Rengöra alubåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra alubåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengöra alubåt

    Någon som kan tipsa om bra sätt/medel att rengöra en alubåt? Spelar ingen roll ifall medlet polerar eller ej, vill bara att båten ska bli så ren som möjligt.
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    vad som helst UTOM starkt basiska rengöringsmedel, Dessa käkar aluminium. Funkar bra om man bara kunde skölja bort allt, tvättmedlet kryper in i nitar och skarvar där det blir kvar och fräter upp aluminiumet.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Jo det har jag förstått. Har du förslag på något specifikt medel som är bra?
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #4
        polerade bustern med autosol så den blev riktig bling bling.. Men är inte värt jobbet då den fort återgår till sin gråa yta.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Någon som kan tipsa om bra sätt/medel att rengöra en alubåt? Spelar ingen roll ifall medlet polerar eller ej, vill bara att båten ska bli så ren som möjligt.
          Hej Joakim Åberg;

          Varannan höst eller vår brukar jag göra ren min Buster Magnum med F4 (läs nedan) och högtrycksvatten...gärna varmt vatten.

          Rengöringsmedlet för alg- och snäckbevuxna aluminiumbåtar heter F4 och finns att köpa hos högtryckstvättföretaget Euroclean. Du spolar först av båten en gång med vatten. Sedan sprayar du på några kvadratmeter i taget med F4. Efter 2-3 minuter spolar du av det sprayade området med högtryckstvätten. Brunalger, grönalger och asfaltsavlagringar bara rinner av! Du får inte vänta för länge med att spola av rengöringsmedlet från aluminiumbåten, eftersom F4 fräter på aluminium om det får ligga kvar på båten för länge! Ring nummerbyrån (118118) och be att få telefonnumret till Euroclean. Jag vill minnas att företaget ligger i Göteborgstrakten!

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-06, 10:05.

          Kommentera


          • #6
            Tvättmedlet som O F nämner tycker jag låter som ett starkt basiskt tvättmedel, men jag kan ha fel. Dessa tvättmedel är så där effektiva. Har man en slät svetsad båt så kan man nyttja det på utsidan. En nitad båt är inte att rekommendera. Medlet , ytterst lite kryper in i nitarna och är omöjligt att skölja bort, där fräter det sönder båte nit och nithål
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Varför räcker det inte med högtryckstvätt? Eller får man mer fisk om båten blänker? blir det roligare att fiska om den blänker? eller fler blickar vid rampen?
              Mr. Walleye - Bassboat angler

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Tvättmedlet som O F nämner tycker jag låter som ett starkt basiskt tvättmedel, men jag kan ha fel. Dessa tvättmedel är så där effektiva. Har man en slät svetsad båt så kan man nyttja det på utsidan. En nitad båt är inte att rekommendera. Medlet , ytterst lite kryper in i nitarna och är omöjligt att skölja bort, där fräter det sönder båte nit och nithål
                Hej Anders Eriksson;


                Tack för dina alltid lika genomtänkta och välformulerade påpekanden! Som du ser skrev jag i preventivt syfte och i halvfet stil att Du får inte vänta för länge med att spola av rengöringsmedlet från aluminiumbåten, eftersom F4 fräter på aluminium om det får ligga kvar på båten för länge!

                Jag har använt Euroclean F4 på mina Silver Hawk aluminiumbåtar åren 1992-98 och på min Buster Magnum 1998-2011. Enda stället jag fått lite ytterst små frätskador på är omedelbart intill en trapetsgängad, syrafast rostfri gejder på akterspegeln som jag vevar akterspegelsgivarna (djup/logg/temperaturgivare) upp och ner med i samband med sjösättning och upptagning på trailern. Dessa frätskador kan under åren 1998-2009 troligtvis ha uppstått vid fisketurer i Atlantens salta vatten i Saltstraumen, Kvalsundet och andra platser i Norge.

                Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-23, 18:11.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                  polerade bustern med autosol så den blev riktig bling bling.. Men är inte värt jobbet då den fort återgår till sin gråa yta.
                  Hej Christer;

                  Visst blir det blankt och snyggt när du putsar din båt med Autosol. Den grå ytan som du nämner är aluminiumoxid. Den bör du inte putsa bort eftersom aluminiumoxiden i sig själv skyddar mot vidare oxidation...

                  Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Alubåtar är underhållsfria, men jag rengör gärna min båt iaf.

                    Tack för svaren, dock så låter det medlet lite vanskligt Old Firehand. Det är omöjligt att få bort medlet helt från en linder 400 tror jag. Hålet för tömning sitter ju i aktern som alltid, men där sitter även ett aluminium stycke framför hela akterspegeln som täcker en bit av durken, och där kan man inte komma åt och rengöra om det fastnar rengöringsmedel. Hoppas du förstår vad jag menar.
                    Bloggen | Portfolio

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 202 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X