Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Du resonerar och planerar jobbet helt rätt Conny.
    Men jag undrar på en sak: Bottenfärgen, ska båten målas om eller vill du ha bort den helt?
    Enklast är att använda färgborttagningsmedel.
    Att spackla gelcoat över hela skrovet är ett omänskligt jobb. Den är fruktansvärt hård att slipa. Om det blir alldeles för stora färgvariationer efter lagningar är det bättre att lacka om hela båten.
    Mvh Micke
    Jag vill ha bort den helt, båten står ju på trailer och åker till Östersjön några gånger per år så bottenmålning känner jag att jag inte vill ha. Tycker dessutom det är fult.....

    Spackla hela båten med gelcoat känns inte helt aktuellt, däremot omlack men jag har problem att hitta färg, det står ju :
    Används ovan vattenlinjen på allt jag hittat.
    Kan du rekommendera något medel som tar bort bottenfärg? Färgen är grå med en "dammig" yta liksom. Den blir inte slemmig i vattnet.
    Kan man förresten använda B-temas gelcoat?

    Apropå inget, vad är topcoat? Vet att man blandar gelcoat med vax och får då topcoat men var använder man det?

    David: Låter smidigt, du vet inte var man kan hitta sån´t skum? Googlade lite men hittade inget.

    Btw: På youtube hittade jag en massa filmer för rookies där de visar och förklarar mycket man behöver veta.

    God Jul alla!
    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av johannes.f Visa inlägg
      Lycka till med båten!
      Tack:-)
      http://sportfisher.se

      Kommentera


      • #23
        Står båten på trailer, kan man strunta i "används ovanför vattenlinjen". Annars så får du köpa färg till vatten/kem tankar? Slipa av utsidan med xcenterslip. Spruta med tvåkomponent. Ring firma som håller på med berg/jord värme. Dom använder den typen av skum.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

        Kommentera


        • #24
          Hej Conny, mitt råd är att undvika Biltema. Det finns väl anledning till att deras grejor är billiga.
          Hör med dessa istället. Det de inte vet om sånt kan man strunta i att lära sig.
          Hjälpsam och kunniga som tusen.

          http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/

          Kommentera


          • #25
            Gelcoat härdar bara i absolut lufttätt utrymme och används bara i gjutformar. Topcoat är gelcoat med vax i som du säger. Härdar då i icke lufttätt utrymme och används som toppskikt där inte formar används. T.ex. inuti båtarna.
            Topcoat ger samma slitskydd men den är mattare i glansen och lämpar sig därför inte på utsidan av skrovet.
            Biltemas gelcoat är helt ok men den fyller dåligt om man använder den som spackel. Då är "Marine Filler" bättre. Säljs på bl.a. OK, tror den ingår i Plastic Paddings sortiment.
            Om båten en gång blivit bottenmålad är det ett väldigt jobb att återställa undersidan igen. Men det går!
            Enklare är ju att måla igen, varför inte vit?
            Det går även att stryka lagningar och dyl. med vanlig gelcoat men då måste området täckas med plast, luften sugas ut och tejpa i kanterna under härdningen.
            Annars som David L säger: Står båten på trailer minskar kraven på färgen.
            Biltemas sortiment anser jag för övrigt vara helt ok för oss hemmafixare.
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #26
              B-tema kommer det att bli en hel prylar från. Glasfiber är väl alltid glasfiber oavsett vem som tillverkar det.....
              Jag har inspekterat de repor jag har i skrovet och de är inte så djupa. Hittade en film på youtude där de visar hur man ska göra. Verkar inte superavancerat.
              http://www.youtube.com/watch?v=iWEE6SFUdpg
              http://www.youtube.com/watch?v=en-8SbhdF_k
              Någon som vet vilket som väger mest, plywood eller glasfiber/plast. Ex, 10 mm plywood eller 10 mm "plastad glasfiber?

              Vikt är ju något av ett nyckelord i detta bygge, vill få ner vikten så mycket som möjligt och undrar helt enkelt om jag ska köra på tunn plywood och plasta mer eller tjockare plywood och plasta mindre / färre lager där det ej behövs så tjockt.

              Imorgon ska motorn och förhoppningsvis pulpeten monteras bort. Därefter ska alla beslag, grabbräcken osv bort. När det är klart ska allt kapas ur :-)

              När skrovet är helt tomt ska ju båten vändas men jag undrar lite hur det går, om jag tippar båten och den står på relingssidan är det någon risk att skiten havererar eller klarar skrovet sin egen vikt? Kanska ska montera någon sorts tvärbalk som stadgar allt när jag vänder runt skiten?

              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #27
                Det beror en hel del på typ av plywood, 12mm lauanplywood vägde 22 kg per skiva (1220x2400)

                Kommentera


                • #28
                  God bless the Youtube!
                  Internet är bra, kan inte säga nåt annat.
                  Glasfiberlaminat är tyngre än plyfa....och dyrare.
                  Men snåla samtidigt inte ner på glasfibern. Inte bara för hållbarhetens skull utan även för vattengenomträngningens skull.
                  Om laminatet blir för tunt kan vatten tränga igenom och ställa till det.
                  Bytte durk på en båt för en massa år sen med 12 mm plyfa (ingen behandling på undersidan) och tre lager med Biltemas 300-matta.
                  Det var inte tillräckligt. 5-6 lager är nog bättre.
                  Sen beror det ju även på vilken färg som används efteråt. Golvfärgen för garage som jag använde var ingen höjdare
                  Det är misstagen man lär sig av!
                  Mvh Micke

                  Kommentera


                  • #29
                    hmmm,hur många lager man lägger spelar naturligtvis roll,men polyester är INTE fukttätt,det kommer alltid att släppa igenom fukt därav just gelcoaten utvändigt på glasfiberbåtar och tät färg invändigt...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #30
                      Vikt är bra i vattnet. Ger lugnare gång, hjälper till att ta sjön, ger bättre stabilitet.
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X