Sun Buster R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sun Buster R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sun Buster R

    Tjena

    Har en Sun Buster R från 94. Jag undrar om det är nån som vet om det går bra att ta bort mitttoften?
    Påverkar det båtens vridstyvhet?
    Senast ändrad av perrak; 2009-11-05, 14:29.
    Perra Karlsson
    Team Fishfire

  • #2
    Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
    Tjena

    Har en Sun Buster R från 94. Jag undrar om det är nån som vet om det går bra att ta bort mitttoften?
    Påverkar det båtens vridstyvhet?
    Det går bra att ta bort den på både Sun och RS men på Sun får du nog staga pulpeten som ju är fäst i toften, iaf på min Sun från -86 men gör du det så påverkas inte stabiliteten på båten om du plockar bort mitttoften.

    Vet flera exemplar av dessa modeller som körts många år utan den helt probelmfritt.

    Kommentera


    • #3
      Det låter kanon. Har tänkt att bygga en fövaringslåda ungefär som RS har så den håller upp pulpeten,
      Perra Karlsson
      Team Fishfire

      Kommentera


      • #4
        Hade en Sun Buster där mittoften plockats bort och det fungerade utan problem.

        Kommentera


        • #5
          Jag fortsätter i min tråd med lite fler frågor.

          Har bytt ut elen en gång i båten men eftersom jag aldrig blir nöjd så ska jag dra om det en gång till.

          Original så ligger alla kablar i golvet men jag funderar på om det är bäst så eller om man ska dra det samma väg som kablarna till reglaget.

          Vad tror ni?

          Uppdaterar denna tråd med bilder sen när väl bygget drar igång.
          Perra Karlsson
          Team Fishfire

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
            Jag fortsätter i min tråd med lite fler frågor.

            Har bytt ut elen en gång i båten men eftersom jag aldrig blir nöjd så ska jag dra om det en gång till.

            Original så ligger alla kablar i golvet men jag funderar på om det är bäst så eller om man ska dra det samma väg som kablarna till reglaget.

            Vad tror ni?

            Uppdaterar denna tråd med bilder sen när väl bygget drar igång.
            Personligen skulle jag lägga in en kabelbana i form av en sån spiralformad slang och fästa den stadigt, låt den gå från batteriboxen längs insidan av aktertoftens framkant och runt hörnet upp till pulpeten.
            Sedan dra alla kablar i den och då finns plats för att enkelt få dit fler om behov uppstår.

            Använd enbart bra grejor som förtennade kablar och silikontätade kabelskor, extra täta alla skarvar med vulkaniserande eltejp och köp en vattenskyddad elpanel med automatsäkringar så håller ditt nya elsystem i många år och du får det exakt som du vill

            Kommentera


            • #7
              Förstår nästan hur du menar. Lägger in en bild senare på lite olika idéer.
              Perra Karlsson
              Team Fishfire

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Använd enbart bra grejor som förtennade kablar och silikontätade kabelskor, extra täta alla skarvar med vulkaniserande eltejp
                Rospigg funkar det inte bättre med förlimmad krympslang istället för eltejp?

                Kommentera


                • #9
                  Skarv

                  Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                  Rospigg funkar det inte bättre med förlimmad krympslang istället för eltejp?
                  Jag jobbar i elbranchen och kan nog säga att det är ungefär lika bra om skarven görs fackmannamässigt .Krympskarv med lim blir väldigt styv, hård och nästan omylig att öppna igen om det nu har någon betydelse .
                  Vulktejpskarven blir mjukare och därmed känsligare för slitage mm .
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                    Rospigg funkar det inte bättre med förlimmad krympslang istället för eltejp?
                    Jo det funkar också och troligen lika bra men krympslang kräver en värmekälla för att krympas vilket tejpen inte gör, därför tycker jag vulktejp är enklare att använda i båten men tätar gör båda lika bra så bara köra på det som känns enklast.

                    Har alltid en rulle vulktejp i båten då den är bra till att "nödlaga" tex en sprucken soppaslang vilket jag gjort till sjöss en gång, eller annat som måste tätas tillfälligt för att kunna köra hem!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X