Skötsel av träeka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skötsel av träeka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Amba Visa inlägg
    Låt den torka ordentligt och kolla om träet är ljust och friskt. Är den värd att satsa på så har du en hel del jobb framför dig. Skrapa av all smuts och ev. gammal fernissa, med vass båtskrapa, blås av med högtryckstvätt (men slå inte upp träfibrerna). Försök hitta riktig dalbränd trätjära, den ska vara gul, absolut inte svart. Svart tjära är sönderbränd och inte bra på träbåtar, eller någon annanstans heller för den delen. Blanda 50/50 tjära och balsamterpentin och stryk den en gång invändigt. Låt torka någon vecka i solen, stryk igen med ren tjära och låt solen bränna in den. När den är torr vänder du på båten och upprepa på utsidan. Det ska bli som en blank, hård yta på träet. Har du tålamod så stryk den en tredje gång.

    Sjösätt och låt den läcka, och svälla ihop. Ös den och använd den. Förvara den helst under tak, solen är obarmhärtig på en träbåt som inte är målad. Den blir svartbränd och uttorkad och går till slut inte att rädda. Enligt mig finns ingen mer äkta fiskeupplevelse än en fisketur i en välskött, tjärad träbåt.
    Tackar!
    Mycket bra guide för skötseln!!!
    Dock kommer denna ekan inte få i närheten av så mycket kärlek som den guiden ger... däremot en väldigt bra guide att ha för när jag nån gång i framtiden antingen köper någon bra flateka eller bygger egen!!!
    Ptja, kommer inte få så mycket kärlek gissar jag i alla fall... då denna inte kommer vara i nåt direkt fantastiskt skick när den kommer upp från vattnet tyvärr, hur bra/illa det är vet jag ännu inte då jag inte hunnit ut och ösa ur den och släpa upp den men, gissar (och i alla fall min grundtanke) att det inte kommer vara mer att ha än att det kanske går att ro drag i den under slutet av denna säsongen och eventuellt nästa säsong... men, jag får se som sagt, tänkte försöka hinna ut och ösa den idag så vet jag mer sen.

    Eventuellt att jag annars om den är ohjälpligt illa där an kan använda mig av delar från den som mall och bygga en "ny" flateka på grunder från denna, men, det får bli ett senare huvudbry...

    EDIT:
    och, ja, absolut, underbart med dessa flatekor, sådana man växt upp med under allt fiske i norrländska skogstjärnar man gjorde som barn!!!

    mvh/peter brännström
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2019-05-29, 08:50.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
    26 svar
    13 524 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Klant84
    av Klant84
     
    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
    20 svar
    1 962 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Amiala
    av Amiala
     
    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
    2 svar
    280 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
    34 svar
    4 190 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sundström76  
    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
    2 svar
    343 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Eino
    av Eino
     
    Arbetar...
    X