Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

    Jahopp!

    Nu har det dragit igång, mitt stora projekt jag gått och funderat på läänge.

    Jag har en Quasar flatsboat, byggd -91, 5,10 x 2 meter ca.

    Anledningen till ombyggnaden är fler men främst att jag insett att båten är sur, ordentligt!

    Durken är mjuk på flera ställen och akterspegeln gungar vid gaspådrag.

    Den väger utan motor ca 650 kg vilket är mycket om man ser till hur lite "inredning" det är och anledningen är
    att det är mycket vatten i den. Någon som vet förresten hur mycket en kvm plywood väger när den är sur?

    En annan anledning till ombyggnad är att båten är ruttet planerad med få och dåliga stuvmöjligheter den fasta tanken tex är placerad ovan durk i aktern och stjäl mycket utrymme. Stuven i fören har öppning " i våg" och tack vare pulpeten får man knappt in något där.

    Det jag ska göra är:

    Kapa ur hela båten.
    Vända upp o ner på den och renovera hela undersidan.
    Vända rätt och bygga upp båten igen.

    Projekttråden kommer att vara stilla i omgångar då detta är ett långtidsprojekt ( barn och gammalt hus)

    Jag kommer troligtvis att ställa många frågor på vägen och är tacksam om alla båt/plasträvar kikar in här och läser mina frågor.

    Jag börjar med min första fråga nu: Vad är lämpligast att kapa med, sticksåg, cirkelsåg, kapmaskin ( vilken typ av skiva) eller annat?

    //C
    Bifogade filer
    http://sportfisher.se

  • #2
    ska allt ut tror jag på tigersåg, den går igenom allt med rätt blad. har ingen erfarenhet men känns som den e bäst.
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

    Kommentera


    • #3
      Härligt cole! Skönt att ha lite och pyssla med på vintern . Ser ju ut att va riktigt trevlig båt det där.
      Plåten under stolen, är den ditsatt på grund av mjuk durk??

      Dom gångerna jag våldför mig på glasfiberbåtar brukar jag använda vinkelslipen och en skittunn kapskiva, fick med den i nått sett med olika skivor från jula, nästan otäckt tunn. Skär som skammen genom glasfibern med fina snitt.

      Lycka till! Ska följas med intresse!

      /// Mikko

      Kommentera


      • #4
        Det här ska bli mycket intressant att följa.
        Verkar vara en båt med stora möjligheter att bli den perfekta fiskeskutan.
        Jag brukar använda vinkelslipen. Det ryker och luktar f..n men den stora fördelen är att man kan kapa lite försiktigare åt gången.
        Med en tigersåg är risken större att det längre bladet även kapar i förstyvningsbalkar osv.
        Önskar dig all lycka med projektet!
        Mvh Micke

        Kommentera


        • #5
          Vinkelslip med kapskiva, annars går cirkelsåg också bra om så länge du ska såga rakt.

          Kommentera


          • #6
            Ser fram emot att följa detta projekt, fina ytor i båten!
            Min fiskeblogg Skvalp
            +FishEco

            Kommentera


            • #7
              Jäkligt kul projekt. Vad har du för förkunskaper? Eller är du bara en glad snubbe som vill lära dig nya skoj grejer? Ska verkligen följa tråden. Lycka till!
              http://thepikefather.wordpress.com/

              Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

              Kommentera


              • #8
                Kapa rent med tunn kapskiva, slipa rent med lamellslipskivor. Det är tråkigt skitjobb, men att bygga sen är kul! Skall du göra det riktigt bra sen så bygger du av skivor som inte absorberar vatten, plastmeterial. Då blir den aldrig någonsin svampig igen. Vet inte hur riktigt hård frigolit fungerar? Kanske polyester löser upp det?
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                Kommentera


                • #9
                  Vinkelslipen med lamellslipskiva är det viktigaste redskapet imo när man renoverar glasfiberbåt.

                  Frigolit löser upp sig av polyester, polyueretanskivor som är som "pulvrig" frigolit tål polyester. Annars finns det lite dyrare alternativet Divinycell som finns i olika hårdhets/viktklasser är dock uppbyggt av små klossar limmade på glasfiberväv vilket gör den mer flexibel på gott och ont.

                  Jag tycker att det är enklare och går snabbare att få till ett bra resultat med plywood i det flesta fall, vissa bitar kan vara värda att fundera på att göra i lättviktsmaterial men så fort man ska gå på eller fästa saker i det blir det mycket extrajobb.

                  Kommentera


                  • #10
                    Bara en fundering...
                    Om man skulle "grunda" en vanlig träregel med polyester. Skulle inte trät suga in en ganska stor mängd av den polyestern?! Och när det sen stelnar borde det vara ett skitbra fuktskydd?!

                    Som när man bygger jerkar, typ... Grunda med epoxy, så kommer trät ALDRIG suga upp något mer vatten!

                    Men hur tror ni det funkar om man grundar helt vanlig byggplyfa? Den borde ju aldrig ruttna?

                    Hoppas ni förstår hur jag tänker =)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X