Bygga spinnfiskebåt av en Ryds Hajen sport - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga spinnfiskebåt av en Ryds Hajen sport

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nicaon
    replied
    Ursprungligen postat av Nessie

Inte illa.

Av nyfikenhet, vad kostade det att bygga den här båten?
    Det har kostat ca 125000kr för båten, trailer, motor, 2x ekolod och elmotor.
    Så det blev inte det budgetbygge jag hade en idé om från början, men om jag skulle köpt något färdigt i motsvarande stil så hade det blivit betydligt mycket dyrare tror jag.
    Men så var en stor anledning att testa hur det är att bygga något sådant här också.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    En bild på båten i vattnet.
    var ute på ett fiskepass i helgen, 3 vuxna och utrustning, båten skötte sig fint, stabil att röra sig i och trots en del vind så var det inga problem att ankra med elmotorn eller att förflytta sig. Planing och fart var samma som när jag är själv i båten.
    så jag måste säga att jag är väldigt nöjd såhär långt.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Surt med tändstiften, men bra att det löste sig.
    Ja det var lite surt men jag har haft samma problem med en likadan motor tidigare så det var skönt att veta att det kan vara problemet. Det hade varit lätt att misstänka att något mer allvarligt var fel annars eftersom det var första gången jag körde motorn på riktigt efter att den köptes.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Första provturen gick inte så bra, bensinmotorn började misstända och dog, det visade sig vara dåliga tändstift. I dag så gjordes ett andra försök som gick mycket bättre. 28 knop maxfart, lagom maxvarvtal och i princip ingen planingströskel så jag är nöjd med propellervalet och hur båten betedde sig i sjön.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    I dag blev motorn monterad och provstartad och allt verka funka som det ska. Återstår att se hur det funkar i vattnet.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Inte illa. Vart kommer du fiska med den först?
    Det kommer nog bli Södra Säm eller Åsunden skulle jag tro.

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Nu ligger båten äntligen på trailern, bara montering av motor kvar innan jungfruturen.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Pimpat båten lite i dag med ett par dekaler
    Har även bottenmålat. Jag får se om jag målar upp vattenlinjen sedan när jag fått den i vattnet, men den kommer ligga på trailer mellan fiskepassen så det behövs egentligen inte.
    Nu är det bara motorn som ska hängas på och sedan provkörning när isen släppt.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Nu har även luckorna fått matta. Jag har funderat fram och tillbaka på vilka lås jag skulle ha men till slut blev det tight passning på luckan och nylonband i en ögla att öppna med. Luckorna kommer inte att öppna sig oavsiktligt .
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• nicaon
    replied
    Bara luckorna kvar nu
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg