Linder 460 Arkip Tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 460 Arkip Tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Nu vet jag inte i detalj hur det ser ut där men jag skulle överväga att ställa dem mitt på golvet i fram (med "batteribricka" under) och låta en firma bocka en aluplåt över de/dem och fästa mot förvaringsboxarna på sidorna.
    Jag tänker mig ungefär som det där kastdäcket som finns men inte alls så långt, säg bara 35-50cm. På köpet får man ett litet kastdäck och bättre viktfördelning... Och golvytan man förlorar är ju försumbar... Om du frågar mig...
    Anders är du tankeläsare eller?
    Du beskrev precis den lösningen jag kommer göra på min båt senare i vår

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Anders är du tankeläsare eller?
      Du beskrev precis den lösningen jag kommer göra på min båt senare i vår
      Jag får skylla på whiskyn i går Skämt åsido så inser man att något nog bör göras när det ser ut så här med den i övrigt sannolikt trevliga Arkipen:

      Click image for larger version

Name:	460000_960x640_2014_yamaha_10091-960x640.jpg
Views:	1
Size:	185,5 KB
ID:	1783723

      Du har säkert redan börjat slipa på någon plan för att visa upp projektet i FS eller fiskepressen - gott så, jag tror många skulle uppskatta det!

      Kommentera


      • där ser det dock ut att sitta en 4cyl. 50hk på....en 3 cyl. väger lite lättare.....men visst ser de oftast ut att ha alldeles för mycket vikt baki...ser inte roligt ut alls...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • Det enda jag saknar på min arkip är en betesfiskförvaring så jag funderar på att pilla ihop nåt i fören, den ska rymma ca 40-50 liter och den skall sitta så att den fyller ut hela utrymmet mellan boxarna fram så det oxå blir ett perfekt kastdäck där man plockar upp mörten ur ett litet hål med lucka. Gött att få lite mer vikt fram oxå. Givetvis ska den lätt plockas bort å sättas dit. Tror ni att det skulle funka?

          Kommentera


          • Klart det skulle funka.
            Å även utan fisk i är en live well perfekt att balansera vikten i båten med. Går ju även att använda som toalett.....

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Klart det skulle funka.
              Å även utan fisk i är en live well perfekt att balansera vikten i båten med. Går ju även att använda som toalett.....
              Ja varför inte, gäddan gillar ju skitmört

              Kommentera


              • Så här löste jag mitt batteri/elmotorproblem..
                Det funkar jättebra det är den äldre modellen, jag har ett 80 Ah timmars AGM batteri liggandes under plåten.

                Click image for larger version

Name:	20160320_144406.jpg
Views:	2
Size:	1,06 MB
ID:	1783727
                Senast ändrad av badpitt; 2017-03-06, 13:44.

                Kommentera


                • Har en Arkip med Evenrude 50 e-tec går som en dröm och drar vilken 4 taktare som helst

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Så här löste jag mitt batteri/elmotorproblem..
                    Det funkar jättebra det är den äldre modellen, jag har ett 80 Ah timmars AGM batteri liggandes under plåten.

                    [ATTACH=CONFIG]92656[/ATTACH]
                    Funkar säkert jättebra (skönt att få undan batterier) men möjligen lite trängre, svårare att få till på den nya modellen, ffa om man vill ha plats för t ex 160Ah, vilket jag har i min Alumacraft. Mindre än så skulle ge mig batteriångest och sannolikt kortare livslängd med de djupare urladdningarna som följer med en liten batteribank.

                    Hur länge räcker 80Ah för dig? Vad har du för spänning i batteriet säg 30 min efter en "vanlig fiskedag"?
                    Ankrar du mest eller trollar du timvis...?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Funkar säkert jättebra (skönt att få undan batterier) men möjligen lite trängre, svårare att få till på den nya modellen, ffa om man vill ha plats för t ex 160Ah, vilket jag har i min Alumacraft. Mindre än så skulle ge mig batteriångest och sannolikt kortare livslängd med de djupare urladdningarna som följer med en liten batteribank.

                      Hur länge räcker 80Ah för dig? Vad har du för spänning i batteriet säg 30 min efter en "vanlig fiskedag"?
                      Ankrar du mest eller trollar du timvis...?
                      En trollingtur efter gös i 4-5 timmar är inget problem, jag mäter inte volttalet så jag har ingen aning. Mest använder jag motorn för ankring men några gösturer/säsong blir det. Den håller båten på plats upp till ca 5-8 m/s utan problem vid ankring. Jag tänker så att jag kör detta batteri och så får jag se hur länge det håller, det känns onödigt att ha onödigt stort batteri om jag inte behöver. Jag kan lägga i ett större batteri om det skulle behövas. Än så länge har jag kört så ett år, tiden får utvisa om det håller eller inte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X