Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt! Stor ombyggnad / renovering US flatsboat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    hmmm,hur många lager man lägger spelar naturligtvis roll,men polyester är INTE fukttätt,det kommer alltid att släppa igenom fukt därav just gelcoaten utvändigt på glasfiberbåtar och tät färg invändigt...
    Hmmm...är det inte så att gelcoat är färgad polyester och topcoat är gelcoat med vax iblandat för att det ska härda och bli klibbfri yta.
    Det har jag fått lära mig av ett par gamla plastbåtsbyggare.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Vikt är bra i vattnet. Ger lugnare gång, hjälper till att ta sjön, ger bättre stabilitet.
      Precis.
      Båten blir lättare att traila och trixa med på land om den väger mindre men när den väl är i vattnet då är den högre vikten bara ett plus !
      Klassiskt moment 22 helt enkelt

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av gc Visa inlägg
        Hmmm...är det inte så att gelcoat är färgad polyester och topcoat är gelcoat med vax iblandat för att det ska härda och bli klibbfri yta.
        Det har jag fått lära mig av ett par gamla plastbåtsbyggare.
        jodå på sätt och vis har du rätt... http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoat
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #34
          Tre S: Jag tänker inte snåla på glasfiber, bygget ska bli hållbart men jag tänker hålla ner vikten så mycket som möjligt.
          Jag tänker måla insidan med B-temas 2-kompfärg om ingen har negativa erfarenheter av den?

          DavidL: Givetvis men i det här läget prioriterar jag att få ner vikten så långt det går. Allt plywood i båten är idag 3,5 -4 cm tjock och det är en smula överdrivet. Båten är sjukt stabil i sjö idag och det är som livet självt man får kompromissa. Jag söker en båt som är smidig och lätt att traila i dåliga ramper då det är mindre vatten jag fiskar i.

          HenkeW: Precis:-)

          Eino: Jag planerar inte att spara in 10 kilo, det kommer att bli mer som sparas in. Jag kommer inte på något sätt att bygga en båt som får en klen konstruktion.

          Jag fick inte bort vare sig motor eller pulpet igår, den förbannade stormen fick mig att prioritera om lite. Lekstugetak och annat kom ivägen. men, jag hann iaf slänga ihop en motorbock:

          Nu kommer en pinsam fråga, hur vet jag om jag har hydraulisk styrning? Skickar in en bild på motor, hoppas den kan ge någon ledtråd.
          Click image for larger version

Name:	!cid_552.jpg
Views:	2
Size:	184,1 KB
ID:	1761666Click image for larger version

Name:	!cid_744.jpg
Views:	2
Size:	179,8 KB
ID:	1761667

          //C
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • #35
            Ser inte ut som att du har hydraulstyrning. Det ska då sitta en kolv inuti en cylinder som det går två hydraulslangar från.
            Verkar vara en vanlig wire på din motor.
            Biltemas 2-komp använde jag på senaste bygget. Funkade bra tyckte jag men har inte så mycket att jämföra med.
            Men durken blir rejält halkig!
            Annars är färgen väldigt blank och fin + att det blir lätt att torka rent.
            Snygg motorbock förresten! Gillar speciellt dina spinners på hjulnaven
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Ser inte ut som att du har hydraulstyrning. Det ska då sitta en kolv inuti en cylinder som det går två hydraulslangar från.
              Verkar vara en vanlig wire på din motor.
              Biltemas 2-komp använde jag på senaste bygget. Funkade bra tyckte jag men har inte så mycket att jämföra med.
              Men durken blir rejält halkig!
              Annars är färgen väldigt blank och fin + att det blir lätt att torka rent.
              Snygg motorbock förresten! Gillar speciellt dina spinners på hjulnaven
              Mvh Micke
              jag tror inte det är h-styrning men jämfört med mina föregående båtar som hade wirestyrning så går den här otroligt lätt och smidigt, känns som servo:-)
              Jag har hört om någon form av "antihalk" pulver/grus man kan blanda i färgen för att få en bättre yta men vet inte vad det heter eller om det ens finns....

              Mina spinners ska förses med knivar så jag kan springa genom folkmassor och skapa fri väg:-) Eller så var det så att mina kapskivor tog slut när jag kapade upp delar till bocken.... orkar inte ta bågfilen genom 20 mm härdad bult:-)
              //C
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #37
                det finns "antihalkpulver" att blanda i,min erfarenhet säger att färgen slits fort och blir ful med detta iblandat...
                Förslagsvis målar du med färgen som den är och lägger matta på durken för att slippa det hala,trevligare blir det också...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #38
                  Om wire och styrsnäcka är i ordning och monterat rätt funkar teleflexstyrning alldeles ypperligt.
                  När det är monterat genom röret som på din motor brukar det oxå bli bättre eftersom det blir en "hävstångseffekt" på styrningen.
                  Äldre monteringar där bara wiren sitter direkt på motorn är vanligtvis betydligt trögare och tar även mer plats när motorn tiltas upp.
                  Det finns antihalkmedel i färgaffärer. Annars kan blästersand oxå funka.
                  La filtmatta i min båt så jag målade bara på färgen utan halkskydd.

                  Knivar var en bra idé, eller lieblad. Då tar jag rygg bakom dig!
                  Mvh Micke

                  Kommentera


                  • #39
                    Byggarn: Det låter inte bra, kanske matta eller "antihalktape" på väl valda ställen.
                    Tre S: På mina tidigare pulpetbåtar har precis som du säger wiren suttit på ett helt annat sätt, såg nästan bonnmeckat ut.
                    //C
                    http://sportfisher.se

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                      Men helt vanlig klassisk toppcoat funkar väll utmärkt utan halkskydd
                      japp,på nåt sätt fick jag dock intrycket av att han skulle måla med biltemas 2komponent polyurethanfärg...och då blir det halt,det vet jag av erfarenhet då jag gjorde detta förra året själv...bästa läromästaren vet du,misstagen...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X