(Fråga) Köpa uppblåsbar båt med motor (el/bensin) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Fråga) Köpa uppblåsbar båt med motor (el/bensin)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• (Fråga) Köpa uppblåsbar båt med motor (el/bensin)

God kväll, kära fiskare och vänner,

Mitt namn är Skyler, och jag är snart 25 år gammal. Jag har tillbringat hela mitt liv i Stockholm, men börjar känna mig något frustrerad över den begränsade tillgången till vatten i området. Oavsett var man befinner sig, så är det ofta privat mark, bommar som blockerar vägar, eller parkeringsplatser som kostar 30 kr/timme och kräver en 40 minuters promenad för att nå vattnet.

Det är därför jag har beslutat mig för att investera i en båt, eftersom det känns nästintill omöjligt att fiska från land utan problem i Stockholms län. Och när man väl hittar en bra plats, kan man ibland bli överraskad av ett vildsvin som obehagligt nog kommer bakifrån.

Jag planerar att resa till Polen i september, då priserna är betydligt lägre på de flesta varor (med undantag för vissa som elektronik). Jag tänkte passa på att köpa en uppblåsbar båt, kanot eller kajak med motorfäste. Motorn har jag tänkt köpa i Sverige för att säkerställa garantier och liknande. Eftersom jag är den enda som kommer använda båten (196 cm och 75 kg), undrar jag hur stor båt jag egentligen behöver?

Båtens huvudsakliga syfte kommer att vara att transportera mig från land till en ö eller liknande. Jag fiskar ofta med flöte eller bottenmete då det känns mer avkopplande, men ibland sysslar jag även med kastfiske med skeddrag, wobblers och så vidare.

När det gäller motorn: Vilken motor skulle passa? Jag har tidigare haft en uppblåsbar båt för fyra personer, men var tvungen att skrota den efter att den var 30 år gammal och hade genomgått otaliga reparationer. Motorn var en tvåtakts 8 hästars utombordare, så jag har viss erfarenhet av båtar. Förra året fick jag även prova på elektriska motorer, vilket fungerade bra på en trepersoners båt - förutom att den började ta in vatten och sjönk efter en halvtimme.

Jag funderar alltså på en uppblåsbar tvåsitsare eller större om ni rekommenderar det, men vilken motor skulle kunna vara lämplig?

Jag vore tacksam om ni kunde länka eller kommentera förslag på vad som skulle kunna fungera för mig.

Med vänliga hälsningar,
    Skyler

Behöver du uppblåsbar ur förvaringssynpunkt ?känns ju spontant som en fiskekajak borde uppfylla ditt önskemål gott och väl och med pedalsystem är det inte säkert du har motorbehovet heller

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Behöver du uppblåsbar ur förvaringssynpunkt ?känns ju spontant som en fiskekajak borde uppfylla ditt önskemål gott och väl och med pedalsystem är det inte säkert du har motorbehovet heller
      Jo men tjena. Uppblåsbar ur förvaringssynpunkt. Precis så.

Jag har läst på marinor och klubbar angående priser och det är svin dyrt! Billigaste i närheten av mig är på 3,000kr per säsong för en båtplats (antingen på land eller vatten).

Jag förstår dig om den där fiske kajaken. Men det är rätt så bestämt att jag ska ha motor ändå. Det kan även vara extra hjälpsamt när man åker i kraftig motvind.
      Dessutom i de fiskevatten jag har planer att köra med båten så är dom så pass stora så att jag kan bli trött efter en kvart av pedal trampning och paddling. Jag menar då att jag kanske är ute å fiskar i 4-6 timmar och då kan man bli riktigt trött när man inte har en motor

Kommentera

Nåt sånt då ? Uppblåsbar med motorfäste -har ingen koll på den men sett fler med motorfäste så motorfäste finns

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          Nåt sånt då ? Uppblåsbar med motorfäste -har ingen koll på den men sett fler med motorfäste så motorfäste finns
          https://greatwhite.se/gummibatar/644...C1G7vr7jr6DOWC
          Oj fan! De där ser riktigt mäktigt ut!

Jo kanske något sånt jag ska ha
          Men 8 lax för en gummi båt är lite överdrivet... får se då om de finns samma men billigare i Polen

Tackar dig!

Kommentera

Det är ju mycket annat som ska stämma också med storlek packad, hur bärsäcken ser ut osv blir en del att bära med båt/elmotor/batteri/fiskeutrustning

Kommentera

Skulle kika om du har plats efter en porta boat beg om du hittar nån, är mer stabila än en uppblåsbar och mer rejäla att fiska ifrån.
              Eller en savage gear https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...YaAjbwEALw_wcB

Kommentera

Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
                Skulle kika om du har plats efter en porta boat beg om du hittar nån, är mer stabila än en uppblåsbar och mer rejäla att fiska ifrån.
                Eller en savage gear https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...YaAjbwEALw_wcB
                Den där känner jag igen... Både kajaken och denna båt kan jag tänka mig ha :P

Jag såg nyligen på en YouTube video där en Amerikanare köpte samma Savage Gear båt på TEMU istället för ungefär 3,000kr. Så ungefär 4,000kr billigare än sportfiskeprylar.

Kommentera

Ursprungligen postat av skyler Visa inlägg

Den där känner jag igen... Både kajaken och denna båt kan jag tänka mig ha :P

Jag såg nyligen på en YouTube video där en Amerikanare köpte samma Savage Gear båt på TEMU istället för ungefär 3,000kr. Så ungefär 4,000kr billigare än sportfiskeprylar.
                  Ok man får oftast vad man betalar för. Att inte slösa bort pengar är helt ok, tänk på att du sätter din hälsa på spel med en båt från temu då den gissningsvis inte är lika sjösäker.

Kommentera

Jag kan bara hålla med brollann. Jag vill inte sträcka mig så långt som att säga att allt Temu, Shein och liknande Kinaplattformar säljer är billiga skitprodukter, men mycket är det och du vet inte i förväg om det är en kopia du får eller inte.

Det är väl en sak att köpa några drag eller lina för några hundra (det har jag själv gjort), men en gummibåt för 3 lax skulle jag akta mig noga för att köpa, särskilt om du ska använda den i stora vatten och med motor.

(Tror också det kan vara på sin plats att förhålla sig lite skeptisk till översvallande amerikanska recensioner av prylar från Kinaplattformarna, jag får en känsla av att många av dessa recensenter är sponsrade...)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 903 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49