Vatten mellan skrov med olika sektioner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten mellan skrov med olika sektioner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vatten mellan skrov med olika sektioner

Hej!

Jag har en gammal båt, osäker på märke/modell men gissar på Cresent?
    Mellan skroven är det vatten (gissar att det läcker från durken då det finns en del sprickor i färg/plast där).
    Jag satte dit en dyvika och tömde ut vattnet, bara för att inse att det fanns mer vatten som inte kom ut.
    Efter att tagit hål i durken under ett säte (tänkte sätta en skruvbar inspektionslucka där) så ser jag att det mellan skroven finns väggar som delar in utrymmet där i tre "sektioner".
    Tror det är vatten i alla tre. Men den längst bak är tömd genom dyvikan.

Hade gärna velat ha tips på bästa sättet att hantera detta.

Spontant tänker jag att antingen gör jag hål för en inspektionslucka även längre fram i båten så jag kommer åt alla tre sektioner och kan försöka pumpa ut vattnet.
    (Dock verkar det lite svårt att få bort allt vatten med pumpen då det är svårt att komma åt det sista längst ned.)

Eller så skulle jag kanske kunna försöka komma åt och borra hål i väggarna mellan sektionerna så vattnet kan rinna längst back och tömmas med dyvikan.

Tar gärna emot tips och rekommendationer från andra här som kan mycket mer om båtar än jag
    Tack på förhand!

Ställ båten på kant, borra försiktigt genom vid lägsta punkten på varje hålighet. Låt sedan båten stå ett par dagar så att det torkar ur i håligheten. Avsluta med att förstärka där durken sprukit och sedan ny gelcoat över.

Det är ett otyg med båtar som tar in vatten i dubbelskrov. Jag har själv varit med om det. Kompisen och jag var ute, och båten var trög och tungrodd. Vi drog upp den på ett litet skär och ställde den på kant. Det tog en bra stund för den att tömmas. Det visade sig att den var sprucken i durken. Slipning, ett lager ny glasfiber och gelcoat botade läckan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
    13 svar
    10 923 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup