Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Satsa på att få lite vikt i fören, inte skoj med en baktung båt som galoperar med motorn intrimmad max. Bättre att kunna trimma ut lite för att nå max fart.

    /// Mikko

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
      Satsa på att få lite vikt i fören, inte skoj med en baktung båt som galoperar med motorn intrimmad max. Bättre att kunna trimma ut lite för att nå max fart.

      /// Mikko
      Jag kan bara bidra med en upplevelse jag hade nyligen i kompisens båt. Vi åkte ut på Vättern för att fiska lax och jag satte mig längst fram som jag har gjort många gånger tidigare i denna båt. Vågorna var inte så stora men fören slog så hårt under tiden vi körde halvfort ut till fiskeplatsen att det var omöjligt att sitta kvar där. Jag kunde inte förstå varför båten slog så mycket hårdare än den har gjort tidigare? Jag hade suttit där framme hundratals gånger i mycket hårdare sjö i mycket högre fart och även om det slog rätt bra ibland så gick det alltid att sitta kvar. Nu trodde jag att ryggen skulle gå av så jag frågade kompisen vad han hade gjort med båten? Svaret var att han har placerat en 110A batteri under luckan som finns längst fram i båten.
      Då kom jag ihåg en annan kille som hade en WA Trophy som hade så mycket vikt bak (för stor motor + 15 hästers trollingmotor på rostfri ställning) så han fyllde fören med hinkar fulla med blyvikter för att få lite balans i båten. Jag kan säga att den båten gick riktig illa i grövre sjö.
      Ja, då tror jag att du skall ha vikten strax bakom mittpunkten.

      Kommentera


      • #63
        På min Jofa 485 satt det tidigare en fast tank på 60 liter i fören.
        Båten var helt värdelös i vattnet, dök i varenda våg och sladdade med aktern. Vid trolling ringlade den sig fram och varenda liten krusning i vattnet "styrde" båten. Märkte att den gick bättre ju mindre soppa det var i tanken och slet till slut bort allt.
        Nu sitter det en trycktank på det vanliga stället i aktern och båten uppför sig betydligt bättre.
        Du kan stolt vingla vidare på Monarken....satsa på vikten nära mitten som du tänkt.
        Sen när båten är klar är det relativt enkelt att flytta runt en eller två dunkar med vatten för att finna den optimala balansen om det skulle behövas.
        Även packning, medfiskare osv kommer ju att påverka gångläget så det är svårt att räkna ut allt från början.
        Mvh Micke

        Kommentera


        • #64
          Man kan väl säga att med viktning av båtar är det som med det mesta, för mycket eller för lite skämmer allt...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #65
            Tack för alla svar. Det blir som jag tänkt och så många påpekat.
            Jag hittade en sida på nätet som var utförlig och bra och förklarade så att tom jag förstod. Tyvärr har jag inte lyckats hitta tillbaka dit så länk blir det inte.

            Fy f-n vad plast är starkt, ställer mig på Einos sida ang alu / plast. Kapade bort det sista i båten igår och insåg att det inte fanns något trä med hållfasthet akter om pulpeten, allt satt ihop pga plasten. Akterspegeln bröt / skrapade jag bort trä´t på insidan med handen.
            "Soffdelen / allt ovan durk i aktern var dock ej så risigt. Allt trä var dock blött.

            //C
            http://sportfisher.se

            Kommentera


            • #66
              Click image for larger version

Name:	IMAG0088.jpg
Views:	1
Size:	344,4 KB
ID:	1761767Click image for larger version

Name:	IMAG0091.jpg
Views:	1
Size:	362,6 KB
ID:	1761768

              Då var skrovet urkapat, bara lite finlir kvar. Rejält med luft under balkarna.
              Jag har provborrat i balkarna och de verkar vara torra och hårda som fan. Träet som kommer ut är ganska rött i färgen. Ska kapa bort glasfibern i ovankant så jag ser bättre om de är fräscha.

              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #67
                Japp, det var självläns. Durken är "upphöjd", ca 35 cm luft under durk på högsta stället.
                Om man tittar på "flatsboats" så har de alla väldigt hög durk med mycket yta som följd. Jag tyckte det kändes lite otäckt i början med så låga fribord men båten är stabil som fan i vattnet så det är en mycket stadig "plattform" att fiska från.
                Enda nackdelen med så låga fribord som jag upptäckt är när man ska ta upp fisk, då måste man böja sig väldigt mycket för att nå. Nu händer det ju inte så ofta att jag får fisk så det kan jag leva med:-)
                //C
                http://sportfisher.se

                Kommentera


                • #68
                  12 mm tjockt skrov, är det normalt? Förstår nu varför båten är så tung:-)
                  //C
                  Bifogade filer
                  http://sportfisher.se

                  Kommentera


                  • #69
                    En liten uppdatering.
                    Har ägnat dagen åt finslipning och borttagande av allt trä i på akterspegeln.
                    Tre 15 mm skivor med plast o glasfiber mellan. Trots all väta så var det förvånansvärt starkt och det tog lång tid att få bort.
                    Min nya kompis:
                    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sli...rondell-16350/
                    Helt suverän när man inte behöver vara noggrann:-)

                    Jag har några funderingar dock. När man plastar fast den nya durken hur långt "överlapp" behövar man då, dvs hur långt ska jag gå med glasfibern upp på borden? Hur gör jag för att det ska bli som snyggast, drar första lagret en liten bit för att sedan ha längre och längre överlapp med nästkommande lager eller första lagret långt och nästkommande kortare och kortare?

                    Hoppas ni förstår min röriga förklaring som jag själv knappt förstår:-)

                    Trevlig helg o skål!

                    //C
                    http://sportfisher.se

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                      4-5 cm skulle jag ha kört
                      Glöm inte att riva väven ,om du klipper så får du en vansinnigt ful kant
                      Vi riv så blir övergången "osynlig"
                      Perfa, tack för det!
                      //C
                      http://sportfisher.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X