Quintrex-tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex-tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Fortsätter med utrustningsfrågorna! Behöver lite tips om bra spöhållare. Ska användas för transport, kör ingen trolling. Har kollat på dem från LMP.

    Kommentera


    • #42
      Hej!

      Har en konstig fråga, skulle det räcka med en 2 hästars 4-takt motor för att driva en 390 Puhakka Pro båt? någon som har liten motor på den båten? är det kort eller lång rigg som behövs?
      Team Ace Of Pikes - http://aceofpikes.blogspot.com

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av rl001 Visa inlägg
        Hej!

        Har en konstig fråga, skulle det räcka med en 2 hästars 4-takt motor för att driva en 390 Puhakka Pro båt? någon som har liten motor på den båten? är det kort eller lång rigg som behövs?
        Haha en 2 hästars Kanske tar den framåt i trollingfart skulle jag gissa.
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

        http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av rl001 Visa inlägg
          Hej!

          Har en konstig fråga, skulle det räcka med en 2 hästars 4-takt motor för att driva en 390 Puhakka Pro båt? någon som har liten motor på den båten? är det kort eller lång rigg som behövs?
          Javisst räcker det för att glida fram i sakta mak.
          En fördel med Q är då att den inte gräver ner aktern i sjön för att det går för sakta. En del båtar är tämligen hopplösa om man har för liten motor annars.
          Lång rigg är att föredra.
          Mvh Micke

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av StefanT Visa inlägg
            Fortsätter med utrustningsfrågorna! Behöver lite tips om bra spöhållare. Ska användas för transport, kör ingen trolling. Har kollat på dem från LMP.
            LMP-hållarna är riktigt fina och lämpar sig utmärkt i en Q eftersom de är gjorda i aluminium.
            Men om du bara ska ha dom för transport finns det ju billigare i plast.
            Men snygga är de!
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #46
              Tack för svar! Men jag förstår själv att 2 hästar är för lite. Vad tror ni om 8-10 hästars motor? skulle det få båten att göra 8-10 knop?
              Team Ace Of Pikes - http://aceofpikes.blogspot.com

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av rl001 Visa inlägg
                Tack för svar! Men jag förstår själv att 2 hästar är för lite. Vad tror ni om 8-10 hästars motor? skulle det få båten att göra 8-10 knop?
                Njaaa, nu kan det bli lite problem.
                Quintrex är ju en planande båt. Vid en viss hastighet gräver den ner aktern i sjön innan motorns kraft lyfter skrovet ur vattnet. Med en liten motor glider den fint fram i sjön men med en större motor som tar upp båten närmare planingshastigheten men som ändå inte är tillräckligt stor gör bara båtfärden jobbig. Båten kommer alltså bara gräva i sjön då planingshastigheten på en 390 ligger runt 10 knop beroende på utrustning.
                Jag har en 15 hk gammal tvåtaktare på min och det är en för liten motor om vi är två i båten. Visst, den planar men motorn får jobba alldeles för hårt. Toppfarten med två man är 16 knop, ensam i båten 21 knop.
                Som exempel kan nämnas en äldre båt jag hade för några år sen. Det var en plastbåt, 4,10 m lång med en 2,2 hästare på. Denna gjorde 4 knop med två man i. Satte på en 7,5:a istället och trodde i min enfald att minst dubbelt så fort skulle det gå.
                Men icke!
                Båten grävde i sjön och toppfarten blev bara 5,5 knop. Släppte jag på gasen gick båten bättre men toppfarten blev då bara 4 knop men med den skillnaden att det gick åt mer bensin så 2,2:an fick tjänstgöra ett tag till
                Mvh Micke

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  LMP-hållarna är riktigt fina och lämpar sig utmärkt i en Q eftersom de är gjorda i aluminium.
                  Men om du bara ska ha dom för transport finns det ju billigare i plast.
                  Men snygga är de!
                  Mvh Micke
                  Tack för svaret. Vill ju ha i metall så det får nog bli LMP. Tror blåa med silverfäste skulle matcha båten bra!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 982 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  283 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 200 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  346 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X