Ryds 530 Gt Utomskärs o elmotor ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 530 Gt Utomskärs o elmotor ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ryds 530 Gt Utomskärs o elmotor ???

    jag o fin far ska köpa en Ryds 530 GT 91:a 70Hk Mercury 91-92:a

    men jag undrar hur de är att dra ut utomskärs o fiska lax o annat roligt med den.

    ska skaffa en Extra Motor för trolling till den 4-takt på ca 5-9 hk eller hur skulle de funka att trolla med en 110Lb Elmotor på 24v har tittat på minn kota o ett annat märke som älmhults marin har..

    tanken är att fiska utomskär-inomskärs-vänern-vättern o andra insjöar

    så vad har ni för svar till mig..
    -- O ja Jag får använda HellFish loggan --
    Min Blogg : http://t-hellfish.blogspot.com
    Min FishBrain: http://www.fishbrain.com/Hellman

  • #2
    Vet inte om det är samma skrov som 535 bigfish? Men en bekant hade en sådan tidigare, rekomenderas inte! Går hårt i sjön, man blir genomblöt, och dålig kursstabilitet vid trolling. Platt i botten, höga platta fribord som fångar vinden. En stor båt på utsidan, men inget utrymme inne. Bred reling som tar massa utrymme, dåligt planerad för fiske.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

    Kommentera


    • #3
      Nej det är inte samma skrov.
      530:n är en bra båt som går ganska bra i vattnet. Ett flertal Ryds-båtar har det här skrovet, bl.a. 475, 510, 530, och 550.
      Skrovet som David menar finns på 480:n, 485 och 535. Ett betydligt mer rundbottnat skrov.
      För trolling rekommenderar jag inget annat än en bensinmotor. Det låga vridmomentet och batteritörsten på elmotorer är deras akilleshäl. Funkar till flötestrolling men annars är en bensinare att föredra.
      Mvh Micke

      Kommentera


      • #4
        Tror en elmotor har högre vridmoment, åtminstonde på låg last? Jag har en 80Ibs 24V på min Warrior. En båt som med utrustning väger 800kg, Max fart på elmotorn gör båten 3,5-4knop. Till flötes paravantrolling, låg last ca 1knop räcker batterierna minst 2heldagar (två seriekopplade Tudor 100Ah). Vill man trolla i 2-3knop skall man nog upp på 36V och de största elmotorer som finns? Läst om en Fransk Torquedo? Större modell?
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

        Kommentera


        • #5
          Jag vet inte hur den är att trolla med, men med en 90hästars 2-taktare och tre personer gick våran 45 knop utan att varva ur ordentligt.
          Ganska torr i hög sjö med. Enda jag inte gillar är styrplats på sidan.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            530 Är väll en gammal JOFA konstuktion ??
            Iaf av den gälade botten att dömma ,fiskbensbotten eller vad den nu kallades
            Tror att de bla var jofa styrsö & Sunnan hade så
            Vet inget om Ryds 530 men har sett att den går väldigt fint i sjön , nog en alldeles utmärkt båt
            Nu blev jag osäker Eino.....kollade massa annonser på blocket och självklart har du rätt om fiskbensmönstret.
            En bekant har en 530 DC och den går väldigt fint i vattnet men kräver lite motor.
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Verkar ju otroligt fort... eftersom jag gör 40+ med min Fjordling ensam med 115 hk V4 (men den varvar ur)
              Fjordling är annans känd för att vara en snabb båt....
              men finns visst tyngre och snabbare i klassen ,intressant
              Det var enligt ekolod och trycklogg, vi hade inte gps på den tiden.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 539 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 982 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              283 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 200 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              346 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X