Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
    En vanlig, vad är en vanlig? Denna är i mässing och rejälare än det mesta.
    Slangen är inte slang utan rör, går utmärkt att gänga. Med lite loctite blir det tätt som f-n och pallar 10 bar. Vi har de på jobbet till riggarna vi bygger.
    Det enda jag är tveksam till är skarvnippeln som är i gjutjärn men jag har inte hittat motsvarande i bättre material än.
    //C
    Nog för att det brukar regna duktigt,men 10 bar på en självläns...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • Inte för att det behövs men det är det trycket på "watermisten" på borriggarna vi bygger på jobbet. Om det skulle bli det trycket ute på sjön så skulle jag snabbt åka hem
      //C

      - - - Updated - - -

      Inte för att det behövs men det är det trycket på "watermisten" på borriggarna vi bygger på jobbet. Om det skulle bli det trycket ute på sjön så skulle jag snabbt åka hem
      //C
      http://sportfisher.se

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
        En vanlig, vad är en vanlig? Denna är i mässing och rejälare än det mesta.
        Slangen är inte slang utan rör, går utmärkt att gänga. Med lite loctite blir det tätt som f-n och pallar 10 bar. Vi har de på jobbet till riggarna vi bygger.
        Det enda jag är tveksam till är skarvnippeln som är i gjutjärn men jag har inte hittat motsvarande i bättre material än.
        //C
        "En vanlig kulventil har ett långt vred har samma funktion men är enklare att öppna och stänga när grejorna varit utsatta för elementen ett tag. 6-kanten är i som eino säger galv som är väldigt känsligt. Gå in på din lokala järnhandel eller vvsbutik och ta med den du har och säg att du vill ha en likadan i mässing, det ska dem ha på hyllan!
        Alltid lika kul att se att något hänt med bygget! Fortsätt så!!!

        - - - Updated - - -

        Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        En utan lock ej demonterbar som inte har så många ställen där de kan börja läcka
        En med spak ,dom där kan börja gå väldigt trögt plötsligt dom är vanligast på tryckluft
        Jag talar bara av min erfarenhet av mina 26 år som rörmokare
        Jaha de var ett rör , tyckte de såg ut som PEM slang
        Ja gör så
        Kul Eino kan själv stoltsera med 8 år i branschen
        Senast ändrad av Puttepate; 2012-11-16, 23:00.
        There is no luck in fishing! - Mike Iaconelli

        Kommentera


        • Men den är ju i mässing, rakt igenom.... fast det med vredet kan jag nog hålla med om. De kan vara jävligt tröga på maskiner som gått ett tag. Ska kolla på det.
          //C
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • grymt bygg, börja läsa nyss och detta blir en tråd jag följer. Blir ombyggnad av min skrotpärla i vinter också
            sigpic
            http://ShitFishing.se
            Finns även på Facebook:
            http://www.facebook.com/Shitfishing.se

            Kommentera


            • Gokväll!

              Här kommer en liten story om hur man kan göra men inte bör.....

              Snickrade ihop förstuven idag och glad i hågen började jag plasta.
              Jag blandar 8 dl plast åt gången, det är vad jag hinner göra av med när det är lite
              finlir. Är nästan helt klar och måste blanda till en dl till för att bli helt klar.

              När jag mäter upp härdare har jag en spruta med kanyl som jag drar upp härdaren i, smidigt och exakt.

              Tar sprutan och ska dra upp härdare till min plast och upptäcker att det är 16 ml härdare kvar.
              Förbannat, glömde att blanda i härdare! Kollar plasten och visst, den har ju inte hårdnat ett skit.

              Jaha, bara att dra bort allt och göra om.
              Men eftersom jag på vissa ställen plastat över plast med härdare i har det börjat småhärda lite så det är inte lätt att få bort skiten. Använder mig av spackelspade och kniv för att få bort allt. Slutligen torkar jag allt med trasor.
              Slänger plast, snorig glasfiber, trasor och verktygen i en tom tapetklisterhink.

              Klipper till nya bitar fiber och börjar plasta igen. Efter ett tag börjar allt bli dimmigt i garaget.
              Tänker att det är dags att byta linser.
              Fortsätter plasta och när jag tittar upp efter ett tag ser jag att nu är det rena rama Lutzendimman.
              Hmmm, börjar ana oråd.

              Lägger ifrån mig prylarna och börjar leta runt i garaget.
              Får syn på hinken med plastresterna, den ryker som fan, det bara bolmar rök från den.
              Vilken jävla idiot jag är, tänkte inte på värmen som kan uppstå när saker härdar.

              Fram tiill hinken och känner på den, den är riktigt het.

              Vad göra? Har ingen vätska i garaget och jag vill inte öppna porten för då går värmen ur snabbt med dålig härdning som följd. Kommer på att jag är ju pissnödig, vrider ur strumpan i hinken och det slutar ryka och jag kan äntligen plasta klart.

              Nedan några bilder på bygget och min nya kulventil till självlänsen. Skaffade en ny efter råd från kunniga människor;-)

              //C
              Bifogade filer
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • Då var fören klar, lite finfix kvar. Nu ska jag börja med aktern.
                God Jul!
                //C
                Bifogade filer
                http://sportfisher.se

                Kommentera


                • Blir guld det där! Besiktigade det i torsdags när jag var in i ditt garage och stal betena ! 4 månader kvar nu Conny.......

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                    Jahopp, flera funderingar.
                    Jag hade ju planerat att måla med ett halkskydd som byggarn använde på sin båt men det har utgått i Sverige.
                    Har gått och funderat lite fram och tillbaka på hur jag ska göra. Av en slump satt jag och drog lite i ett emballagenät http://www.expo-net.dk/Svenska/Produ...Skyddsnät.aspx
                    Då slog det mig att man kanske kan plasta fast ett sådant. Kanske inte för halkskyddets skull utan framförallt att få en yta som som döljer ojämnheter och gör att man får lite struktur. Tänkte gå tillväga såhär: Slipa och tvätta som vanligt, stryk ut ett fint lager plast. Lägg på nätet och se till att det ligger slätt och fint. Ev får man lägga på plastfolie och en skiva med lite tryck. Bara för att få det jämnt. När det härdat och nättet sitter fast stryker man på ytterligare ett tunt lager som sedan målas och vips har man fått en strukturerad yta precis som på seriebåtar.

                    Vad tror ni, kommer plasten i nätet att lösas upp? Kommer slutresultatet bli bra? Input önskas!
                    //C
                    Står inför samma sak själv nu helt oförhappandes....vet att man ibland gjorde så att man målade och i sista lagret strödde ut
                    socker eller salt och sedan när färgen torkat spolade bort sockret,kvar blev en skrovlig yta i färgen....vill man ha lite grövre struktur kanske pärlsocker eller grovsalt vore nåt....funderar på att testa och se hur det funkar....hur gjorde du nu då? och hur blev det?
                    Senast ändrad av byggarn; 2013-01-05, 15:30.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • Jodu, som alla märkt så är ju mitt byggtempo inte den snabbaste och jag har helt enkelt inte kommit dit än. Går fortfarande och funderar. Ena dagen tänker jag: vafan, jag klistrar halkskyddstape över hela skiten och andra dagen så har jag någon annan plan:-). Jag har iaf snickrat ihop aktersoffa och motorbrunn. lite finjusteringar kvar sedan är det dags för plast. Blir väl klart i mars någon gång:-)
                      //C
                      http://sportfisher.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X