Uppbyggnad av Crescent 425? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppbyggnad av Crescent 425?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

Har nyligen kommit över en Crescent 425 eller kanske en 415 billigt. Det är inte båten på bilden men min har precis samma inredning. Någon som vet om det är en 425 eller 415? Hittar dessutom lite olika uppgifter om båtens vikt, 185 kg eller 225 kg? Någon som vet?

Nu till min egentliga fråga? Hur är en sådan båt uppbyggd? Efter att ha läst på verkar det vara ett plast/glasfiber skrov (enkelt) med en träkonstruktion uppbyggd ovan plasten och sen plast igen ovan träkonstruktionen. Flytkraft fås via frigolit, som sitter var? Sittplatserna verkar vara uppbyggda av trä även dem. Kan detta stämma?

Min träkonstruktion är lite kass på några ställen och jag är inte direkt sugen på att byta den nu precis innan sommaren. Men om jag förstår det hela korrekt så har denna "trädurk" inte så stor betydelse för båtens funktion, möjligvis vridstyvhet. Stämmer det eller behöver jag vara oroligt för att anväda båten under sommaren?

Jag kommer att ha båten på trailer och göra en bottenmålning innan den används första gången om det har någon betydelse.

//Mikael
    Du kan använda den som du vill även om du trampar igenom....
    Durken i detta fallet har mycket litet till ingen betydelse alls för vridstyvheten, Däremot har framför allt sittytorna i för och akter detta och även mittoften dessa klarar jobbet utan durkens hjälp.helt säkert.
    Helt rätt vad gäller uppbyggnaden det är ett plyfajobb plastat ovanpå gäller nog allt i båten förutom det rena skrovet sparade pengar tid och plast för tillverkaren.
    River du upp skiten kommer du upptäcka att alla träytor vända inåt/neråt är totalt obehandlade troligen riktiga tvätt svampar....
    Gör du något åt durken GLÖM EJ att installera inspektions luckor den ena strax framför bakre toften den andra så långt förut på durken som möjligt detta ger möjlighet till upptorkning under däck då båten är upptagen på land dyvika i aktern är likaså en självklarhet, dock den bakre luckan ger också möjlighet till utpumpning när den ligger i sjön lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag märkte också att ytorna vända inåt / neråt var helt obehandlade när jag skar i min båt (Crescent 415). Brukar det vara så på båtar, eller det är helt olika från märke till märke ?
      Säkert många båtar som inte tömts riktigt på vatten innan de läggs upp och ner.

Kommentera

Nu är man klar med sin renovering

Kommentera

Ursprungligen postat av Colan Visa inlägg
          Nu är man klar med sin renovering
          Grattis! Bra jobbat bara att sjösätta och fiska som tusan nu då :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
          13 svar
          10 749 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup