag har jag 2 normal stora) som också kostar 30.000kr + montera den.

          Kommentera


          • #15
            Vindkänslig är den inte. Faktiskt första gången jag hört det om Arkip. Har varit ute med kompisens Arkip på Vättern i granska grov sjö.
            Skulle snarare säga att det är ett av de absolut bästa skroven på en båt i den storleken. Min catch blandar de kanske ihop det med. Den är mer vindkänslig. Sen hade jag önskat en annan layout inne i båten på arkip men det är en annan diskussion. Lycka till med ditt båtköp.

            Kommentera


            • #16
              Har snubblat över en båt jag blev mycket intresserad av: Scandica 475 Alu Har sett bilder och kollat på youtube, verkar vara rätt storlek för mig och ser välplanerad ut. Dock svårt att hitta recensioner om den på nätet. Har ni sett, känt, hört, fiskat från den?

              Kommentera


              • #17
                En 600 trailer duger nog gott till nämnda båtar men man riskerar snabbt att ekipaget blir olagligt att framföra..... Båt 300 motor 100 tank+ bensin 30
                ett par tre batterier minst 25 även om man väljer lithium... lite rep ankare och kanske en elmotor och du är redan över maxvikten, själv vill jag gärna även ha ett reservhjul monterat på trailern också +en massa annat bra att ha grejer... Har efter mer än 40 år med trailer bakom bilen kommit fram till att hellre en för stor bromsad trailer än en för liten alltid är att föredra när man drar sin fiske maskin.... Utom vid besiktningen men det är en smäll jag gärna tar...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #18
                  Tror de kan vara läge att ha is i magen o invänta marknaden för båtar nu, finns troligen många som kommer få likviditetsproblem framgent med alla räntehöjningar mm
                  Folk som belånat sig till Max kommer sannolikt avyttra fiskebåtar/snöskotrar/vattenskotrar mm dyra leksaker som en första räddning för att slippa flytta..

                  Så har man lite is i magen tror jag priserna är på väg ner ordentligt från en övejrhettad båtmarknad.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Tror de kan vara läge att ha is i magen o invänta marknaden för båtar nu, finns troligen många som kommer få likviditetsproblem framgent med alla räntehöjningar mm
                    Folk som belånat sig till Max kommer sannolikt avyttra fiskebåtar/snöskotrar/vattenskotrar mm dyra leksaker som en första räddning för att slippa flytta..

                    Så har man lite is i magen tror jag priserna är på väg ner ordentligt från en övejrhettad båtmarknad.
                    Det kanske blir så eller priserna går ännu högre upp mtp inflationen. Jag kan ju vänta till fiskemässan iaf, kanske blir lite erbjudande av olika tillverkare också.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 546 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X