Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Känner en målare ska ringa han på direkten och fråga!

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Hallå!
      Jag har googlat igenom hela internet och det hetase tipset jag hittar är att blanda lut / kaustiksoda med tapetklisterpulver och vatten tills man får en härlig marmelad att slabba på bottenfärgen. Därefter skrapar man av skiten för att sedan blåsa på med högtryck. Någon som har erfarenhet av tillvägagångssättet?
      //C
      hade du fortsatt slipat när du började i stället för att börja fundera hur du kunde göra det lättare för dig hade du varit klar nu....
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #93
        Tjena igen!
        Har snackat med målaren som också renoverat massa båtar så han borde ju vara bra på det! Han säger att är det vanlig bottenfärg alltså inte tjärepoxy eller liknande är det enklaste/bästa att använda vanligt färdigblandat färgborttagningsmedel ist för tapetklister/kaustiksoda. Köp en liten burk först och prova! Sen har du på färgborttagningsmedlet och täcker över med plastfolie så att det är helt lufttätt över natten sen spolar du av det med högtryck ev skrapar av.
        Fast han frågade om du var för lat för att slipa
        Lycka till

        Kommentera


        • #94
          Tack för dina ansträngningar C.
          Hälsa den lösningsmedelförvirrade kludden att jag inte är lat, jag lider av tidsbrist:-)
          Jag vet faktiskt inte vad det är för färg, ytterst är det ett ganska tjockt lager av en blygrå färg som går att skrapa, det blir ungefär som grafitpulver som rasar av. Under det ligger en ljusgrå färg som är mest som färg är:-) Undet det ligger det ett blått lager som också beter sig som färg gör mest:-) Den där kludden, kunde han inte rekommendera något märke? Upptäckte att det finns ungefär en miljonsexhundrafemtiotusen olika fabrikat. Hur beter sig tjärepoxy?

          Tjoho!!
          //C
          Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
          Tjena igen!
          Har snackat med målaren som också renoverat massa båtar så han borde ju vara bra på det! Han säger att är det vanlig bottenfärg alltså inte tjärepoxy eller liknande är det enklaste/bästa att använda vanligt färdigblandat färgborttagningsmedel ist för tapetklister/kaustiksoda. Köp en liten burk först och prova! Sen har du på färgborttagningsmedlet och täcker över med plastfolie så att det är helt lufttätt över natten sen spolar du av det med högtryck ev skrapar av.
          Fast han frågade om du var för lat för att slipa
          Lycka till
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • #95
            Jaha nu har man ringt kludden igen då. Han säger att efter din beskrivning så är det vanlig bottenfärg och alla färgborttagningsmedel fungerar på samma sätt om man inte handlar dom på rusta. Han brukar använda Beckers prylar. Köp en liten fjuttburk och testa på en liten bit, täck med plast och känn dan efter. Vore ju simpelt om det funkar !
            Ha de /// C

            Kommentera


            • #96
              Puhh, har idag snurrat runt melan alla färg/målarfirmor och hittat en mängd med färgborttagningsmedel bla Beckers.
              Gemensamt för alla är dock att det står: Används ej på plaster!
              Gelcoat är ju iofs hårt som f-n men jag vågar inte chansa så jag köpte en stor hög med slippapper istället mao, det blir den hårda vägen:-)
              OT: Chrisse skicka över dim e-mail så ska jag maila dig en sak. Kanske inte idag men snarast.
              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #97
                Nä då skulle inte jag heller använda färgborttagningsmedel! Kul och komma ut dagen efter å så är båtbotten borta :'(

                Kommentera


                • #98
                  Lite så jag kände.
                  Jag upptäckte nyss att den yttre tjocka färgen går att skrapa bort så de två underliggande kommer fram. Betydligt mindre att slipa.-)

                  //C
                  http://sportfisher.se

                  Kommentera


                  • #99
                    Jaha, i det fina vädret stod jag och slipade hela dagen.
                    Började med att ta bort det yttersta lagret färg med färgskrapa.
                    Click image for larger version

Name:	IMAG0157.jpg
Views:	1
Size:	822,3 KB
ID:	1762497
                    All färg borta, bara andra sidan kvar:-)
                    Click image for larger version

Name:	IMAG0159.jpg
Views:	1
Size:	777,6 KB
ID:	1762498
                    Aktern upp o ner. Några ideer varför skrovet inte går ända bak? Det kanske inte framgår på bilderna med kanten på skrovet närmast aktern är liksom vinklad lite ungefär som ett fast trimplan. Hur påverkar det? Ideer?
                    Click image for larger version

Name:	IMAG0151.jpg
Views:	1
Size:	793,8 KB
ID:	1762499

                    Nu sova, nattinatt!
                    //C
                    http://sportfisher.se

                    Kommentera


                    • Stiligt!!!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 200 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X