Båtval. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtval.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Reitmond Visa inlägg
    Mr Trollkarl: 139´e mkt pengar för mig.
    Med tanke på att jag ska/vill köpa bil, båt o trailer vill jag självklart komma så billigt undan utan o köpa "skit".
    Mmm, har varit inne på o bygga själv, o jag lär mig gärna. Men med min takt så e båten klar till midsommar 2014 eller nåt sånt om jag startar idag.
    Sen e jag inget proffs alls. Jag fiskar ungefär en-två gånger i veckan under isfri-tid. Men elmotorer, 37,85L sumpar, GPS o ekolod, allt är "nytt" för mig.
    Men jag tänkte, ska jag ha båt så e det väl lika bra o skaffa allt sånt, med tanke på att min erfarenhet stäcker sig till kört eka, lånad motorbåt (med chafför) eller hyrekor med snurra typ. Sen får jag lära mig efterhand, det är väl så det funkar för de flesta kan jag tänka.
    Allt handlar ju om hur mycket cash och hur mycket tid/jobb man är beredd att lägga. Orkar/hinner man inte bygga om båten själv är det såklart enklast att köpa en färdig. Då har man också garantier osv som man måste ta med i värderingen.
    MEN...
    Sprillans ny bil med 4wd och lull-lull 300k, båt 140k (om vi väljer Trackern) + trailer 10-20k... då är du uppe i nästan en halv miljon kronor!
    Beggad bil som "inte är skit" 20k, båt med fin motor inkl trailer 30k, ombyggnation+ev elektronik 20k... då är du uppe i 70, säg max 100k och du kommer fortfarande säkerligen vara nöjd!

    Bara fin fem cent...
    Senast ändrad av Tobias; 2012-01-13, 15:45.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
      Allt handlar ju om hur mycket cash och hur mycket tid/jobb man är beredd att lägga. Orkar/hinner man inte bygga om båten själv är det såklart enklast att köpa en färdig. Då har man också garantier osv som man måste ta med i värderingen.
      MEN...
      Sprillans ny bil med 4wd och lull-lull 300k, båt 140k (om vi väljer Trackern) + trailer 10-20k... då är du uppe i nästan en halv miljon kronor!
      Beggad bil som "inte är skit" 20k, båt med fin motor inkl trailer 30k, ombyggnation+ev elektronik 20k... då är du uppe i 70, säg max 100k och du kommer fortfarande säkerligen vara nöjd!

      Bara fin fem cent...

      Jag köpte mig en gammal V70 för 14000kr och den duger
      Jag e också inne på V70/XC70, Det blir beggat rakt av. Jag har inga 500´, budget för "kitet" är max, max 200´. Sen om det blir billigare spelar ingen som helst roll såklart. Jag är öppen, jag kan tänka mig en enkel båt o bil också.
      http://thepikefather.wordpress.com/

      Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

      Kommentera


      • #43
        Skenade iväg i mitt resonemang och suddade det där om bilen men missade visst en del...
        Men du förstår hur jag menar, man kan komma undan "billigt" och ändå få en riktigt bra komplett lösning. Men båtar är ju mycket roligare än bilar så då köper du såklart en Tracker för 140 + trailer och sen köper du en billigare, beggad bil med 4wd!

        Om du inte bygger eget...

        Kommentera


        • #44
          Kul och intressant att bygga och ha egna projekt! Men det blir inte perfekta båtar av sig själv, mycket att ta hänsyn till med viktfördelning etc. Det är bra många egna projekr med kastdäck i fören i skrov som inte har den bärigheten fram som den extra vikten kräver. Går på näsan, tröga i vattnet, doppar lätt. Inte sidostabila.

          Det är ingen tvekan om att man kan köpa ett gammalt skadad skrov. Köpa plyfa, polyester och glasfiber. Lägga en veckas arbete och få till en bra sportfiskebåt för totalt kanske 10 000kr. Men man skall vara klar över att de flesta av hemmaprojekten inte är i närheten av de båtar som byggts och konstruerats för ändamålet från början.

          Folk i allmänhet nöjer sig med halvbra lösningar för att dom är vana vid helkassa lösningar, saknar riktiga referenser.

          Hade själv en Ockelbo tidigare (5år), Super skrov för transporter! Men kass sidostabilitet vid fiske, två man på ena sidan mot relingen, så känns det som båten välter..

          Flera rosar sina båtar, men den går lite hårt i sjön.. Eller den skär okontrollerat i sidsjö.. Är medveten om att det jag skriver är extremt partiskt, men jag har upplevt de flesta skrovtyper, under de flesta förhållandena.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
            Kul och intressant att bygga och ha egna projekt! Men det blir inte perfekta båtar av sig själv, mycket att ta hänsyn till med viktfördelning etc. Det är bra många egna projekr med kastdäck i fören i skrov som inte har den bärigheten fram som den extra vikten kräver. Går på näsan, tröga i vattnet, doppar lätt. Inte sidostabila.

            Det är ingen tvekan om att man kan köpa ett gammalt skadad skrov. Köpa plyfa, polyester och glasfiber. Lägga en veckas arbete och få till en bra sportfiskebåt för totalt kanske 10 000kr. Men man skall vara klar över att de flesta av hemmaprojekten inte är i närheten av de båtar som byggts och konstruerats för ändamålet från början.

            Folk i allmänhet nöjer sig med halvbra lösningar för att dom är vana vid helkassa lösningar, saknar riktiga referenser.

            Hade själv en Ockelbo tidigare (5år), Super skrov för transporter! Men kass sidostabilitet vid fiske, två man på ena sidan mot relingen, så känns det som båten välter..

            Flera rosar sina båtar, men den går lite hårt i sjön.. Eller den skär okontrollerat i sidsjö.. Är medveten om att det jag skriver är extremt partiskt, men jag har upplevt de flesta skrovtyper, under de flesta förhållandena.
            Och?
            Vad rekommenderar du för båtval?
            Vad anser du är bästa valet för trådskaparen?

            Kommentera


            • #46
              DavidL: Tack för tankar. Ska kika på era båtar också. Var kan man kika på era båtar mer än i Kil?
              http://thepikefather.wordpress.com/

              Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

              Kommentera


              • #47
                Det existerar ingen båt som är perfekt till alla fiskemetoder och vatten. ALLA båtar är avvägningar mellan olika egenskaper. Man bör fråga sig vad man kommer använda den mest till, välja båt utifrån det. Övriga användningsområden får man lösa så gott det går när man är ute på dom. Komprimerat i punktform hur jag ser på några basicgrejor.

                Fartegenskaper: Hur långa transporter har man till sina fiskeplatser? Är dom långa är snabbare transporter viktiga, annars inte särskillt viktiga.

                Sjöegenskaper: En platt botten är lättdriven, med liten motor. Men är hemsk att köra med i grov sjö. Kommer man köra mycket i grov sjö?

                Vikt: Nästan bara fördelar när man är ute på vattnet. Lugnare rörelser, påverkas mindre av att man rör sig runt i båten, tar vågor betydligt bättre (här saknar folk referenser, fiskar man från en stadig båt så är det närmast som att fiska från en brygga). Lite nackdelar när man trailar, men främst om man har ambitionen att sätta i på verkligt otillgängliga platser.

                Inredning: De flesta båtar är kombinationsbåtar, främst designade för transporter. Många sittplatser. En båt får fiske skall vara anpassad till det fiske man tänkt bedriva. Spinn, vertikal och trolling ställer helt olika krav på båtens utformning, vilka egenskaper prioriterar man?

                Köper man sin första båt så tycker man sannolikt att det extremt kul att komma ut på vattnet, oavsett båtens egenskaper. Med rätt inställning och intresse så funkar allt hur bra som helst! Vill man att upplevelsen skall bli ännu större uppnår man det genom att välja en båt med egenskaper som svarar upp till det man tänkt att använda den till.

                Såklart extremt partiskt, men det förstår alla. Tracker har utvecklat sina båtar under 30år. Nu en vridstyv och stum konstruktion klädd med matta vilket i det närmaste helt eliminerar ljud och vibrationer. Inga "barnsjukdommar" heller. Att man måste ha stolen i en speciell vinkel, för att komma åt ett stuvfack etc. Konstruktionen är genomtänkt och extremt användarvänlig. Mycket potent fiskeyta per area båt.

                Inte riktigt spikat än, men vi kommer sannolikt att vara med på sportfiskemässan. Förhoppningsvis ses vi där!
                Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 536 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 981 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                283 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 200 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                346 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X