Tips om stabil fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om stabil fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag hade ungefär samma budget och krav som du inför båtköp nu i sommar. Det blev en äldre Lami 425R med en 30hk 2-takts mercurysnurra från 2006, Lowrance 522 iGps, elmotor och nybesiktigad 80-trailer ingick och allt var i kanonskick utom båten som var ungefär så sliten som man kan vänta sig av en 20 år gammal båt, inga fel utan fullt funktionsduglig. Under 40k betalade jag och är faktiskt rätt nöjd.

    Så till båten: det klagas en del på att den är stötig och att det slår in en del vid högre sjö och det kan jag hålla med om. Men för inomskärsfiske i Östersjön och på sjöar har den funkat suveränt tycker jag. Ganska platt skrov som gör den lättdriven, men i gengäld är den hyfsat stabil att fiska från för sin storlek och gör bra fart med den ganska lilla motorn. Knappa 30 knop.
    Att fiska 2 från den är perfekt, 3 går nog men det blir säkert en aning trångt.

    Så jag kan nog rekommendera Lami 425R, finns några till modeller med det skrovet, iallafall om du har samma krav som jag. (Som i och för sig är rätt låga då jag inte är någon särskilt erfaren båtmänniska)
    Senast ändrad av jakobj; 2011-12-10, 18:03.
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

    Kommentera


    • #32
      Maila Mastapike här på FS, han vill sälja en Cresent 425 med 30hk Suzuki.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av jakobj Visa inlägg
        Jag hade ungefär samma budget och krav som du inför båtköp nu i sommar. Det blev en äldre Lami 425R med en 30hk 2-takts mercurysnurra från 2006, Lowrance 522 iGps, elmotor och nybesiktigad 80-trailer ingick och allt var i kanonskick utom båten som var ungefär så sliten som man kan vänta sig av en 20 år gammal båt, inga fel utan fullt funktionsduglig. Under 40k betalade jag och är faktiskt rätt nöjd.

        Så till båten: det klagas en del på att den är stötig och att det slår in en del vid högre sjö och det kan jag hålla med om. Men för inomskärsfiske i Östersjön och på sjöar har den funkat suveränt tycker jag. Ganska platt skrov som gör den lättdriven, men i gengäld är den hyfsat stabil att fiska från för sin storlek och gör bra fart med den ganska lilla motorn. Knappa 30 knop.
        Att fiska 2 från den är perfekt, 3 går nog men det blir säkert en aning trångt.

        Så jag kan nog rekommendera Lami 425R, finns några till modeller med det skrovet, iallafall om du har samma krav som jag. (Som i och för sig är rätt låga då jag inte är någon särskilt erfaren båtmänniska)
        Ska kollas upp. Tack för svaret.

        Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
        Hej,
        Tycker du ska kolla på en Quintrex 390. De är grymt stabila, oömma och lätta att modifiera om man vill.
        Har själv en större modell och är mycket nöjd, har dessutom moddat den rätt mycket och det var lätt då jag har en alusvets.

        Tänk på pris över tid och nyttan med att inte behöver underhålla osv... kan vara intressant att kolla på iaf.

        mvh
        John
        Japp, jag har funderat på Quintrex. Verkar vara stabila båtar. Det jag funderar på bara är om inte 390 är lite väl liten? Vill ju ha in en styrpulpet och blir det inte lite ont om plats då?

        Kommentera


        • #34
          http://www.mojoboats.se/superguide_v16.html

          Mycket båt i smidigt format.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            http://www.mojoboats.se/superguide_v16.html

            Mycket båt i smidigt format.
            Verkar väldigt prisvärt tycker jag !?!?
            Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

            Kommentera


            • #36
              Verkar vara en riktig drömbåt. Är väl lite över budget tyvärr.

              Kommentera


              • #37
                Köp denna. Pruta ner lite till bara http://www.blocket.se/stockholm/Cres....htm?ca=11&w=1

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  http://www.mojoboats.se/superguide_v16.html

                  Mycket båt i smidigt format.
                  Dom ser helt sjukt fina ut! Hade man bara råd så hade det blivit en sån.
                  Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

                  Kommentera


                  • #39
                    Är nog inne på en aluminium nu tror jag. Tracker, Linder, Buster, Quintrex. Hur är starcraft-båtarna?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X