Skulle vilja ha en liten fiskebåt för att fiska med min son (15år). Kikar på gummibåtar typ savage gear easyrider 300…också takbåt men de tål ju inte lika mycket last… problemet med eka/roddbåt är att jag inte har någonstans att förvara den och ingen dragkrok på bilen…. Har ni några tips? Vi tänker inte åka så långt mer komma åt vassen utifrån sjön så att säga. Så liten elmotor eller kanske bara åror/paddlar till att börja med.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Min första fiskebåt sökes…
Collapse
X
-
Reflektera över om inte en kanadensare kan vara ett alternativ. En lite bredare sådan funkar bra till fiske om man bär sig vettigt åt och inte ger sig ut i alltför blåsigt väder. Dessutom är den lätt att frakta på biltaket om man lär sig tekniken. Men sedan ska man ju ha förvaringsplats också, och det är svårt i lägenhet.
- Gillar 1
-
Jag tänker på de här gula Trapperkanoterna. De är lite tunga att hantera men ganska stadiga i sjön om man sitter lugnt. De klarar också lite vind. Men man behöver vara stark och vältränad för att ensam få upp dem på biltaket utan hjälpmedel.
Själv har jag en lättare - 25 kg - Old Town Camper som jag fiskar i från ibland. Men den väger bara 25 kg och är för lätt om det blåser lite. Fördelen är att den går bära över axlarna och är lätt att få upp på biltaket.
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag har fiskat från det mesta som flyter i små insjöar. Kajak, kanadensare, flytring, gummibåt m.m. Jag tycker inte något kan mäta sig med en träskpråm, alltså klassisk amerikansk jon boat. Själv äger jag en Alumacraft 1436 men skulle tro att en Kimple 330 (wide) skulle funka lika så gott. Friheten att kunna röra sig i båten utan att slösa en massa energi på att hålla balansen kan ej underskattas. Inget problem att hiva upp på taket tillsammans med en normalbyggd 15-årig pojke.
- Gillar 1
Kommentera
-
En jonboat eller någon annan aluminiumbåt är väl det bästa valet för biltaksbåt om man har en förvaringsplats för den, men har man inte det är gummibåten en fungerande kompromiss. Till exempel den här: https://www-kivelaoutdoor-com.transl..._x_tr_pto=wapp Det finns plats för två man och utrustning och kan köras med en liten bensinare eller elmotor. Båten väger kring 50 kg och förvaras i en bag som får plats i en personbil. Hemma kan man ha den på balkongen eller i källarförrådet. Den har uppblåsbar durk, vilket inte är optimalt, men å andra sidan gör den båten lätt att transportera, vilket ju var ett krav. Håller gör den trots uppblåsbarheten. Och gummibåtar är bland det stabilaste som finns att stå i under fiske.
- Gillar 1
Kommentera
-
Kanske an sådan här https://www.nauticexpo.com/prod/quickboats-194479.html mpnteringsbar och det finns fler fabrikat med samma ide och de förvaras som ett platt paket mellan turerna och kan kastas enkelt i vanig bil.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av nicaonEfter några år utan båt och lite sug efter att ta upp fisket lite mer aktivt igen så bestämde jag mig...14 Foton2025-10-01, 11:56
-
av Marin.boHej,
Jag håller på att renovera en båt men vet inte vad det är för märke eller modell....2 Foton2025-12-25, 20:01 -
Svar till Vad är det för båt?av Marin.boIngen lycka med bildsök.
när jag köpt den så trodde jag att det var en jofa men lyckades inte...1 Foto2025-12-25, 23:50
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 783 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg