Betydelse av flytmaterial i skrovet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betydelse av flytmaterial i skrovet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Betydelse av flytmaterial i skrovet?

    Tjena gubbar! som så många andra bygger vi nu vår egen optimala fiskemaskin. En fråga till följd av detta är hur pass viktig är flytmaterialet i tofterna? I aktern kan man ju förstå med en 40 hk på spegeln men i övrigt? Helst vill man ju dra ut allt och göra stuvfack osv.

  • #2
    Hur viktig den är för dig kan ju bara du själv svara på ?

    Mängden flytmaterial kan skilja från båt till båt, äldre båtar hade lite flytkraft endast för båt och motor vattenfylld, vissa nyare bär även viss mängd last/passagerare. Hur stor bärförmåga du vill ha är upp till dig och dom vatten du fiskar i.

    Är du osäker på att räkna fram detta så vattenfyll båten en varm sommarsdag och prova dig fram till vad du anser är tillräckligt. Du kan ju hänga på en säck med sten där bak så slipper du blöta motorn.

    Bryr du dig inte om allt går till botten om olyckan är framme, så släng ut allt flytmaterial. (OBS ! detta var ingen rekommendation, säger bara vad vissa båtägare gör)
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      men egentligen är det väl så som du säger att flytmaterialet är till för att båten skall flyta ifall man kantrar? fyller det en ansenlig funktion rent flytmässigt när skrovet ligger normalt i vattnet?

      Kommentera


      • #4
        När båten flyter som den ska i vattnet så hjälper inte flytmedlet till att hålla den uppe, i många fall med äldre båtar så är det så mycket vatten i flytkropparna att båten snarare ligger djupare,
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.


        Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

        Kommentera


        • #5
          Lite beroende på hur du bygger om kan du kanske få in samma flytkraft i båten fast på andra ställen? Tex under ett upphöjt kastdäck mellan stuvfacken? Buster och även en del plastbåtar typ william 500 har flytkroppar längs relingen istället, jag inbillar mig att det ger bättre stabilitet i en vattenfylld båt men vet inte säkert.

          Jag klurar på den lösningen med min vinterbåt, en gammal cresent som har tofter på precis fel ställe. Den flyter för övrigt hyfsat bra vattenfylld, jag har testat genom att skaffa två rejäla hål i vattenlinjen. Ingen metod jag rekomenderar.

          Men jag har också sett styrpulpetare sjunka på grund av att dom regnat fulla, så funderar du på flytkraften kan det vara värt att testa en varm sommardag, metoden som nämdes av axe ovan låter betydligt lättare än min metod. Tänk på att du ska kunna vara kvar i båten när den är vattenfylld utan att kantra, med hela besättningen plus utrustning. Det är i alla fall så jag vill ha det om olyckan är framme.
          Anders @ gäddfiske.se

          Kommentera


          • #6
            Jag är inte alls kunnig i båt-ämnet men fattar i alla fall hur flytkraft fungerar. Vill man att båten inte ska kantra när den vattenfylls så sätt flytelementen så högt upp i båten som möjligt, alltså inte i botten för då vill den vända sig. Sätt större/mer flytelement i aktern (för motorn) och mindre i fören.
            Kika på min blogg, enjoy!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 405 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            15 svar
            1 359 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nila
            av Nila
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            270 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 130 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            327 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X