Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mikko: Plåten är troligtvis bara för att fästa stolen i. Den var tidigare före min tid skruvad i durken, det sitter gamla skruvhål under plåten.

    Tre S: Jag tror som du, båten har potential att bli riktigt bra. Jag har spinnfiskat från den och gillar det skarpt.

    Reitmond: Jag har plastat en spoiler för hundra år sedan, det är enda erfarenheten jag har av plastning. men jag är en händig jävel (om jag får säga det själv) som aldrig ger upp och har jag fått för mig något så slutför jag det:-)

    DavidL: Frigolit blir det inte inte dyvine heller. Om man gör det rätt från början så håller det många år.

    Totte: Jag tror du har rätt. problemen kommer när man borrar hål för utrustning osv och inte tätar ordentligt.

    Angående kapningen så har jag alla föreslagna verktyg / maskiner och får helt enkelt prova mig fram:-)
    Jag vill verkligen sätta igång på allvar men tiden finns inte nu.
    Ställer min fråga igen, hur mycket extravikt kan det bli i en sur båt?

    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #12
      Vet tyvärr inte exakt hur mycket en väl genomdränkt plyfaskiva kan väga men de blir tunga. Det vet jag!
      När jag kapade ur den gamla durken ur min Sahla (4.65 x 2 meter) var jag tvungen att kapa upp den i 4 delar för att orka lyfta bort skiten.
      På den båten var även de förstyvande bottenbalkarna gjorda i vanliga träreglar som vägde multum.
      Det stod även mycket vatten inuti båten som inte kunde ta sig ut genom dyvikan tack vare en idiotkonstruktion.
      Min båt blev iaf avsevärt lättare och trevligare efter "operationen"!
      Mvh Micke

      Kommentera


      • #13
        totte, det är skillnad på epoxi och polyester,epoxin är helt tät mot fuktinträngning,polyestern släpper igenom fukt...
        grundar du däremot med epoxi,så får du en fukttät båt,ända tills du gör ett hål vill säga...

        Mitt bygge är helt i plywood och trä och helt överlagd med epoxi...på alla ytor..men tvivlar på att den är absolut hundra tät överallt i alla fall...
        Senast ändrad av byggarn; 2011-12-20, 21:34.
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #14
          Då bör jag få ner vikten en del. Såvitt jag sett så finns det inget skum i båten alls men 3,5-4 cm tjock plywood i "plattformen" i fören är det och nästan lika tjock i aktern....
          //C
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • #15
            Nu kommer det lite mer frågor.
            Tänkte åka och handla lite prylar snart.
            Jag ska ju vända båten upp o ner när jag kapat ur allt.
            Anledningen till det är att det är en hel del att göra på skrovet.
            Alla gamla stripes ska bort, gamla bottenfärgen ska slipas bort och en del skador ska repareras.
            Det är en del repor i gelcoaten och jag antar att jag ska slipa runt och i skadan, tvätta med aceton och sedan lägga i gelcoatspackel i skadorna. Eller skador, det är en del repor i gelcoaten ( som jag tror det heter).
            Efter detta slipar jag med fint papper, polerar och sedan vaxar?
            Kan jag använda Biltemas gelcoatspackel 36079? Om jag vill lägga på ett helt nytt lager på hela skrovet hur går jag tillväga då, måste man spruta eller kan man rolla eller pensla och därefter slipa och polera? Detta bara om nyansen skiljer sig mycket mellan gammal och ny gelcoat.

            Det är också en del hål efter intag/ dränering till betessumpen som ska läggas igen.
            Hur går man tillväga då? Jag gissar att jag ska Slipa rent ordentligt på insidan och utsidan kring hålet och "fasa" kanterna på hålet och tvätta med aceton. Därefter tejpar jag en masonitskiva med plastfolie på på utsidan och lägger från insidan på gelcoat, plast och glasfiber tills hålet är uppfyllt.
            Det kommer att bli många frågor med tiden, hoppas ni orkar med.

            Tacksam för svar:-)
            //C
            http://sportfisher.se

            Kommentera


            • #16
              hej.du spacklar å slipar hela botten med gelcoat spackel.när du sen är nöjd med ytan, lägger du på 2-3 lager med epoxi grund.använd olika kulörer vid varje strykning så ser du att det täcker bra.lycka till god jul

              Kommentera


              • #17
                Du resonerar och planerar jobbet helt rätt Conny.
                Men jag undrar på en sak: Bottenfärgen, ska båten målas om eller vill du ha bort den helt?
                Enklast är att använda färgborttagningsmedel.
                Att spackla gelcoat över hela skrovet är ett omänskligt jobb. Den är fruktansvärt hård att slipa. Om det blir alldeles för stora färgvariationer efter lagningar är det bättre att lacka om hela båten.
                Mvh Micke

                Kommentera


                • #18
                  Det finns tvåkomponent skum som man isolerar markrör med. Tar inte åt sig vatten. Bra att fylla dubbelbotten i båten med. Ger flytkraft, dämpar ljud och vibrationer.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ot. DavidL detta har du skrivit förr tror jag

                    Lycka till med båten!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                      Jag höll på att isolera markrör för länge sedan och då var det i en tvådelad påse så man tryckte hål och blandade i samma påse och sedan klämde ut de i kulverten
                      Om de är såna påsar du syftar på så blir de lite jobbigt med en hel båt , men de kanske finns i någon annan variant också !?...
                      Varför inte ha det i en påse man spritsar "grädde" med, trycka in det i dubbelbotten?
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X