Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag skulle tagit 6,8kg för att vara på den säkra sidan. Jag kör dock en catch som är lite lättare och ligger troligen högre i vattnet, jag klarar mig med ett 2kg bruce ankare med 1m kätting. Min erfarenhet av tallriksankare sen förr är att man behöver mer vikt på dessa för att ligga still.

    Kommentera


    • Ett litet Bruce kanske inte är så dumt heller.

      Kommentera


      • Jag får plats med ankarlina och ankare i en vanlig batterilåda från biltema.

        Kommentera


        • Var ute och testade min Arkip för första gången idag och jag måste säga att jag är väldigt nöjd.

          Pigg, stabil, rymlig och väldigt lätthanterlig. Skön att traila och smidig att sjösätta.
          I vattnet är den lite av en gocart och rolig att köra. Jag körde i runt 10m/s och i en del olika vågor.

          I krabbig sjö, alltså korta och aggressiva vågor blir den faktiskt väldigt studsig och stötig och man får antingen dra på och försöka köra över vågorna eller sakta ner men jag tyckte det kändes bättre att slå av och köra lite långsammare.

          I större och längre vågor gick den dock riktigt bekvämt, fällde man reglaget och drog på lite så flög man ganska odramatiskt över vågtopparna och de gångerna man landade lite hårdare så tycker jag den gjorde ett bra jobb att klyva vågorna utan att det skvätte in en massa vatten i båten.

          I lite lugnare vatten gick den väldigt bekvämt såklart.

          Lycka till med era båtköp, jag rekommenderar båten och ger den 4 av 5 fiskespön utefter mina krav, en allroundbåt för spinnfiske, trolling eller vattenlek och alltid på trailer.
          Senast ändrad av CoN`; 2017-03-04, 09:21.

          Kommentera


          • Har precis hämtat hem min Arkip och håller på att installerar frontmonterad elmotor nu.

            Elmotorn sitter på plats, nu är frågan vart jag ska göra av batteriet samt eldragningar beroende på vart batteriet kommer att hamna.

            Är det någon som har några tips eller bilder på hur ni har gjort?

            Tackar på förhand.


            Mvh Jonas

            Kommentera


            • Batterit kan du ha i höger förvaringsbox fram.

              Kommentera


              • Får du inte väldigt mycket vikt på båtens högra sida då?
                Med tanke på att man ju även sitter och kör på den sidan.

                Mitt batteri står bredvid bensintanken i aktertoften. Kablarna är dragna i kabelkanalen som går från aktern hela vägen fram till luckan i fören. Men det är ingen bra lösning. Tycker det är tillräckligt med vikt i häcken på båten ändå.

                Kommentera


                • Nu vet jag inte i detalj hur det ser ut där men jag skulle överväga att ställa dem mitt på golvet i fram (med "batteribricka" under) och låta en firma bocka en aluplåt över de/dem och fästa mot förvaringsboxarna på sidorna.
                  Jag tänker mig ungefär som det där kastdäcket som finns men inte alls så långt, säg bara 35-50cm. På köpet får man ett litet kastdäck och bättre viktfördelning... Och golvytan man förlorar är ju försumbar... Om du frågar mig...

                  På min Alumacraft satt en batteribricka monterad till vänster i främre, vänstra förvaringsfacket, nästan mitt i vägen och exponerat, inte bra... Jag struntade i batteribrickan, mätte noga och köpte gelbatterier i stället.

                  Nu kunde jag precis skjuta in dem under det förliga stolsfästet med ca 1,5- 2cm marginal, batteripolerna är "försänkta". Klammrade mot golvet och även "inkilade" med liggunderlag ovan batterierna sitter de stumt och ur vägen... 54 kg i fram gör att båten ligger bra i vila och under gång. Nackdelen kan vara att den möjligen dippar lite mer när jag ankrar med elmotorn i frisk motvind.
                  Senast ändrad av anteman; 2017-03-04, 22:52.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                    Batterit kan du ha i höger förvaringsbox fram.

                    Hur har du dragit elkablarna då?

                    //Jonas

                    Kommentera


                    • God morgon, såhär har jag kablarna, den enda kabel som går bak det är linkkabeln som går ut genom ett litet hål i botten på höger kastplattform/förvaringsbox där oxå frontmotor/lod batteri finns. Ja, den lutar lite åt höger om båten är tom, men när spöna är uttagna från spöförvaringen vänster fram och sitter i spöhållarna fyller jag alltid spöboxen med tunga grejer som jiggar, bly, ankare, kaffetermosar m.m plus att jag fiskar 9 gånger av tio med brorsan och vi väger 180 kilo tillsammans och vi vet hur vi ska sitta så några sneåkningar märker jag aldrig av/ mvh

                      Click image for larger version

Name:	_SAM0245.jpg
Views:	1
Size:	1 015,2 KB
ID:	1783721

                      Click image for larger version

Name:	_SAM0252.jpg
Views:	1
Size:	1,12 MB
ID:	1783720

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X