Enkel lösning på sprickor i aktierns översida? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel lösning på sprickor i aktierns översida?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkel lösning på sprickor i aktierns översida?

Hej, bytte akterspegel på Örnvik-ekan efter konstens alla regler för några år sedan men i år har det börjat smya in sprickor på övre sidan av akterspegel, Jag vill undvika ytterligare renoveringar av aktern och funderar om det finns ngn enkel lösning för att hålla fukt/vatten utanför. En gummilist satte jag inte dit efter renoveringen då jag inte ville göra hål. Alt får jag slipa av och expoxyspackla och måla helt enkelt...

Så frågan är om du har satt dit "ngt" över akterns reling som förhindrar att vattnet smyger sig in där? Finns ju färdiga gummilister att köpa men dom jag hittat måste skruvas fast och jag vill inte göra hål som sagt...

/A
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Hej!
    En bra bild eller två på hur det ser ut underlättar.
    Fridens

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
      Hej!
      En bra bild eller två på hur det ser ut underlättar.
      Fridens
      Se bifogat, drog på några lager med silvertejp (eltejpen var en tillfällig fix) tills det blir några dgrs sol så det får torka ur. Hela akterna känns opåverkad men ngn fiffig lösning som håller fukt/regn ute vore bra att få dit som sagt :/
      Bifogade filer

Kommentera

Slipa ner och lägg några lager glasfiberväv och epoxy eller polyester när det torkat ordentligt.... Ser ut som att det är det som fattas...sen kan du spackla och måla...ta helst epoxy som är vattentät i sig själv vilket inte polyester är.....se nu bara till att få rätt väv till den resin du väljer...
        Senast ändrad av byggarn; 2026-06-23, 05:46.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tänkte slipa ner å dra på epoxy eftersom det redan ligger epoxy. MEN jag vill kunna lägga på ngt typ en gummilist efteråt innan jag gör jobbet. Det är liksom det jag söker

Kommentera

En syrafast rostfri u-profil som ”lock” är vad jag spontant lurar på. Hos en mekanisk verkstad, byggnadsplåtslagare etc skulle du kunna få en dylik tillverkad/bockad. Tar du snäva mått kan den få såpass bra passform att den får typ ”krängas på”. Med förslagsvis silikon emellan som lim får du både extra tätning och borde slippa att borra. Viktigt att den tvättas ren med avfettande innan då det brukar vara en tunn oljehinna på från tillverkaren, och även på prismor från kantbock/kantmaskin finns oljerester.
            I styrka brukar man räkna att 1mm rostfri plåt motsvarar 2mm stålplåt.
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2026-06-23, 11:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
            13 svar
            11 059 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup