Crecent 432 projekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crecent 432 projekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crecent 432 projekt

Tjabba, Kille här på 31år har dyslexi skriver som en jävla kratta, Kärringen är på mig hela tiden och bara väntar på alla goda kommentarer om det, men nu är det sagt. Har en Crecent 432 haft den i kanske 4 år nu. Köpte den med en Yamaha 50hk 2 takt 1987 model på, funkade jävligt bra som fiske båt. Men för två år sen gick motorn sönder och båten har ståt vatten fylld och halft övertäckt med presenning (ingen seriös övertäckning, det va -13 när jag täckte över den och redan full i vatten så borrade ett hål i akterspegeln med 32mm borr) Så det var redan is upp tlll relingen när jag täckte över den. Men nu i vintras fylle köpte jag en Yamaha 90hk på fyllan, Så fick den levererad hem av killen jag köpte den av på blocket för han hade nån firma, Så bästa fylle köpet jag gjort.

Bilder med text

Så här såg båten ut efter vintern i år, Växel huset står i varm källare om nån behöver inget fel på det.

Click image for larger version  Name:	Messenger_creation_FF68C3EF-F097-4F65-88C4-C453CA5C96C4.jpg Views:	0 Size:	321,8 KB ID:	2666678

Men det fanns ju en U-soffa i båten och den hade jag ju installerat högtlare i och det var ju genomblött rubb och stubb så tog vinkelslipen och sågade bort skiten. Vill ändå kunna ha lite förvarning och lådor.

Click image for larger version  Name:	Messenger_creation_F3A31523-01E3-4F75-AA33-4AB98278E94C.jpg Views:	0 Size:	171,3 KB ID:	2666679

Sen plocka jag av gamla motorn helt och började kolla akterspegeln och insåg att allt var dåligt och ruttet. Då tänkte jag om jag ska slänga på den här motorn, Då är det lika bra att gör om allt och får det precis som jag vill, så fram med vinkelslipen igen och resterande av båten försvan.

Click image for larger version  Name:	Messenger_creation_305BCE3C-4EAE-467B-9C92-020B6575892A.jpg Views:	0 Size:	192,4 KB ID:	2666680

Click image for larger version  Name:	Messenger_creation_5C833107-DD4A-4D25-9728-C1525D79DF2D.jpg Views:	0 Size:	372,4 KB ID:	2666681

Click image for larger version  Name:	Messenger_creation_1914CBC8-C73A-433D-A91E-97E173310538.jpg Views:	0 Size:	192,1 KB ID:	2666682

Har lite skum och kanter kvar att tabort, Sen tänker jag att jag sätter 3st 15mm konstruktionsplywood och fiberglassar in, sen sätter knän och lite. har inte en direkt plan på hur jag ska göra, det är lite mer vad jag känner för just då.
    Funderat lite på behäver man ha motorbrun? eller kan jag göra hela akterspegeln rak? som sagt inga direkta planer söker inspiration och det blir vad det blir lite , Men ska nog bygga in några 20L dunkar som flytelement. Imorgon ska jag iväg och greja lite mer med båten så försöker uppdatera lite med bilder då (Y)

Denna tråd har jag missat,. Tyvärr är FS inte i närheten av vad den var för 5-10 år sedan.... knappat någon som postar här mera...FB, mättnad eller vad vet jag inte men det finns ganska många äldre trådar på FS som du kan inspireras av om du hittar dem.

Båtbygge har varit en het fråga under åren på FS med precis den typ av båt som du har.
    50hk är klart mer än vad som rekommenderas för en C 432 och en 90hk behöver nog en större båt, men vi får se vad du gör.
    Vissa platta skrov är gjorda för snål gång vid säg 20-27 knop men kan bli rent av lömska/farliga om övermotoriserade, dvs högre farter, ngt att tänka på om andra är i båten.

En annan sak, en vattenfylld båt och minusgrader kan nog ställa till det med skrovets integritet. Glasfiber kan suga vatten över tid och frysgrader då kan möjligen ställa till det, "spränga" laminering i skrovet. Något att ha i beräkningen iaf...
    Senast ändrad av anteman; 2026-05-10, 00:02.

Kommentera

Kul projekt, ser fram emot att följa

Kommentera

Hej !
        Köpte en sådan båt när den kom ut med en Yamaha 30 hk som var max motor vad jag minns. Var mkt nöjd med båten och dess sjögång. Kommer ihåg att den gav 27 knop om man åkte själv i båten. En motor på 90 hk känns väldigt overkill och farligt.

Kommentera

Har byggt om och ägt några båtar med detta 425 skrov, 90hk på det skrovet är på tok för mycket, för tungt och för mycket kraft. Det skrovet är känt för att överplana vid för höga farter... Väldigt stabilt och trevligt skrov med 20-30hk men inte med så mycket mer... 27-28 knop är väl ungefär toppfart för skrovet mer kraft utöver det och det börjar bli riktigt olustigt.....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tjenare igen, Tror också att motorn kan vara lite för stor för båten men ingen kommer ihåg en fegis skämt och sido.. Nej men hade 50hk på förut och då gjorde den ungefär 33knop, va aldrig rädd orolig för att gasa fullt med båten då den kändes jävligt pålitlig i sjön. Men köpte den bara för att det var en bra deal, är det så att det inte går så går det inte då får jag kolla om nån vill byta mot en mindre eller nåt dyligt. Men tycker det är lite spännande att testa i alla fall. Uppskattar och tänker i allafall en gång extra på all er erfarenhet.

Har varit iväg ensväng idag i allafall slipat lite till tagit bort allt skum, nästan i allafall. tagitbort små plywood bitar som satt med ungefär ett lager glassfiber för handtag i bak med mera. tänker att jag ska försöka slänga i 3st hela skivor i akterspegeln istället för en liten 10mm plyfa som det satt innan. Har börjat planera lite för hur jag ska bygga men ingenting spikat ännu. Ska till båten imorgon igen så får se hur det blir imorgon. Har bara två blider på det lilla jag gjort idag, var bara där ungefär 2 timmar, skummet var ett helvete att få bort måste jag säga, Men ska väl gå över resten med stålborste på vinkelslipen imorgon, sen slipa ner till glassfibret överallt.

Kommentera

Sen är väl planen att såga upp golvet här för att bygga en liten brun för pump och täta resterande del av golvet så det blir flytkraft i det, sen sätta en golvbrun/nånting med rör som leder ut till brunen så allt vatten samlas där. bygga igen hålet i fram osv.

Kommentera

Tjabba, Jobbar 2-skift så på EM veckorna är det jävligt svårt att hinna med nånting. Förra FM veckan regnade bort, Varit iväg lite idag fick såga ur resterande del av golvet för det var ganska ruttet på många ställen och det känns jävligt ovärt att lägga ner massa tid och energi sen om ett år måste jag riva igen för att byta golv. Så idag åkte golvet ur, spolade ur båten lite också så man ser vad man har att jobba med. nästa steg blir att börja med akterspegeln.

Click image for larger version

Name:	IMG20260522160306.jpg
Views:	155
Size:	1,02 MB
ID:	2666999 Click image for larger version

Name:	IMG20260522160255.jpg
Views:	155
Size:	1,01 MB
ID:	2667000 Click image for larger version

Name:	IMG20260522160421.jpg
Views:	154
Size:	931,9 KB
ID:	2667002
                Bifogade filer

Kommentera

Tjabba, bilderna blir absolut inte i rätt ordning, men idag har jag glassfibra igen ungefär 28 hål i akterspegeln sen ett rejält stort hål i golvet där jag råkade skära igenom när jag tog bort det rutna golvet, råkade köra lite djupt men det löser sig. La ungefär 5 lager glasfiber från insidan och 2 från utsidan så skulle säga att det är en bra start
                  Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                  13 svar
                  10 980 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup