Oskwig 370 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oskwig 370

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Oskwig 370

    Tja!

    Någon som har haft en Oskwig 370 och kan berätta lite om den, gärna någon som haft den ett tag eller känner någon som har/haft en.

    Hur är den när det blåser på lite, det är ju en lätt båt så klart den guppar som fan, men klarar den av att ta sig fram? Menar inte i storm nu men om man är ute ok det börjar blåsa på som fan helt plötsligt.
    Om någon haft den ett tag, hur verkar kvaliteten vara?
    Någon som haft problem med nåt rent materialmässigt?

  • #2
    Hej
    Jag har en Oskwig 370 som jag köpte ifjol höst.
    Jag var bara ut 3ggr på enklare turer innan isen la sig så jag kan tyvärr inte ge dig någon bra recension.
    De gånger jag var ut så var det på mindre vatten och nästan ingen blåst alls och då kändes den då klockren !
    Helt klart ett bra val då den är otroligt lätt och den är ju inte särskilt dyr heller.

    Att ro båten var ingen höjdare, nu hade iofs jag 7fots åror och rekommenderat ska vara 8" så det bidrar ju lite men iom att det är hyffsat plant skrov och den är kort och bred så är den inge vidare att ro..
    Jag testade även med en MK Endura 30 och det funkade bra, kommer dock satsa på en elmotor med högra dragstyrka då det kommer bli lite förflyttningar också till sommaren ! Som ren fiskemotor funkade dock Endura 30 klockrent!

    Båten är bra stabil, inge problem att vid lugnvatten stå på mittoften och Jerka utan att man blir livrädd för att plurra!
    Blir säkert ännu bättre om man är 2 pers i båten så den inte flyter riktigt lika högt i vattnet.
    Den känns som perfekt för 2 pers, går säkert med 3 också men det blir trångt.

    Jag har även en plastbåt på 3,7m och den är mer byggd som en roddbåt och den är mycket mer instabil att stå i, f-n man törs knappt stå alls i den och att stå på en toft är inte att tänka på !
    Där är Oskwiggen ljusår bättre (det var det jag var ute efter ska kanske tilläggas!)

    / Henke

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret Henke!

      Någon mer som har erfarenhet av den och kan svara på mina frågor?

      Kommentera


      • #4
        Upp upp

        Kommentera


        • #5
          Tja
          Jag kan nu komma med en lite utförligare utvärdering på Oskwig 370.
          Jag har varit ute på ca 20-30 pass med båten i sommar och har nog upptäckt alla dess fördelar och nackdelar.

          Fördelar:
          Grymt lätt att ta med sig och sjösätta på vilket eländigt ställe som helst, är man två man så bär man den låångt om man vill.
          Är det något sånär lugnt på sjön så är den klockren, har oftast varit 2st i båten samtidigt och kört lite enklare trolling (dragrodd) eller spinnfiskat/jerkat/jiggat och då funkar den kanon.
          Jag har en Minn Kota 40lbs (körde med 30lbs ifjol) och en Mercury 5hk 2takt. Klockren kombination, den planar om jag åker själv och med 40lbs tuffar den på riktigt bra också.
          Jag skulle vilja säga att den är alldeles perfekt om man är 2st i den och om det inte går värsta sjögången på vattnet. Klockren till Jerk då den har låga fribord samt även då givetvis bra till vertikal tex då man också har en viss fördel av lägre fribord.

          Nackdelar:
          Pga det plana skrovet och att den är så lätt och kort så går den givetvis inge vidare om det är rejäl sjögång och om det blåser mycket, det är ingen båt för "stora" vatten där det finns risk för rejäla vågor.. Det går men det blir inte roligt.
          Jag kan tycka att avstånden mellan tofterna är lite galen, den bakre toften skulle kunna flyttas bakåt någon cm och den mittre toften skulle ha varit lite längre fram. Detta märks mest då man är fler än 2st i båten. Jag skulle gärna se att tofterna var några cm högre också, går ju iofs enkelt att ordna om man vill (typ med en båtstol från tex Jula).
          Den är inge vidare att ro, är ju inte till för det från början då det är tänkt att man skall ha en motor på akterspegeln.


          Sammanfattning:
          Är man 2 pers i båten så får man med sig mycket utrustning samt att om det inte blåser alldeles för mycket så får man en grymt bra båt för pengarna !

          Jag har min på en vanlig enkel 2,50 släpvagn och det funkar kanon. Behövs ingen båttrailer så då kan man köpa en släpvagn och använda på vintern till att frakta skotern på.. (börjar faktiskt längta till det också)

          / Henke

          Kommentera


          • #6
            Grymt bra med info, det tackar vi för!

            Hur är båten och stå och fiska ifrån på tofterna? 1 fram och en bak?

            Är tofterna svetsade ihop med skrovet på sidan eller nitade? Funderar om man skulle kunna flytta på mittentoften och göra en platå i fram.

            Har du möjligtvis möjlighet att kunna ta någon till bild på den bakifrån och snett bakifrån?
            Hittar bara samma bild på modellen och ingen som har hemma i butik här i trakterna.. Vore grymt bussigt!

            Planar den med 5hk med 2st i båten eller bara ensammen?

            tack på förhand

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
              Grymt bra med info, det tackar vi för!

              Hur är båten och stå och fiska ifrån på tofterna? 1 fram och en bak?

              Är tofterna svetsade ihop med skrovet på sidan eller nitade? Funderar om man skulle kunna flytta på mittentoften och göra en platå i fram.

              Har du möjligtvis möjlighet att kunna ta någon till bild på den bakifrån och snett bakifrån?
              Hittar bara samma bild på modellen och ingen som har hemma i butik här i trakterna.. Vore grymt bussigt!

              Planar den med 5hk med 2st i båten eller bara ensammen?

              tack på förhand
              Jag kan kolla nästa gång jag skall ut hur toften ser ut på mitten, samt ta någon bild.
              Är det lugnt ute så visst går det att stå på tofterna men jag anser inte att det behövs egentligen då friborden är så pass låga.

              Btw, mitt rekord är 11,82 @ 402m

              Kommentera


              • #8
                Allright vore som sagt skit bussigt så man får lite mer kött på benen, vore roligt å se en bild när den är i vattnet och någon sitter i för å se hur djupt den går / hög relingen blir, fast det kanske blir svårare att ordna?!

                Katastrof att det finns massvis med återförsäljare och enbart en o samma bild på varenda sida..
                Var igentligen ute efter en marine 12s som har extra högt fribord men verkar som alla ska sluta kränga dem nästa år pga för mycket transportskador. Så då står oskwigen närmast till hands.

                Hehe fint de! hade jag oxå haft om man haft en lirande koppling

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en Oskwig 330. Är ju inte samma konstruktion men den uppfattning jag fått av båtarna är att dom är lätta och inte ett under av konstruktion. Halvdåliga lösningar på vissa saker och driver pga sin lätta vikt lätt i sidled när det blåser lite. Fungerar bra som ett komplement till en större båt om man vill fiska ett mindre vatten utan ramp eller där man måste bära. Fyller därför den funktion jag ville ha. Min 330 har nitade tofter. Vet inte hur det är med 370. Tofterna har konstig placering på min och jag har funderat på att flytta dom men det har inte blivit av.

                  Kommentera


                  • #10
                    Går inte att jämföra 330 med 370 då de har helt olika skrov, längd och bredd.. Ungefär allt som kan skilja, skiljer dem åt ! (dock inte nitningen av tofter som jag även har för mig 370 har)
                    Är bara vikten som de har som en gemensam nämnare = väldigt lätta !
                    Håller dock med om att även 370 är vindkänslig pga sin plana botten samt att den är så pass lätt.

                    370 är dock 10ggr mer båt än en 330.
                    Söker man en liten och väldigt lätt båt för småtjärnar och mer vindskyddade mindre vattendrag och om man alltd fiskar själv då kan ju 330 vara ett mycket bra alternativ.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X