Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fast jag vill inte måla om skrovet, känns bättre att ha gelcoat. Dessutom går det snabbare om det är blankt. Om jag målar om skiten kommer jag bli rädd för repor vilket jag misstänker att det blir lättare om man målar....
    Nu dusch och sedan kudden!
    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • Bläää!
      Har gelcoatspacklat alla skador nu och jag är inte nöjd. Sjukt svårt att få det bra.
      Lutar åt att måla om hela skrovet ist.
      Men, kan man få det bra utan att spruta, vilken färg ska man anväånda sig av?
      Båten står på trailer btw.
      Om det går att få bra utan att spruta, vad använder man sig av då?
      Måste jag behandla skrovet innan jag målar eller finns det färger jag kan måla på gelcoaten direkt?
      Jag har som sagt lagt ribban högt och vill att det ska bli skitbra.
      Fortsatt trevlig helg!
      //C
      http://sportfisher.se

      Kommentera


      • Jag har försökt spackla några båtar med gelcoatspackel men jag har fan aldrig blivit nöjd med resultatet. Jävla snor! Jag har målat om några båtar oxå med skiftande resultat och men det är min uppfattning tycker inte det blir bra utan spruta. Brukar se bra ut på lite håll men jag hatar penselränder eller rullapelsinskal! Skulle det vara jag skulle jag försöka få den sprutad men det är jag det som sagt var. skål på dig /chrisse

        Kommentera


        • Tack C. Men hur håller det i längden med B-tema färg?
          //C
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • Jag har inte använt bt färg någon gång sista båten jag målade var svärgubbens crescent 500. Den målade jag med enkomponentfärg från international med någon slags grundfärg först. Rätt dyrt literpris men det går inte åt särskilt mycket så jag vet inte om jag skulle chansa på bt, kanske nån som vet hur den är?
            Det är tre år sen jag målade den och den ser fortfarande ok ut, är väl nån liten skrap och flag. Slipade som en dåre före innan målning sen rullade jag på den och slätade med nån slags målardyna. Färgen blev yttorr skitfort så man fick va snabb som fn. Har du bestämt dig hur du ska göra? /C

            Kommentera


            • Mjaaa, jag ska nog ge GC en sista chans till helgen.
              Vill ju ha GC och inte behöva måla. Några säger att GC-spacklet kommer att blekas med tiden men just nu så är det stora fläckar som är betydligt ljusare än den "gamla" gc:n.
              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • visst går det att rolla på lack och få det perfekt....men det kräver både sin man,rätt lack och arbetsverktyg...Double coat är svaret...

                http://www.de-ijssel-coatings.se/sit...d-rulle%20.pdf

                men behöver allt egentligen alltid vara närmast perfekt??
                Senast ändrad av byggarn; 2012-05-22, 19:48.
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • Jag har läst om den färgen, hittade faktiskt artikeln igår:-)
                  Det är mitt lilla problem, när jag gör något så ska det vara 100% annars kan jag lika gärna skita i att göra det.
                  Jag har kraftiga problem att inte gå in för det jag gör helt och fullt:-( vilket gör att jag ibland skiter i projekt jag
                  är sugen på att dra igång bara för att jag vet att det inte går/ är för dyrt att göra till 100% en svaghet ibland men så´n är jag...
                  Sen vet jag att jag skulle störa mig på saker som jag inte gjort ordentligt och det skulle sluta med att jag gör om det igen.
                  Jag kommer att ge GC ett försök till i helgen, får jag det bra och jag blir nöjd så får jag helt enkelt ta nyansskillnaderna...
                  //C
                  http://sportfisher.se

                  Kommentera


                  • Rollade du utsidan på din båt Byggarn? Hur pass slätt blev slutresultatet?
                    Läste att du använt 2-komp Polyurethan (stavning?) men jag kollade på Biltemas variant av den lacken och där stod det att den INTE skulle användas under vattenlinjen...?!
                    Då är min fråga, vad ska man använda där då? Om jag spacklar och "renoverar" utsidan på båten för ommålning vill jag inte bottenmåla den med vanlig bottenfärg...

                    Tack på förhand!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                      Jag har läst om den färgen, hittade faktiskt artikeln igår:-)
                      Det är mitt lilla problem, när jag gör något så ska det vara 100% annars kan jag lika gärna skita i att göra det.
                      Jag har kraftiga problem att inte gå in för det jag gör helt och fullt:-( vilket gör att jag ibland skiter i projekt jag
                      är sugen på att dra igång bara för att jag vet att det inte går/ är för dyrt att göra till 100% en svaghet ibland men så´n är jag...
                      Sen vet jag att jag skulle störa mig på saker som jag inte gjort ordentligt och det skulle sluta med att jag gör om det igen.
                      Jag kommer att ge GC ett försök till i helgen, får jag det bra och jag blir nöjd så får jag helt enkelt ta nyansskillnaderna...
                      //C
                      Jag tror nog gelcoat bleks men om skillnaden är stor kommer det aldrig bli lika! Men det går att bryta gelcoat så man får lika nyans har jag för mig. C

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X