Nu ska drömmen (båt) köpas för lånade pengar !! Tips mottages GÄRNA! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu ska drömmen (båt) köpas för lånade pengar !! Tips mottages GÄRNA! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nu ska drömmen (båt) köpas för lånade pengar !! Tips mottages GÄRNA! ;)

    Hej alla fiskevänner !
    Har år efter år sneglat i båttidnignar & på blocket efter båtar i alla dessa prisklasser men först nu har jag bestämt mig att NU ska jag ha en båt oavsett om det är för lånade pengar eller ej !!
    Jag fiskar så pass mycket i insjöar och det som hållt mig tillbaka från att fiska ännu mer har varit att jag aldrig haft en EGEN båt!
    SÅ hit med tips och förslag gärna driftsäkert stabilt å bra för fiske & kanske lite vattenlek men det är inget krav!! HT ALUBÅT Ja va fasen som helst.. Ser fördelar med allt och även nackdelar.. Prisklass MAX 50-60 000 men gärna billigare ! 4 taktare antar jag är det som gäller med tanke på att det ska trollas upp fisk i MÄNGDER i sommar :P..

    PS.
    Det optimala vore att kunna gå in på firma och köpa båten och betala månadsvis!

  • #2
    Linder 400 sportsman med trailer vore du få för de pengerna, en bra och stabil båt, lätt och traila!
    sigpic

    www.haavet.wordpress.com

    Kommentera


    • #3
      Funkar även med en modern direktinsprutad 2 takt, med borlösning istället för olja blir den lika miljören som 4-takt. Dessutom Billigare, lättare, snålare, starkare, mindre underhåll. Känner folk som trollar 2 takt 20 tals timmar i sträck utan minsta hostning.

      Försöker inte få dig att välja det ena eller andra, såg bara att du hade vissa antagen för givna och det kan ibland vara fel.

      Men en nackdel har den, och det är med oljeinblandning så blir den lite skitigare än 4-takten. Så länge 4 taktaren är bra och inte drar olja som en 2 takt.

      När det gäller båt, fundera lite över dina prioriteringar, försök ringa in dina behov. Annars kommer du att dränkas i förslag från 3m termoplastbåtar till 10m trollingmonster.

      Fundera över sånt som:
      Fartbehov ?
      maxvikt för ev. släpande efter bil ?
      Minimilast, hur många vill du kunna ha med + packning?
      vilka vatten är dina huvudsakliga ?
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Mina vatten är i huvudsak Insjö och jag tänkte ha båten på trailer till att börja med... Vill även kunna ta ut ett gäng på 3-5 personer iaf om möjligt i sommar! Vill även slippa så mycket vaxning polering etc som möjligt, så jag sneglar faktiskt just nu på någon slags styrpulpetare i alu..
        Men jag är ändå väldigt skeptisk om jag får den komforten gillar tex att Semestertrolla efter gös och liknande (aktersoffa) etc..
        Har precis flyttat till Uddevalla så det kanske är dags att bli en inbiten saltvattensfiskare därav inge hemmavatten häromrkring (flyttat från Ulricehamn = Åsunden)?! :P
        Fartbehoven är inte så stora egentligen om jag skall se till själva ändamålet med båten så är det ju fiske i huvudsak men att "kunna" åka ring efter båten en varm sommardag vore väl inte helt fel men med tanke på att man måste begränsa sig någonstans så får jag nog först och främst leta efter en bra fiskebåt som är lätt att sjösätta och som klarar lite folk ombord och som planar även med lite last =).. I värsta/bästa fall kanske man kan utgå efter en billigare äldre 2 takt med en liten påhängsmotor för trolling? :P Ja ni sitter säkert med mer kunskap än en novis som jag !! tack för tipsen hitills!

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle nog satsat mina slantar på en plastbåt. Själv sneglar jag på crecent 425 som verkar vara en trevlig båt med bra utrymmen.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Välkommen till staden
            Kör på plastbåt, visst alu är lättare men tror du får igen hållbarheten då du förmodligen kommer byta vatten ofta

            Kommentera


            • #7
              Slaneby: Tack! Jo risken finns ju att det kommer både åkas i sött och salt!.. Huserar du också kring Uddevalla?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av slaneby Visa inlägg
                Välkommen till staden
                Kör på plastbåt, visst alu är lättare men tror du får igen hållbarheten då du förmodligen kommer byta vatten ofta
                Nu fatta jag inte?? Skulle en plastbåt hålla längre än en aluminiumbåt? Och vad grundar du detta påstående efter?

                MVH/Gimmy
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

                Kommentera


                • #9
                  Tror inte man ska välja alu eller plast utifrån hur länge dom håller. Båda typerna håller längre än varken du eller jag kommer att åka båt antagligen. Det är en smaksak. precis som med trädgårdsmöblerna, plast eller trä eller alu. Sött eller salt vatten påverkar inte valet av båt nämnvärt.

                  Vill du kunna vara 5 pers i båten så funkar det som nödfall i en mindre båt. Ska det vara någorlunda bekvämt och säkert så titta på en 5m båt. 1m båt/person är ett riktmärke, ingen lag utan som sagt ett litet riktmärke att gå på

                  En 5 m båt planande så är det 40-90 hk som gäller. Är det mest insjö så behöver du inte en med djup V-botten och höga fribord.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kristensen Visa inlägg
                    Slaneby: Tack! Jo risken finns ju att det kommer både åkas i sött och salt!.. Huserar du också kring Uddevalla?
                    Japp, inte fiskat regelbundet på himla länge utan det är nu det tagit fart. Fiskar mest makrill, gädda och aborre men tänkte även testa gylta i år. Finns fina vatten för det här.

                    Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                    Nu fatta jag inte?? Skulle en plastbåt hålla längre än en aluminiumbåt? Och vad grundar du detta påstående efter?

                    MVH/Gimmy
                    Jag uttryckte mig rätt klumpigt, klart det finns prons och cons när det gäller dom olika materialen med nitat, svetsat, sprucken plast osv fast det har diskuterats här förut

                    Tycker axe kom med valid inputs,
                    ha det fortsatt skönt i vårvärmen!
                    Senast ändrad av slaneby; 2012-02-21, 14:36.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X