Stiga VSB10, nån med erfarenhet av den båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stiga VSB10, nån med erfarenhet av den båten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stiga VSB10, nån med erfarenhet av den båten?

    Tjena tjena, tänkte höra med er hör på forumet om det är nån som fiskar från en Stiga VSB10 båt. Har nämligen fått mina tassar på en sådan och den ska renoveras om till en redig men smidig fiskebåt. Finns inte mkt info om den tänkte göra ett försök här
    Senast ändrad av Mastoman; 2023-03-01, 11:42.

  • #2

    Kommentera


    • #3
      har för mig originalfärgen är den gula du kan se under röda...såldes av OBS på 70-80 talet om jag inte missminner mig... max 10hk? är det inte en synvilla hur botten ser ut mot aktern har den nog en tendens att överplana vid högre farter...så övermotorisera den inte...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        har för mig originalfärgen är den gula du kan se under röda...såldes av OBS på 70-80 talet om jag inte missminner mig... max 10hk? är det inte en synvilla hur botten ser ut mot aktern har den nog en tendens att överplana vid högre farter...så övermotorisera den inte...
        Det stämmer med den infon jag har med. Är det nåt speciellt du ser? Första båten jag har så ej så påläst just nu om hur de ska se ut.. planerat att ha en 10-15hk men menar du att de är bättre med en mindre?

        Kommentera


        • #5
          10-15 kan nog funka bra...en del menar ju att man inte behöver gasa fullt... nog kort rigg till den där,kolla upp det...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mastoman Visa inlägg

            Det stämmer med den infon jag har med. Är det nåt speciellt du ser? Första båten jag har så ej så påläst just nu om hur de ska se ut.. planerat att ha en 10-15hk men menar du att de är bättre med en mindre?
            Jag tror "byggarn" menar att det ser ut som att botten säckat ihop mellan akterspegeln och kölen ungefär. Inte ovanligt på gamla plastbåtar med tunt laminat. Du får då en "hook" som kommer fungera så att häcken/aktern får ett rejält lyft i högre farter = överplaning. Du kan ju lätt kolla om det faktiskt är så med en lång stålskala, eller en rak bräda, eller något annat som är rakt. Att få ordning på det kräver en massa jobb...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

              Jag tror "byggarn" menar att det ser ut som att botten säckat ihop mellan akterspegeln och kölen ungefär. Inte ovanligt på gamla plastbåtar med tunt laminat. Du får då en "hook" som kommer fungera så att häcken/aktern får ett rejält lyft i högre farter = överplaning. Du kan ju lätt kolla om det faktiskt är så med en lång stålskala, eller en rak bräda, eller något annat som är rakt. Att få ordning på det kräver en massa jobb...
              Aah jaa jag tänkte på det först när jag såg båten att hm undrar om det ska vara sådär, ser ju ut som en liten grop. Om man lägger en rak bräda och det blir "luft" under så behövs det fyllas ut? Läggar man då brädan längst kölen till akterspegeln eller hur fungerar det? Funkar de att plasta upp "luftutrymmet" så att det blir jämn o fint? Tid har jag då tanken är att inte sjösätta båten i år utan att göra iordning den som jag vill ha den i lungt o ro och lära mig om de mesta

              Kommentera


              • #8
                Använd båten som den är... det är ingen mening med att "sminka en gris"

                En billig utombordare under tio hästar eller kanske till och med bara en elmotor i aktern kommer ta dig ut på vattnet.

                Kommentera


                • #9
                  Det där ser väl mer ut som ett halvplanande skrov än ett planande.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Det där ser väl mer ut som ett halvplanande skrov än ett planande.
                    Jaa den känns relativt plant. Men vad är skillnaden mellan halvplanande och planande skrov förutom utseendet?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X