Val av takbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av takbåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av takbåt

    Hej,

    Har länge letat efter en båt att kunna slänga upp på taket på bilen och samtidigt vara relativt liten att förvara. Anledningen är att jag bor i lägenhet och har ingen förvaringsplats och heller inte möjlighet till båtplats i de sjöar jag vill fiska i. Får förmodligen bli att hyra ett förråd att förvara båten i..

    Min sökning efter båt har resulterat i följande alternativ, Oskwig 330 samt 370. Zegul 380, Marine 10 M och quintrex 245. Skulle uppskatta om ni har tips och rekomendationer på ovan båtar. Ska fiska abborre och gädda i mindre/medel insjö. Maxlast biltak 80kg. Ska kunna gå att lasta 1pers.

    Vill kunna jerkfiska och därför är zegul med sin stabilitet extra intressant, men kan inte hitta någon återförsäljare för dessa i Sverige.

    Har ni andra förslag på takbåt är jag bara tacksam!

  • #2
    Hur stor motor tänker du använda? En gummibåt kanske kunde vara någonting? En 3-meters gummibåt med trä- eller aluminiumdurk är stabil att fiska i från och brukar väga runt 50kg.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en 2.35 lång gummibåt med trädurk, väger ca 32 kg torr och 40 kg blöt och går in i kombin tillsammans med batteri och elmotor.

      Inga problem att stå och fiska, man kan vara 2 i den om man ska bonntrolla lite.

      Tar ca 20 minuter att blåsa upp och sjösätta, lika lång tid att plocka ihop.
      Har även med en liten säckakärra att köra det från bilen till sjön.
      Senast ändrad av Bender; 2012-02-09, 19:50. Anledning: la till lite

      Kommentera


      • #4
        Tog i lite extra, torrvikten är 32 kg enligt märkningen.

        35 kg kanske är mer rätt. Det märks lite skillnad när den är blöt ändå.

        Kommentera


        • #5
          Intressanta inlägg gällande gummitbåt. Har tidigare funderat på detta med gummibåt men skulle gärna veta lite mer hur ni gör vid uppblåsningen osv? Har ni med någon specialpump? Har ingen lust att ta halva tiden av fisketuren att blåsa i respektive tömma båten på luft. Vad använder du för vagn vid sjösättning? Är det svårt att få i i trädurken?

          Kommer använda elmotor oavsett köp av någon av ovan nämnda alubåtar eller gummi. Som sagt små sjöar jag kommer fiska i så det viktiga för mig är förvarings och transportfrågan då det är det stora bekymret. Självklart även säkerhet som stabilitet.

          Kommentera


          • #6
            Köpte en 12v fläkt på jula för 149:- som fungerar till 90%, sista 10% använder jag den medföljande pumpen. Det finns säkert bättre pumpar eller kompressorer för sånt.

            Som vagn använder jag http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...fallbar-15384/
            Stora gummihjul och relativt liten ihopfälld, om det är jämn mark fram till sjön så kan jag köra båt + batteri och motor i en vända.
            Hade en vekare vagn tidigare men den trillade ihop i en uppförsbacke. ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...ikarra-267450/ hjulfästena vek sig)
            Senast ändrad av Bender; 2012-02-09, 20:50. Anledning: android-stavning

            Kommentera


            • #7
              Om du ska använda elmotor så rekommenderar jag att du köper en aluminium- eller plasbåt då gummibåtar kräver mycket effekt om det blåser. Dessutom tar ju batteriet en del plats.

              Kommentera


              • #8
                Pioner 10 är annars en bra liten båt. Känns trygg och kursstabil för sin storlek och vikt.

                Båten har bred akterspegel så man kan ha både bensin och elmotor monterad samtidigt
                Senast ändrad av TailRunner; 2012-02-09, 21:56.

                Kommentera


                • #9
                  Vilken motor rekomenderar du till en gummibåt mellan 2,5-3.5m? Önskvärt är ju om den är relativt billig samt lätt att bära med sig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har haft en Pioner 10 och en lite aluminiumbåt, nu har jag en gummibåt 3,6 m och fungerar mycket bättre för mig har för motor en Yamaha 5 hk och en Minkota elutombordare 40 lbs, för uppblåsningen använda elektrisk luftpump 12v tar lite arbete men det fungerar, behöver normalt 30 till 40 min för att få allt klart.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X