Skötsel av träeka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skötsel av träeka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skötsel av träeka

    Jag antar att jag inte är den enda som fiskar från en gammal eka. Men hur sköter man en dylik på bästa sätt? Jag drar upp den på stockar på hösten och borstar rent och penslar med båtsmörja på våren.


    Är det brukligt?

  • #2
    Ja, det verkar bra. När ekorna var vanliga så fanns det massor av olika saker som man "skulle" och inte skulle göra, men rengöring och en ordentlig smörjning på våren räcker gott. Jag körde första åren med Bohusblandning. Lika delar tjära, balsamterpentin och rå linolja. Jag övergav senare tjäran för det tog så lång tid att torka. Jag var ju ivrig att komma ut på sjön. Kladda på tills det är mättat. 2-3 gånger under en dag och så är den klar till nästa helg.

    Några tips.
    Om det bildas en stenhård yta i botten/durken, så oljan inte sugs in, kan man dra över den med axialborste på vinkelslip. Jag har gjort det en gång och ytan var verkligen stenhård. Fick jobba hårt för att komma till trät.

    Lämna aldrig ekan osmord i solen någon längre tid när sommaren kommer. Tar hårt på trä och minskar livslängden på ekan. Tyvärr följde jag inte det rådet själv. Bilden visar min båt för sex år sedan, men en sommar på land har de nedre borden långa sprickor och har deformerats. Att laga den lönar sig inte.

    Click image for larger version

Name:	eka.jpg
Views:	1
Size:	123,0 KB
ID:	1760437

    Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

    Kommentera


    • #3
      Oj vilken fin båt!
      Lånar din tråd lite Syn, hoppas de inte gör ngt.
      Jag har alltid velat haft en träeka i sommarstugan, men alla säger att de är så mycket skötsel och fix så det inte är värt det.
      Tar det mycket tid och kraft för att få den att hålla år efter år?

      Kommentera


      • #4
        Nej, en oljad eka är relativt lätt att sköta. När man talar om jobb med träbåtar pratar man ofta om målade/lackade farkoster. Då när det ett himla slipande, skrapande och allt är så noggrant så det blir rätt/snyggt.

        Som jag skrev så krävs bara en rengöring (på hösten) och en dags oljande (på våren). Kanske lite tätningsmedel om det blivit större läckor. Sedan är ju trä ett levande material som man då o då måste underhålla på annat sätt. Det slits, och det spricker ibland. Som du ser på bilden så bytte jag ut en del delar det året. Men på en eka krävs det ju inte något finsnickeri direkt, så det är bara kul.

        Men viktigast är nog att man använder ekan. Då mår den bäst. En båt som ligger halvt uppdragen på land större delen av sommaren kommer att ruttna och bli förstörd ganska snabbt.

        Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

        Kommentera


        • #5
          ok, tackar för svar, det gjorde mig mer sugen på en träeka, och en snabb sökning på blocket visade att de inte är allt för dyra heller.
          Ja de får funderas lite på de.

          Kommentera


          • #6
            Riktigt bra svar, Ralf. Jag fortsätter som förut.

            Robban: Som sagt är det inte särskilt mycket jobb. En halvdag per halvår! Gissar att det är de större båtarna som kräver en massa tid.

            Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
            Lämna aldrig ekan osmord i solen någon längre tid när sommaren kommer. Tar hårt på trä och minskar livslängden på ekan. Tyvärr följde jag inte det rådet själv. Bilden visar min båt för sex år sedan, men en sommar på land har de nedre borden långa sprickor och har deformerats. Att laga den lönar sig inte.
            Det ska jag komma ihåg. Lyckligtvis ligger ekan alltid i skuggan.

            Kommentera


            • #7
              Lyfter denna!!!

              Jag har eventuellt fått tag i en gammal flateka nu, dock, halva båten ligger i vatten och gjort ett bra tag då ägaren lämnat den att dö, så, måste börja med att ösa ur den och dra upp den och se skicket på den till att börja med.

              Men, min fråga är, om jag bedömer den duglig och räddningsbar, hur länge bör/måste den ligga på land och torka innan jag kan smörja upp den med tjära/kokt linolja/balsamterpentin???
              Kanske är svårt att säga då det ju såklart beror på hur mycket vatten den sugit åt sig (så mycket som möjligt skulle jag säga), men, kan en vecka på tork på land med OK väder kanske räcka för att kunna tjära in den (välbehövligt då det inte ser ut å ha gjorts på ett tag...) för denna säsongen???

              Eller är denna (fortfarande eventuella...beror ju på skicket) flatekan något som jag måste se som ett projekt för framtiden och bara spendera denna säsongen med den på land och fixa/laga osv?

              Mhv/peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Låt den torka ordentligt och kolla om träet är ljust och friskt. Är den värd att satsa på så har du en hel del jobb framför dig. Skrapa av all smuts och ev. gammal fernissa, med vass båtskrapa, blås av med högtryckstvätt (men slå inte upp träfibrerna). Försök hitta riktig dalbränd trätjära, den ska vara gul, absolut inte svart. Svart tjära är sönderbränd och inte bra på träbåtar, eller någon annanstans heller för den delen. Blanda 50/50 tjära och balsamterpentin och stryk den en gång invändigt. Låt torka någon vecka i solen, stryk igen med ren tjära och låt solen bränna in den. När den är torr vänder du på båten och upprepa på utsidan. Det ska bli som en blank, hård yta på träet. Har du tålamod så stryk den en tredje gång.

                Sjösätt och låt den läcka, och svälla ihop. Ös den och använd den. Förvara den helst under tak, solen är obarmhärtig på en träbåt som inte är målad. Den blir svartbränd och uttorkad och går till slut inte att rädda. Enligt mig finns ingen mer äkta fiskeupplevelse än en fisketur i en välskött, tjärad träbåt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Amba Visa inlägg
                  Låt den torka ordentligt och kolla om träet är ljust och friskt. Är den värd att satsa på så har du en hel del jobb framför dig. Skrapa av all smuts och ev. gammal fernissa, med vass båtskrapa, blås av med högtryckstvätt (men slå inte upp träfibrerna). Försök hitta riktig dalbränd trätjära, den ska vara gul, absolut inte svart. Svart tjära är sönderbränd och inte bra på träbåtar, eller någon annanstans heller för den delen. Blanda 50/50 tjära och balsamterpentin och stryk den en gång invändigt. Låt torka någon vecka i solen, stryk igen med ren tjära och låt solen bränna in den. När den är torr vänder du på båten och upprepa på utsidan. Det ska bli som en blank, hård yta på träet. Har du tålamod så stryk den en tredje gång.

                  Sjösätt och låt den läcka, och svälla ihop. Ös den och använd den. Förvara den helst under tak, solen är obarmhärtig på en träbåt som inte är målad. Den blir svartbränd och uttorkad och går till slut inte att rädda. Enligt mig finns ingen mer äkta fiskeupplevelse än en fisketur i en välskött, tjärad träbåt.
                  Brrrrr.
                  Vilket jobb
                  Tur jag slipper!!
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
                    Jag antar att jag inte är den enda som fiskar från en gammal eka. Men hur sköter man en dylik på bästa sätt? Jag drar upp den på stockar på hösten och borstar rent och penslar med båtsmörja på våren.


                    Är det brukligt?
                    Följ Ralfs instruktioner och du har en träbåt som du kan älska i massor av år.
                    Min egen träbåt från tidigt 1960-tal såg ut så här...
                    Nikolai Hammari, svågern från Alta i Norge, med två Mälargäddor, varav en monstergädda på 15,3 kilo och en mindre på 12,7 kilo fångade i maj 1974 på en Husky Cisco Kid Nr 618 (Blue Silver) i Ormsundet utanför Brofjärden i Mälaren.
                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-28, 15:29.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    279 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X