Köpråd mindre båt för extremt långgrund sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd mindre båt för extremt långgrund sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd mindre båt för extremt långgrund sjö

Hej!

Har skaffat stuga i år och fick med en ganska välanvänd gammal båt som nog sett sina bästa år för rätt länge sedan. Tänkte se mig om efter något "nytt" och har föreställt mig att jag vill ha en ganska lätt båt som kan ta 3 vuxna alt 2 vuxna och 2 barn, inte behöver mycket underhåll, och är lämplig att ha i en väldigt långgrund sjö (vi pratar 30-40 meter ut från vår "strand" innan det blir en halvmeter djupt). Min begränsade kunskap styr mig mot nåt i stil med en Linder 440 då jag använt dem en del tidigare och tycker bra om dem. Vill kunna ro lätt och köra med en mindre elmotor vid behov. Sjön är runt 3 km2 och längs med mitten blir den hyggligt djup (17 meter eller så) så man köra lite trolling men det är inte jättesträckor så tänker att elmotor nog blir lagom. Kommer inte att vara ute i busväder heller.

Några förslag på vad jag borde titta på? Budget kan vi säga 30-40k eller under, nytt eller begagnat.

Tack på förhand!

Min tanke med så mycket grunt vatten som kan vara bra fiske så vore väl en ganska flatbottnad båt bra lite som en gammal flateka men i alu, Linder 440 går helt bort i min värld med de förutsättningarna, något liknande denna https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAE men det finns många och en elmotor känns helt rätt ger många fördelar på grundvattnet främst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Min tanke med så mycket grunt vatten som kan vara bra fiske så vore väl en ganska flatbottnad båt bra lite som en gammal flateka men i alu, Linder 440 går helt bort i min värld med de förutsättningarna, något liknande denna https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.discoverboating.com %2Fresources%2Fjon-boat&psig=AOvVaw0qTre75LIlORlTnO0t1YSp&ust=1747077 483417000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0C BQQjRxqFwoTCMDFhoORnI0DFQAAAAAdAAAAABAE men det finns många och en elmotor känns helt rätt ger många fördelar på grundvattnet främst.
      Tack! Kollar runt lite och något i denna still då kanske?

eller

Kommentera

Precis och skaNi vara 2-3 vuxna eller 2 vuxna och 2 barn så är stabilitet viktig och då är dessa rejät stabila, och de är lättdrivna så även med en elmotor så får Du en OK fart och det var ju en ganska liten sjö det gällde där högavågor och hård vind knappat är ett problem som ute i kusten och ytterskärgården.

Kommentera

Kan rekommendera en Kimple 370!

Kommentera

Ursprungligen postat av Antonbe Visa inlägg
            Kan rekommendera en Kimple 370!
            Tittade en del på dessa igår men de rekommenderas för 3 pers så är det OK att köra 2 vuxna och 2 barn? Känns som om det borde funka och formatet är ju smidigt. Annars finns ju 450 modellen med men vet inte hur mycket jobbigare den är att ro eller hur mycket mer motor den vill ha.

Kommentera

Uppdatering: var hos lokala båthandlaren och beskrev vad jag var ute efter och de rekommenderade direkt en… Kimple 370. Så det får väl bli en sådan då, tyckte den kändes mycket större och rymligare i verkligheten än den ser ut på bild.

Kommentera

Vill man ha en liten, grundgående båt som är otroligt stabil kan man också kolla på en gummibåt. Jag fiskar själv från en Zodiac som är 3,8m. Kanske inte den vanligaste fiskebåten men några fördelar har den. Den har ett helt plant aluminumgolv, det är väldigt lätt att hantera fisken kvar i vattnet och även om man ställer två 100 kg gubbar på ena kanten lutar den knappt. En vanlig eka skulle ta in vatten och välta. Vill man bada så är gummibåten lätt att komma upp i.

Sedan är den ju osannolikt sjösäker. Flyter som en kork. Jag har varit ute på Östersjön i 2 meters vågor. Det är inte alls bekvämt men man känner sig ändå säker.

Det är dock inget man ror runt i. Någon motor rekommenderas.

Kommentera

Jag skulle definitivt avråda från en så liten båt som Kimple 370 om man skall vara två vuxna och två barn fiskandes samtidigt. Min erfarenhet av barn på sjön är att de ofta är mer utrymmeskrävande än vuxna. Så inte bara vikten räknas utan även "svängrum" och stabilitet. Fiska i en för liten båt är varken säkert eller roligt och med din budget har du ju råd att gå upp på minst 14 fot...

Kommentera

Jag rekommenderar en riktig roddbåt som tex Päijän 471: https://paijanboats.com/sv/pages/batar . Lättrodd och har gott om plats för två vuxna och två barn(eller tre vuxna).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 913 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup