Håller på att skissa på ett nytt kastdäck som kommer att vara plastade skivor som är löstagbara. Jag vill inte ha plyfa utan något som är lite mer lättviktigt och som inte kan ruttna. Jag hittade dessa skivor: https://dockyardcomposites.com/produ...t-grx115-15mm/. Är det någon som använt dessa tidigare och vet om dom funkar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bygga kastdäck av PET?
Collapse
X
-
Enligt specen så väger dom 1,42kg för 1008x816x15mm. Plyfa för samma storlek väger väl ca: 6,2kg. Räknat på en densitet på 500kg/m3.Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inläggHur är vikt skillnaden jämfört med plyfa?
Kommentera
-
Nja. Nu är det ju precis som du själv skriver, ett distansmaterial. Det betyder att det är materialet som ligger mellan den plastade glasfibern som ska på, på båda sidorna. Då får man en komposit som blir otroligt stark och hållbar. Det är så man bygger båtar. Men du har rätt, utan glasfiber så håller dom inte. Men det var aldrig tanken. Jag har använt divinycell tidigare men pris/prestanda verka bra mycket bättre med det här.Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggÄr det där starkare än frigolit ? Står inget i länken om hur mycket last dom tål utan att det är ”distansmaterial” det tolkar jag som att dom inte tål värst mycket last själva utan att du kommer hamna på båtbotten när du ställer dig på den där
Kommentera
-
Hur många lager glasfiber per sida räknar du med att ha ? Känns som att ju tunnare fyllnadsmaterial ju sämre bär konstruktionen .
hur bygger du upp under ? Helt fribärande? Hur lång spännvidd?och vilken tjocklek av skivorna?
plastar en del sporthojskåpor och glasfiber är ju inte direkt stumt utan flexar en hel del även om det är starkt i sig
(kan bara jämföra med armerade gjutningar där höjden stärker upp , är feg och ekonomisk på båtfronten så jag plastar in plywood))
Kommentera
-
Jag har ett ramverk med balkar som skivorna ligger på ca 60cm mellan. Planen är att ha 1-2 lager med sk 1708 på varje sida och 15mm tjocka skivor. Det skulle ge 1mm flex så det verkar lugnt. Björkplyfa är ju betydligt dyrare än det här.Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggHur många lager glasfiber per sida räknar du med att ha ? Känns som att ju tunnare fyllnadsmaterial ju sämre bär konstruktionen .
hur bygger du upp under ? Helt fribärande? Hur lång spännvidd?och vilken tjocklek av skivorna?
plastar en del sporthojskåpor och glasfiber är ju inte direkt stumt utan flexar en hel del även om det är starkt i sig
(kan bara jämföra med armerade gjutningar där höjden stärker upp , är feg och ekonomisk på båtfronten så jag plastar in plywood))
Kommentera
-
ja kanske är lugnt känns som du får göra ett test så vet vi andra sen om det var bra eller skit -björkplywood ruttnar vansinnigt fort så det ska du inte ha här oavsettUrsprungligen postat av GooAL Visa inlägg
Jag har ett ramverk med balkar som skivorna ligger på ca 60cm mellan. Planen är att ha 1-2 lager med sk 1708 på varje sida och 15mm tjocka skivor. Det skulle ge 1mm flex så det verkar lugnt. Björkplyfa är ju betydligt dyrare än det här.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av nicaonEfter några år utan båt och lite sug efter att ta upp fisket lite mer aktivt igen så bestämde jag mig...14 Foton2025-10-01, 11:56
-
av nicaonAlla luckor utsågade och dräneringslisterna monterade. Behöver komplettera med några förstärkningar...4 Foton2025-11-01, 17:28
-
av nicaonHar börjat såga ut luckorna nu och testat att göra en avrinningslist. Har använt en tjockare (tror det...2 Foton2025-10-25, 14:23
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
|
5 svar
1 464 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg