Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    http://www.livetombord.se/artiklar/e...aluminiumbatar

    Kan ge lite, Ockelbon är näst "lättast" och har åtminstone på bild ett fint, stort förskepp. Borde ju kunna kompletteras med en lång sidoförvaringslåda. Jag tycker Buster M (kanske var det förra modellen?) såg väldigt låg ut i fram men det kanske inte ger mer sjörök och dopp av fören? Finns nån annan test jag läst nånstans där Arkipen var med.

    Själv har jag 5 m Alumacraft, mkt nöjd men inte primärt för hamnparkering, då måste kapellet på, ovillkorligen...

    Och som nån sa, glas är billigare...
    Senast ändrad av anteman; 2017-01-11, 18:25.

    Kommentera


    • #82
      Tack för input!

      Ja det är väldigt svårt detta med att välja båt, sen tror jag man får se till en själv mkt med, vad är jag van vid, vad kan jag acceptera, och sen som Fränstam skrev i nått inlägg på forumet: (typ såhär) "Skall man köpa en båt för de Få tillfällena som är jobbiga? eller skall man istället köpa en båt som kommer funka bra 90% av tiden man kommer ägna med den?" det är nog bra o tänka på, dvs jag kommer förmodligen inte köra ute i Vänerns farleder så mkt, eftersom jag är en inbiten "GäddVik-fiskare", utan jag kommer kanske på sin höjd ägna 10% av den totala säsongen åt farleder och öppna vatten.

      Sen på tal om andrahandsvärden och alubåtar, så verkar man få en riktigt bra slant för en 10 år gammal beggad Arkip, jag har sett på blocket att folk begär 120-140 tkr för -05or och uppåt (just därför jag kikar på nytt...).. så OM man känner efter säg 2-3 säsonger eller längre att 'detta inte va min grej', så är inte förlusten så stor och man är en bra erfarenhet rikare.

      Det som jag anser som 'mindre problem' för just mig (undantar då alltså körning o större vågor) med Arkipen:
      -Batteriet (som driver: läns, gps, tilt och start) Kan ta slut på grund av länspumpen och jag har ingen laddmöjlighet i hamnen.
      Självläns som t.ex Yamarin har hade vart önskat..., alternativt kanske man kan uppgradera batteriet på sikt så man klarar hela säsongen.

      -Båten Kan bli ganska skitig (löv och annat skit som blåser runt i den hamnen jag är i) och vad jag förstår kan det bli jobbigt att rengöra den (?)
      Kanske går smidigt att skölja ur den (?), så länspumpen får ta hand om det. fråga än hur nyttigt det är för pumpen.

      Kommentera


      • #83
        Om du i första hand tänker skärgård och vikar skulle en Arkip funka ypperligt.
        Det är så jag använder min. Å skulle det råka blåsa upp är det inte precis livsfarligt att åka Linder bara man tänker sig för och anpassar farten efter omständigheterna.

        En Arkip är inte den bästa båten i stora vågor. Dels för den korta längden, den fylliga fören och för att den är så lätt. Båten studsar mer på vågorna än klyver dem.
        Men skiter man i att det inte är det minsta komfortabelt och att man riskerar bli blöt av ryksjön, är det bara att stå på. Båten tål det och en Arkip är faktiskt överraskande trygg i sjön trots sina små mått.
        Men du bör nog fixa någon slags underhållsladdning av batteriet, speciellt under längre perioder med regn.
        Att lyfta ur batteriet och ta med det hem är ganska meckigt på en Arkip eftersom du måste lyfta bort mittdelen av aktertoften först.
        Löv är enklast att skrapa ihop med händerna eller liknande och kasta överbord. Att spola bort dom med vatten är svårt eftersom de garanterat hamnar i länspumpen och täpper till denna. Det sitter för övrigt en inspektionslucka i motorbrunnen så man kommer åt att sticka ner en arm och rensa runt länspumpen.

        Själv skiter jag i löven......Min båt står på trailer så allt blåser bort på vägen till sjön

        Kommentera


        • #84
          Håller med tre S angående mycket - och även om andra i tråden har klarat sig utan underhållsladdning i sjön (hamn) så är det inte säkert att din gör det...

          Det beror ju bl. a på motor (en del kräver mycket CCA initialt), batteri, på hur ofta det regnar och hur ofta och länge motorn tillåts ladda batteriet mellan dessa tillfällen. På en stor sjö men bara en motor skulle i varje fall jag inte våga lita på att batteriet orkar starta motorn en första eller andra gång (ute på grynnan efter en kort tur och det blåser upp) om den stått i hamn en regnig höstvecka eller två utan kapell strax innan avfärd... men jag kanske nojar i onödan...?
          Senast ändrad av anteman; 2017-01-12, 18:30.

          Kommentera


          • #85
            Jag har som sagt en Arkip som ligger i hamn i Mälaren från april till oktober/november och jag har aldrig haft några problem med att länspumpen har dragit ur batteriet.

            Vad gäller löv så får man försöka ta bort det man kan med händerna. Har inte upplevt att det kommit så jättemycket vid länspumpen. Men det går som sagt att rensa där ganska lätt via rensluckan. Man kan även enkelt lossa länspumpen genom att trycka in två flärpar på sidorna om man vill.

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
              Jag har som sagt en Arkip som ligger i hamn i Mälaren från april till oktober/november och jag har aldrig haft några problem med att länspumpen har dragit ur batteriet.

              Vad gäller löv så får man försöka ta bort det man kan med händerna. Har inte upplevt att det kommit så jättemycket vid länspumpen. Men det går som sagt att rensa där ganska lätt via rensluckan. Man kan även enkelt lossa länspumpen genom att trycka in två flärpar på sidorna om man vill.
              Det låter jättebra som du sagt, skulle du inte kunna berätta för Roger_80 och andra vilken motor, storlek, batteri och hur, med vilken regelbundenhet du använder båten på, så kan han och andra "kopiera" och därmed nå samma bekväma resultat utan solcellsladdning?

              Kommentera


              • #87
                Har nu haft min Arkip i 2 säsonger som jag köpte ny mars 2015, här är lite av mina intryck... använder båten till både fiske och familjetransport till stuga. Otroligt bra utrymmen i båten för packning mm. Riktigt pigg med en 50 hk motor..Har båten utanför Östhammar ligger i mellan april - oktober. Då den är så lättrailad bottenmålar jag inte utan tar upp den och spolar rent istället. Aldrig haft problem med att batteriet inte klarat av att länsa hela säsongen (underhållsladdar bara innan isättning på våren). Tycker den är mycket stabil att gå omkring i utan att kännas ranglig. Lätt att montera utrustning i, frontmotor mm. Den går grunt, riktigt grunt kör man med elvispen fram kommer man in i de allra grundaste vikarna. Kan rekommendera tillbehöret "soldäck" kanon att stå på när man fiskar men också väldigt uppskattat av ungarna när man är ute och badar på somrarna För oss passar båten perfekt inomskärs i östhammarsområdet. Nackdelar då... den plana botten som var så bra i dom grunda vikarna är inte lika bra i vågor och vind. Åker du själv i hårt väder känns det nästan som du är mer i luften än i vattnet å det slår hårt i enkelskrovet. Tycker den är väldigt vindkänslig när man trollar också får parera med ratten hela tiden... Jag är fullväxt 100kg sitter jag själv i båten tycker jag fören står upp för mkt när man åker i farleder där max 5 knop gäller. För mina ändamål är jag ändå väldigt nöjd med båten, men att ha den permanent i vänern njaaa........

                Kommentera


                • #88
                  http://linder.se/produkter/battillbe...nsman-lanspump

                  Kan det vara nått kanske om man har båten liggandes i hamn en längre tid ?
                  För att slippa problem med urladdat batteri.

                  / HenkeW

                  Kommentera


                  • #89
                    Har funderingar på att köpa en Arkip och har kollat på begagnade under en tid men tycker priserna är omotiverat höga? Det finns sprillans nya i lager för 159' och de begagnade ligger ofta ute för 129-150 och de i det lägre prisspannet är ofta bort emot 10 år gamla.

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av LobL Visa inlägg
                      Har funderingar på att köpa en Arkip och har kollat på begagnade under en tid men tycker priserna är omotiverat höga? Det finns sprillans nya i lager för 159' och de begagnade ligger ofta ute för 129-150 och de i det lägre prisspannet är ofta bort emot 10 år gamla.
                      tillgång och efterfrågan....och så länge det finns folk som är beredda att betala nästan nypris för en beggad kommer begpriserna ligga högt...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      279 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      341 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X