Bygga tak på mittpulpet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga tak på mittpulpet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygga tak på mittpulpet?

    Tänkte kolla om någon har någon erfarenhet av att ha konstruerat tak till båt med mittpulpet?

    Idag ser båten ut så här: http://1.bp.blogspot.com/_csXULvDUdT...0-h/lorran.jpg

    Min tanke är att bygga upp med pulpitrör "utanpå" så att säga och sedan ha ett tak, inga rutor eller nåt utan bara som en topp (typ som Nordsjö eller Rocad). Taket blir antingen i plast eller spänna segelduk (liksom "sy" i öglorna runt ramen). Takets primära funktion blir egentligen inte att skydda (även om det blir lite skugga) utan mer att få upp spöhållare baktill, sökarljus, ljus i ner i durken, radarantenn etc.

    Jag har börjar skissa på mått etc. och kan ju egentligen gå till vilken firma som helst som jobbar med rostfritt så fixar de ju det utifrån ritning.

    Men det bästa vore om någon hade koll på något företag som gjort lite sådana här skräddarsydda grejer och därmed även kan bidra med lite erfarenhet och input.

    Vet ni någon?


    Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

  • #2
    Jag provade din ide med segeltyg en gång. Men jag använde pressenningsväv istället. Kan väl säga att det funkade sådär, svårt att spänna upp riktigt, fladdrade i fartvinden och vatten ville gärna bilda pölar uppe på taket som när man minst anade det kom rakt över en.
    Hade istället en ide om ett plasttak som tyvärr aldrig blev verkligt innan båten såldes. Rörställningen i rostfritt får man nog ta hjälp av en yrkesman men glasfibern går att fixa billigt. Köp en begagnad flakkåpa från en pickup, dessa brukar kosta runt en femhundring till en tusenlapp. Korta och ev. smalna av tills måtten blir rätt och plasta ihop skarvarna. Polyester och väv kostar ju en slant så här får du otroligt mkt material billigt + att du inte behöver bygga form.
    Mvh Micke

    Kommentera


    • #3
      Du kan prova att höra med killarna i http://slowmotion.nu/ dom har bygt ett tak till deras örnvik finns några bilder på sidan hur det blev


      http://teamchar.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Den rostfria ställningen blir nog en dyr historia dessvärre vad gäller tak kolla in beggade takboxar till bil om inte perfekt kanske nåt att modda (om gjord i glasfiber då naturligtvis) lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen och tankarna.

          Jag har haft lite samma föraning angående segelväv. Men min tanke i det fallet var dock att bygga in välvda rör i ramen, tänk typ takstolar, för att få bort lite av fladdret samt vatten-risken. Men det är nog ändå att föredra att köra hard-top.

          Mailade till Nordsjö och kollade om man kunde köpa loss enbart deras hardtop och det gick bra (mycket snygg, lite välvd). Dock kostar den 7.000kr vilket jag tycker är rätt saftigt för lite glasfiber. Ska kika på att köra från nåt halvfabrikat som ni föreslog och sen modda och plasta själv.

          Ställningen kan nog bli dyr, har inte kommit så långt än. Ska ta kontakt med lite olika svetsfirmor när jag väl kommer så långt.


          Webb - www.teamtrogdor.se
          Blogg - blog.teamtrogdor.se
          Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
          Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

          Kommentera


          • #6
            Hejsan ! Såg ditt inlägg om att bygga tak över pulpeten. Hur har det gått? Jag själv går i samma tankar nu när jag köpte ett projekt som jag ska ta tag i våren 2019. Det är en SportCraft 2.4m x 6 m.
            Jag är intresserad av att höra hur det gått. Själv planerar jag att göra en form samt inköp av material till bågar aluminium eller rostfritt. Hör gärna av dig . Med vänlig hälsning Reijo

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 522 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            20 svar
            1 961 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Amiala
            av Amiala
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            280 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 190 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            343 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X