Skapa och dela djupkartor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skapa och dela djupkartor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har lagt in mina kartfiler i rätt map för demot. Dock går det inte att öppna dem när jag går ner i menyn "läsa filer"
    Några tips?
    www.pikewallis.se

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
      Tanken var att drdepth mvp skulle varit projektets titt verktyg men det drogs ju tillbaka.

      Så just nu håller jag på att konvertera hela projektet till reefmaster då de kommer att komma med bland annat ett titt verktyg men det kommer att ta sin tid.
      Funderar starkt på att köpa Reefmaster, går det att plocka ut (exportera) data ur DrDepth till något format som kan importeras i Reefmaster? Har visserligen loggfilerna kvar men nästan alla dessa är ju genomgångna och rättade/korrigerade i DrDepth...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
        För att vara riktigt besvärlig så hittar jag inte kartväljaren, Har gjort en mapp map0 och lagt in lcm filen där.
        Jag hittar nåt under inställningar>plotter>kortområde men där finns bara lowrance och Navionics som val, eller är jag helt ute och cyklar?
        Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Jag har lagt in mina kartfiler i rätt map för demot. Dock går det inte att öppna dem när jag går ner i menyn "läsa filer"
        Några tips?

        Man väljer kartformat lowrance för lcm filerna. Men har för mig att den klarar av att känna av det själv.

        Emulatorn startar i USA så det kanske bara är så att ni inte navigerat till rätt ställe? Zooma ut max å navigera till sverige ungefär där sjön skall ligga i max ut zoomning. Sedan när du börjar zooma in så skall en ruta börja framträda då har emulatorn hittat kartfilen sedan behöver man zooma in ännu mer för att sjön/djupkartan skall framträda. Jag brukar jämför kordinaterna i emulatorn med kordinaterna i eniro (finns ett verktyg där där man kan få fram exakta kordinater i olika format) för att vet hur man skall navigera.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
          För att vara riktigt besvärlig så hittar jag inte kartväljaren, Har gjort en mapp map0 och lagt in lcm filen där.
          Jag hittar nåt under inställningar>plotter>kortområde men där finns bara lowrance och Navionics som val, eller är jag helt ute och cyklar?
          Når du velger Navionics, skal kartet du la i Map0 vises i emulatoren. Det gjør den i hvertfall på min.

          EDIT: Har ikke PCen med emulatoren foran meg nå, det kan tenkes at jeg husker feil og at Bjørn har rett i sin post over.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-09, 20:48. Anledning: Rettelse
          Team Colibri

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
            Funderar starkt på att köpa Reefmaster, går det att plocka ut (exportera) data ur DrDepth till något format som kan importeras i Reefmaster? Har visserligen loggfilerna kvar men nästan alla dessa är ju genomgångna och rättade/korrigerade i DrDepth...
            Det tycker jag du gör helt rätt i tycker reefmaster verkar väldigt grymt å har rekomenderat det till många. Mycket bra och trevlig support har dom också vilket jag tycker är ett stort pluss. Kommer mycket nytt där snart också så de verkar satsa på applikationen.

            Det är bara att välja File -> Export -> cvs i DrDepth och peka ut alla drd filer, har du de i samma folder kan du ta all på engång och sedan välja att importera cvs i reefmaster.

            Nackdelen blir tror jag att du förlorar några decimaler. Har för mig att drdepth exporterar med 6st och importerar du ifrån slg till reefmaster så har jag för mig att det är 13. Tror att man är långt utanför gps:ens noggranhet med 6 decimaler så det räcker säkert.

            Jag skall ge mig på att importera ifrån slg å strukturera/filtrera om allt i projeketet men det beror mest på att jag ändå behöver börja om med att filtrera många sjöar.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Funderar starkt på att köpa Reefmaster, går det att plocka ut (exportera) data ur DrDepth till något format som kan importeras i Reefmaster? Har visserligen loggfilerna kvar men nästan alla dessa är ju genomgångna och rättade/korrigerade i DrDepth...
              Hvilke muligheter har du til å lagre sporene fra Dr Depth og hvilket filformat lagres de i? Hvis du får lagret fra Dr Depth kan jeg teste filen for deg i FM for å se om det virker.
              Team Colibri

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                Man väljer kartformat lowrance för lcm filerna. Men har för mig att den klarar av att känna av det själv.

                Emulatorn startar i USA så det kanske bara är så att ni inte navigerat till rätt ställe? Zooma ut max å navigera till sverige ungefär där sjön skall ligga i max ut zoomning. Sedan när du börjar zooma in så skall en ruta börja framträda då har emulatorn hittat kartfilen sedan behöver man zooma in ännu mer för att sjön/djupkartan skall framträda. Jag brukar jämför kordinaterna i emulatorn med kordinaterna i eniro (finns ett verktyg där där man kan få fram exakta kordinater i olika format) för att vet hur man skall navigera.
                Jag har zoomat in till rätt plats och dubbelkollat kordinaterna och det vill inte fungera. Har provat med båda lcm formaten till hds5gen1 filerna och de vanliga lowrance filerna. Inställningen har jag valt lowrance som karta. Och Mappen map0 ligger där den ska. Jäkligt skumt. Men man kanske kan ta o byta emulator till en annan modell? Har även provat med att lägga lcm filen utan mapp direkt i installationsmappen för emulatorn.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
                  Jag har zoomat in till rätt plats och dubbelkollat kordinaterna och det vill inte fungera. Har provat med båda lcm formaten till hds5gen1 filerna och de vanliga lowrance filerna. Inställningen har jag valt lowrance som karta. Och Mappen map0 ligger där den ska. Jäkligt skumt. Men man kanske kan ta o byta emulator till en annan modell? Har även provat med att lägga lcm filen utan mapp direkt i installationsmappen för emulatorn.

                  Testa att köra med LCX-26C den använder jag å den funkade utan problem men jag har för mig att eliten strulade för mig men kommer inte ihåg riktigt vad det var.

                  Fick du den där rektangeln?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                    Testa att köra med LCX-26C den använder jag å den funkade utan problem men jag har för mig att eliten strulade för mig men kommer inte ihåg riktigt vad det var.

                    Fick du den där rektangeln?
                    Tänkte på det lcm filen innehåller väll inte åäö då kan det strula en del också.

                    Kommentera


                    • Jag lyckas få upp en röd rektangel som täcker förbaskad stor yta, Sjön i fråga är finjasjön och din kompilerade karta men rektanglen sträcker sig upp till typ jönköping och över hela danmark. Men ska ladda hem den emulatorn och se hur det går

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X