Vatten i skrovet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i skrovet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vatten i skrovet?

    Tjena!
    när jag montera mitt nya ekolod igår på båten som jag precis köpt (vator 15r) så kom det vatten ur det ena hålet som jag borra där jag skulle montera sändaren??
    Jag kan nada om båtar men vad jag kan se så sitter det en stor "skruv" längst ner där bak som borde fungera som avtapning eller nått?
    är det nått fel på båten eller det är normalt att det samlas lite vatten i "skrovet"?
    och kan kan jag bara skruva ut den där skruven där bak och tömma av vattnet eller den ska man inte pilla på??

    /Brink
    www.brinksfiske.blogg.se

  • #2
    det är bara att skruva ut den och tömma. kom ihåg att skruva tillbaka den den kallas dyvika. har du tätat dom nya skruvhålen med nåt typ marinsilicon eller nåt det är bra att göra det så den inte tar in vatten där.kolla att det är rostfria skruvar
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

    http://www.kingofmälaren.se/

    http://xn--kingofmlaren-mcb.se

    www.huntyardberras.com

    www.bjerks.se

    http://leech4you.se/


    Fångstgaranti

    Kommentera


    • #3
      jupps allt e tätat med silicon och skruvarna jag fick till ekolodet bör juh va rostfria?
      är det normalt att det samlas vatten där då?

      tack för snabbt svar : ) /brink
      www.brinksfiske.blogg.se

      Kommentera


      • #4
        det brukar alltid komma in vatten mellan skroven antingen tar man upp båten då och då och tömmer eller så köper man en länspump jag har en pump från clas olsson den är kanon den pumpar ut så fort vattnet kommer till en viss nivå
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

        http://www.kingofmälaren.se/

        http://xn--kingofmlaren-mcb.se

        www.huntyardberras.com

        www.bjerks.se

        http://leech4you.se/


        Fångstgaranti

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Brink Visa inlägg
          Tjena!
          när jag montera mitt nya ekolod igår på båten som jag precis köpt (vator 15r) så kom det vatten ur det ena hålet som jag borra där jag skulle montera sändaren??
          Jag kan nada om båtar men vad jag kan se så sitter det en stor "skruv" längst ner där bak som borde fungera som avtapning eller nått?
          är det nått fel på båten eller det är normalt att det samlas lite vatten i "skrovet"?
          och kan kan jag bara skruva ut den där skruven där bak och tömma av vattnet eller den ska man inte pilla på??

          /Brink
          Hej Brink; Den stora "skruven" som sitter längst ner i mitten på akterspegeln kallas DYVIKA. Den används för att tappa ur vattnet ur båten eller mellan skroven när båten ligger på land eller trailer. Dyvikan bör vara urskruvad hela vintern så att skrovet får lite luft och har möjllighet att torka ordentligt. Har båten dubbelskrov och det finns en massa vatten där under vintern kan skrovet frysa sönder när vattnet expanderar och blir till is. Glöm bara inte att skruva i dyvikan före sjösättning till våren eller nästa fisketur. Bästa stället att förvara dyvikan är fasttejpad på huvudströmbrytaren, startnyckeln eller ratten. Själv har jag varit med om två allvarliga intermezzon när vi glömt att skruva i dyvikan före sjösättning....en gång i Saltstraumen vid stigande vatten och en gång i Vänern vid måttlig vind och motorn nästan dränkt. Det är av misstagen man lär sig!
          Glöm inte att skruva i dyvikan före sjösättning!
          Old Firehand

          Ps. När du borrar i skrovet under vattenlinjen för att kunna montera ekolodsgivare bör du måla inne i borrhålen med gelcote eller annan färg innan du tätar med sikaflex eller silikon och drar i skruvarna. Risken är annars stor att vatten med tiden tränger in i de råa, oskyddade ytorna i själva borrhålen i båtskrovet. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-12-10, 11:35.

          Kommentera


          • #6
            ok tack!
            www.brinksfiske.blogg.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Grattis till bra båtval , du kommer att gilla den
              Jag har en vit 15R sedan 6 år tillbaka å är jätte nöjd och billigt går den om man inte har för liten motor (som jag hade från början)
              Nu vet jag inte var du borrat men misstänker att det är på sidan om nedsänkningen för tanken där det är dubbelbotten
              lite vatten blir liggandes där om båten lutar bakåt , jag har ett 6mm hål borrat på båda sidor längst bak snett uppåt ifrån tankutymmet då blir inget vatten liggandes där.
              Har även ett hål i framkant på nedsänkningen (för att få ut vatten och kondens ur dubbelbotten ) där jag har en expanderdyvika ,det har nog du också om inte så ska du borra.
              jag har skuvat i en dyvika i bakkant på durken precis framför aktersätet så regnvatten rinner ner under durken och ut genom dyvikan om båten ligger på land.
              Brukar låta vattnet rinna ner även när den ligger vid båtplatsen i sjön ,då behöver inte vatten ligga på durken så båten börjar luta ifall det regnar mycke.
              Har tänkt montera en pump men de har inte blivit av än ,har ju bara haft båten 6 år.
              Man behöver inte oroa sig för att durken ska ruttna underifrån som på Crescent båtar eftersom den inte har något inplastat trä (åtminstånde inte min som är senare modell )
              Lycka till
              Hej Eino; Jag har varit med och lagat många dubbelskrovade och enkelskrovade plastbåtar som sugit åt sig vatten genom omättade glasfiberlaminat. Är undersidan av durken och ovansidan av ytterskrovet mättade med polyester, topcote eller gelcote minimeras risken att plasten ska suga vatten när båten ligger i sjön. Är plasten inte mättad kommer "böldpest", sugande krackeleringar och åtföljande problem som brev på posten.
              Old Firehand

              Kommentera


              • #8
                Va tvungen att googla. Kom hit.

                Min kollega köpte precis en båt med dubbelskrov, (likt den jag har). Han säger att de kan vara fördel att ha lite vatten i skrovet för att den blir stabilare och inte lika vobblig när man bla. fiskar/ligger still. Va första gången jag hörde detta argument. Men en viss poäng har han. Eller va tror ni?

                Kommentera


                • #9
                  Ja, eftersom du har lägre tyngdpunkt samt ökar lite i vikt vilket minskar påverkan från vattenström i sidled. Min träskbåt är en plattbottnad lätt alubåt. Går stadigare och är inte lika känslig för vind när jag har mera vikt på botten. Men inte lika snabbt förstås då.
                  Viktig dock som det påpekades att skroven inte suger vattnet under tiden/blir surt, och att du tömmar före det blir minus ute. Men testa. Inte kul att tappa hastighet pga onödig vikt och ökar bränsleförbrukning i onödan.
                  Senast ändrad av Utter; 2022-03-09, 12:07.

                  Kommentera


                  • #10
                    Diskussionen kan ju vara relevant även om frågan är ett år... Jag köper inte argumentet alls.... Fyll i 5-10 cm vatten i botten på båten och ställ er sedan och vicka på båten i sidled lite ordentligt så får vi se hur mycket stadigare och mindre "wobblande" ni sedan tycker den är.... Vatten i rörelse i en liten båt är ingen höjdare....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X