Problem med nitar på en gammal buster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med nitar på en gammal buster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med nitar på en gammal buster

    Hej!

    Min gamla buster misstänker jag är lite trött i nitningen och jag funderar på bästa lösningen för att fixa detta. Tyvärr har någon innan mig bottenmålat den så att svetsa eller s.k kemisk metall tror jag kan bli knepigt.

    Tacksam för svar!

  • #2
    Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
    Hej!

    Min gamla buster misstänker jag är lite trött i nitningen och jag funderar på bästa lösningen för att fixa detta. Tyvärr har någon innan mig bottenmålat den så att svetsa eller s.k kemisk metall tror jag kan bli knepigt.

    Tacksam för svar!
    Sannolikt är det just bottenmålningen som pajat nitarna då kopparbaserad färg äter upp dessa pga kemisk reaktion, har du fått bort all fäg så bör du kunna få nitarna TIG svetsade av en firma om du inte är svetsare själv.

    Vet några som gjort så efter att ha begått misstaget att måla med koppar på sina båtar och det har blivit bra resultat av svetsning efter att färgen tagits bort helt först.

    Kommentera


    • #3
      Min gamla buster misstänker jag är lite trött i nitningen och jag funderar på bästa lösningen för att fixa detta. Tyvärr har någon innan mig bottenmålat den så att svetsa eller s.k kemisk metall tror jag kan bli knepigt.
      Sannolikt är det just bottenmålningen som pajat nitarna då kopparbaserad färg äter upp dessa pga kemisk reaktion, har du fått bort all fäg så bör du kunna få nitarna TIG svetsade av en firma om du inte är svetsare själv.
      Du kan ha rätt Rospigg, Kopparfärg är döden för aluminium, Al blir offeranod i kontakt med koppar, men det gäller inte bara koppar. Båten far illa om du har stålkomponenter i båt som tex en plåt under motorn el, dyl. Du måste ha Syrafast rstf stål. Många tar vanligt rostfritt i tron att det duger men 18/8 stål eller 2333, även kallat diskbänksstål duger inte. Allt aluminium förgås, blir offeranod i samverkan med dessa stål.

      En annan orsak kan vara att båten har tvättats med starkt basiska tvättmedel. Detta brukar ge sig till känna på nitar för där kan medlet tränga in, vilket jag har svårt att tro att kopparfärgen har gjort, och basiska medel fräter på aluminiumet. Va länge sedan jag jobbade inom Al-byggnation så vad exakt det är som händer kan jag inte säga nu, men basiska medel är döden.

      Så till det verkliga problemet. Aluminiumbåtar i all ära men detta är som med gamla träbåtar, dom måste nitas efter en tid. Rörelser i båten under drift gör att niten jobbar kontinuerligt i sitt lnspända läge. Detta medför att precis som för träbåtar att niten med tiden glappar upp hålet som den sitter i, alternativt att niten själv nöts ner något vilket i sin tur ger en glappt inspänd nit. I dessa fall så är det bara att nita om. Måla nu inte fan på väggen, som med allt annat så är det enkelt, allt som en gång är byggt / tillverkat går att bygga och tillverka igen. Borra ur nitarna borra upp hålet någon/några tiondelar och nita om med något grövre nit än ursprungl. du kan kolla bef nitdim genom att boora bort skallen å slå ur niten.

      Men välj RÄTT nit. Finns massa billigt skit på biltema mm som duger till postlådan och cykelskärmen men inte till en båt. Du måste ha en bra nit Utan blandmaterial och av rätt Al-legering. Colly-Company var ett företag förr som kunde sånt där.

      Lycka till / Axe
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Tackar för de fina svaren! Ska man slipa bort färgen med en borste bara och sätta dit nya nitar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
          Tackar för de fina svaren! Ska man slipa bort färgen med en borste bara och sätta dit nya nitar?
          Stålborsta inte för då får du repor i alut som gör att det fastnar onödigt mycket bottenbeväxning, sedan ser det eländigt ut också.

          Slipa med papper kanske tom våtslip i olika grovlekar och avsluta med fint för att få en slät yta, sedan kan du dra i nya nitar om du tycker det är enklare än att få den svetsad.

          Kommentera


          • #6
            RÄTT AV DIG Rospigg, missade det i mitt förra inlägg.

            Nita om eller svetsa som du nämde är likvärdigt, lite beroend på vad man kan och har möjlighet att få gjort. Svetsa är nog minsta jobbet om man har tillgång till det.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              jag hade problem med 6-8 nitar på min big buster.
              Det vi gjorde var att fylla vatten i båten när den låg på kärran,
              Så att det täckte alla nitar och sedan märkte vi upp dom som läckte,
              Plockade bort golvet och nittade om dom som läckte med handslägga och mothåll av slägga,
              Den är fortfarande tät 6år senare,

              Kommentera


              • #8
                Jag hade problem med 6-8 nitar på min big buster.
                Det vi gjorde var att fylla vatten i båten när den låg på kärran,
                Så att det täckte alla nitar och sedan märkte vi upp dom som läckte,
                Plockade bort golvet och nittade om dom som läckte med handslägga och mothåll av slägga,
                Den är fortfarande tät 6år senare,
                Alla sätt är bra (utom dom dåliga) visst så kan man ju också göra tänkte inte på det. Det du gör då är att återställa klämkraften i niten, men om den glappar i sitt hål innan så kommer din justering av klämkraften att snart vara borta igen, men som sagt det märker man ju så kan man nita om då.

                Bra tipps annars, har efternitat kopparnit i våra träbåtar, tänkte aldrig på att man kanske kan göra så även med aluminium
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Jag tackar och bockar för alla svar. Jag är imponerad av kunnigheten här på forumet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tar upp ett gammalt ämne.
                    Har en minibuster som läcker in och behöver några nya nitar eller svets.
                    Vad är bäst? tummen mitt i handen och behöver tips på någon som kan hjälpa med detta i Stockholmsområdet.
                    Tack!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X