Båtfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtfrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtfrågor

    Frågar för en kompis.

    Han är väldigt sugen på en anytec 522 eller 622 och undrar hur säkert det är att köpa en sådan? Han tänker givetvis på Predators förlisning. Det går rykten om uteblivna flytelement, yttre omständigheter osv.

    Han vill känna sig säker i båten, inte vara rädd för att den skall sjunka som en sten.

    Sedan har han en fråga angående 4taktsmotorer. Han tänker på yamaha och suzuki.

    Hur är bränsleförbrukningen, om man tänker på en stor 150-200hp fyrtakt motor gämfört med en 10-15hp fyrtakt? Hur sagta går att köra med dem respektive motorerna (6m båt).
    G.Loomis - Fear No Fish

  • #2
    Alucraft 19 tycker jag att han ska ta en ordentligt titt på om han är insnöad på ordentliga aluminiumbåtar och dom har enligt uppgift bättre sjöegenskaper än Anytec . Anytec har ju väldigt låg för så man får ju verkligen tänka sej för när man kör i grov havssjö med en båt som är konstruerad så.
    http://teamjoj.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Ja, dom är ju CE-märkta så dom ska väl flyta vattenfyllda med full last. Men du får gärna berätta mer om förlisningen eller länka till nån text om detta. F.ö så tycker jag dom håller på att få lite Targa stämpel på sig dvs. typ advokatjeep...

      Kommentera


      • #4
        Anytech tillverkas ju uppe hos mig i Öregrund (gjorde iaf nu görs vissa modeller i Polen bla just 622 & 522), så jag ser dem ofta och såg dem redan under testerna med prototyperna och dem går fint i skärgård och ytterskärgård med närområden men jag skulle inte välja dem som trollingbåt för öppet vatten oavsett flytelement eller inte då just fören är låg som nämdes och jag har fått prova på konsekvenserna av det och det var inte kul (dock i en Buster L som inte ens pallade kuling inomskärs) annars gillar jag aluminiumbåtar.

        Vill han ha en alu som går fint så kolla på Silver Eagle CC eller varför inte nya 650 WA.n den sog ju kalasläcker ut

        Sen har det kommit en ny alu skuta på senare år som också framöver kommer att byggas uppe i Öregrund nämligen Arronet deras 20 fotare med CC borde sitta som en smäck om man gillar det lite råare yrkes stuket med rejäla räcken och skrov som pallar det mesta, har inte provkört den men den ser ut att funka bättre i grov sjö än Anytech!!

        Vad gäller motor så visserligen drar den lilla 4T mindre men den kostar en del i inköp och det krävs mycket körande innan det börjar löna sig detta sett ur enbart bränsleekonomisk synvinkel.

        Sen har vi ju säkerhetsbiten då det ju ger en högre säkerhet med en extra motor om olyckan är framme, dock är det noga att INTE falla för frestelsen att koppla in lillsnurrna på fasta tanken och samma startbatteri som stora motorn, då rasar hela konceptet!!

        Reservsnurra/trollingsnurra SKA köras på ett separat system och egen bränsletillförsel, en sån liten 4T går otroligt länge på en 12 eller 25L trycktank med soppa och har den elstart så ska den ha eget batteri men helst ska den ha snörstart som komplement.

        My 2 Cent

        Kommentera


        • #5
          kompisen har en Anytec 622 custombyggd för fiske. Första som byggdes enbart för fiske m.a.o. inge lull lull höjda räcken fästplattor för djupriggar mm går kanon i grov sjö så vitt jag vet så valde guiden bort flytblåsan i skrovet på sin Anytec 750 för att han skulle svetsa extra utrustning själv

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inlägg
            Frågar för en kompis.

            Han är väldigt sugen på en anytec 522 eller 622 och undrar hur säkert det är att köpa en sådan? Han tänker givetvis på Predators förlisning. Det går rykten om uteblivna flytelement, yttre omständigheter osv.

            Han vill känna sig säker i båten, inte vara rädd för att den skall sjunka som en sten.

            Sedan har han en fråga angående 4taktsmotorer. Han tänker på yamaha och suzuki.

            Hur är bränsleförbrukningen, om man tänker på en stor 150-200hp fyrtakt motor gämfört med en 10-15hp fyrtakt? Hur sagta går att köra med dem respektive motorerna (6m båt).
            Anytecs båtar håller mycket fin kvalitet inget snack om detta rejäla mycket väl svetsade alldeles utmärkta (och kostar därefter) båtar med öppna fördäck och hög hastighet hör inte hemma på havet i grov sjö dyker du så är båten vattenfylld direkt och sjunker om den inte har flytelement spelar ingen roll om den är gjord i alu eller plast inget av materialen flyter av sej självt, använder man sunt förnuft och håller noggrann koll på vädret brukar det inte vara nåt större problem, man måste veta sina egna och båtens begränsningar låter naturligtvis både kaxigt och stöddigt men det är bättre att bryta innan det är försent!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 405 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            15 svar
            1 359 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nila
            av Nila
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            270 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 130 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            327 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X