Ekolodsgivare på aluminiumbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsgivare på aluminiumbåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolodsgivare på aluminiumbåt?

    Fick så många goda råd häromdagen när jag frågade om vilken skruv som är bäst för aluminiumbåtar, så jag kör en fråga till.

    Har nyss skaffat en Tracker. Har provkört ett par gånger med sugproppsgivare till ekolodet för att hitta en lämplig plats att permanent montera givaren på och känner att det nu är dags att skrida till verket.

    När man kollar runt på nätet hittar man dock en oroväckande mängd invecklade trådar och debatter kring hur man skall fästa ekolodsgivare på aluminiumbåtar. Flera aluminiumbåttillverkare har tydligen speciella akterspegelsfästen som tillbehör. Folk debatterar intensivt hur man bäst limmar givaren inne i båten istället för att fästa den på aktern osv. Ingen verkar svara att det bara är att borra i akterspegeln, skruva fast, sikaflexa och vara glad, som hederliga plastbåtsägare gör. Vadan detta? Finns det någon dold fara i att göra på det "vanliga" sättet med aluminiumbåtar? Är det risken för korrosion vid skruvarna som spökar? Tacksam om det erfarna aluminiumgardet kan rycka ut och bistå en novis med ledning än en gång.

  • #2
    Jag fick tillverkat, för trimplanen när jag köpte båten, påsvetsade distanser som dessa sedan är skruvade i utan att penetrera skrovet, sedan har jag en inomskrovsgivare. Men för att vara på säkra sidan om första lodet dör så har jag även en skruvad i akterspegeln med genomgående skruv. Dock börjar det läcka där den är monterad så sjunker inte båten utan det kommer bara att innebära att det facket vattenfylls. Än sä länge inget läckage. Självborrande + Sika sitter det med.
    Senast ändrad av Sturgeon; 2009-09-01, 11:58.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Jeg borret hull i min tracker og fylte på med Sikaflex, har inte vært noe problem. Helt til jeg byttet givaren, og ikke hadde sikaflex tilgjengelig, nu lekker den litt

      Michael
      'dawg, mans best friend!

      Kommentera


      • #4
        Silver har egna, höj- och sänkbara, givarfästen som köps i sats med bla skruvar. Likadant har Linder. Borra, skruva, gucka enligt "manualen". Funkar bra på min.

        //Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


        ´til things are brighter, I´m the man in black

        Kommentera


        • #5
          jag använder mig med av linders höj sänkbara fäste.. Tror dem flesta kör liknande saker på sina alubåtar pga att dem flesta som har alu har det för den e lätt att traila mm. och man e rädd för köra av givaren vid rampning.. e inne på 3:e givaren nu trots min höjbara platta. men har vart isflak och en stor gren som jag körde över. + båten gör faktiskt 1knop mer då jag drar upp givaren.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla goda råd även denna gång! Då vet jag att det går mycket väl att borra fast som vanligt men att det inte desto mindre finns flera fördelar, inklusive att båten faktiskt går fortare, med specialfästena.

            Kommentera


            • #7
              Ingen skillnad före och efter på min båt vad gäller fart! Så skruva på du!!!
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                sedan har jag en inomskrovsgivare.
                Hej Sturgeon, hur fungerar det med invändig givare i Alu-båten din?
                Enl alla givartillverkare kan man inte använda innombordsgivare s.k. "shot thru hull"-givare i metallskrov. Intressant att höra vilken givare du använder och om det är någon skillnad på den och den som är monterad på utsidan, på akterspegeln? Kan det vara det tunna skrovet som gör att det fungerar........?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Hej Sturgeon, hur fungerar det med invändig givare i Alu-båten din?
                  Enl alla givartillverkare kan man inte använda innombordsgivare s.k. "shot thru hull"-givare i metallskrov. Intressant att höra vilken givare du använder och om det är någon skillnad på den och den som är monterad på utsidan, på akterspegeln? Kan det vara det tunna skrovet som gör att det fungerar........?
                  Det fungerar GANSKA bra. Det som påverkas är att det blir mer ytstörningar och att djupförmågan blir begränsad. Jag satte bara en vanlig aktergivare i Sika nära kölen för att testa (fyllde Sikan i en bottenlös glassbytta som fick agera sarg när jag kladdade givaren på plats och försökte få bort luftblåsor). Djupförmågan med en orginalgivare blev 100 meter, djupare än så är det inte funtionsdugligt för annat än att möjligen hitta botten. Ner till 50 meter är inga problem med bra bottendefinition. Samma givare på aktern klarar ner till dryga 300 meter med likvärdigt resultat. Inomskrovsgivaren sitter däremot skyddat, fungerar bra vid körning i planande fart, vid bra sjö. Till och med så att tempmätaren visar rätt, säkert pga aluminiumets goda värmeledningsförmåga.

                  En riktig genomskrovsgivare bör fungera bra mycket bättre. Mitt montage var snabbt om än ganska noga, utrymme finns för förbättring.

                  Har läst om montage i USA där de fått bra resultat, därför jag gjorde valet att testa.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    På lätta planande alubåtar är akterspegels montering det klart bästa alternativet helt säkert se dock till att inget störande i botten strukturen finns framför givaren, mycket viktigt gäller även nitar och dylikt om sådant finnes, allt som kan orsaka turbulens i vattenströmmen över givarens öga.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X