Banner Marinbatteri - Bra eller Dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Banner Marinbatteri - Bra eller Dåligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece

    De enda tre godkända batterierna i testet var Tudor, Exide och Banner. I och för sig startbatterier.

    Gimmy här på forumet som säljer ATV och Quintrex är ju återförsäljare av Banners batterier.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

    http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
      Att man ofta hör ett företagsnamn i positiva ordalag är väl vad man i folkmun brukar kalla för gott rykte. Företag med gott rykte brukar ju dock kunna ta lite extra betalt för detta, vilket i slutändan resulterar i att man oftast får det man betalar för. Sedan är ju prisvärdhet en annan aspekt och där är det väl inte alltid de största märkena om är bäst.
      Men det är sällan man ångrar sig ute på sjön för att man har köpt kvalitetsprodukter, det gäller allt från lina och rulle till motor och batteri.
      Och att man utan att ifrågasätta vad som ligger bakom att vissa produkter rekommenderas ideligen kallas GODTROGEN

      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #13
        Det är ganska enkelt att klistra på en dekal på ett batteri. Det kan ju vara tillverkat i fjärran östern eller östeuropa oavsett märkets hemland. Jämför tex Cardinaler från -70-talet med dagens. Men även ett billigt batteri kan vara värt sitt pris.

        Kommentera


        • #14
          Tack för all input i ämnet.

          Jag har googlat runt och det finns inga tecken på att det ska vara ett dåligt köp iaf

          Är det fraktfritt dessutom då har man 3x115Ah hemma för 3660:-

          Måste bara dubbelkolla att de går in i båtens utrymme.

          Dock irriterar det lite att det står atikelnummer 95601 hos SGA och samma artikelnummer hos Banner gäller 80Ah-modellen av marinbatteriet. Dock står det klart och tydligt på SGA att det är 115Ah både i text och specifikation.

          Det lutar åt att det blir 2x115Ah i fören och en enkel 115Ah till bakre elsnurran samt ett vanligt startbatteri till stora motorn då. Sen en Minn Kota-laddare som heter MK440D som laddar alla 4 batterier samtidigt med 4x10A.
          Bara koppla in landström så sköts allt själv. Laddar lätt upp från ena dagen till den andra.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
            Det lutar åt att det blir 2x115Ah i fören och en enkel 115Ah till bakre elsnurran samt ett vanligt startbatteri till stora motorn då. Sen en Minn Kota-laddare som heter MK440D som laddar alla 4 batterier samtidigt med 4x10A.
            Bara koppla in landström så sköts allt själv. Laddar lätt upp från ena dagen till den andra.
            hmmm...funkar det? skulle du inte seriekoppla de två fram till 24V? då måste du väl koppla isär seriekoppling vid laddning om du använder 12v laddare....eller är jag ute på den berömda cykeln nu?
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Tack för all input i ämnet.

              Jag har googlat runt och det finns inga tecken på att det ska vara ett dåligt köp iaf

              Är det fraktfritt dessutom då har man 3x115Ah hemma för 3660:-

              Måste bara dubbelkolla att de går in i båtens utrymme.

              Dock irriterar det lite att det står atikelnummer 95601 hos SGA och samma artikelnummer hos Banner gäller 80Ah-modellen av marinbatteriet. Dock står det klart och tydligt på SGA att det är 115Ah både i text och specifikation.

              Det lutar åt att det blir 2x115Ah i fören och en enkel 115Ah till bakre elsnurran samt ett vanligt startbatteri till stora motorn då. Sen en Minn Kota-laddare som heter MK440D som laddar alla 4 batterier samtidigt med 4x10A.
              Bara koppla in landström så sköts allt själv. Laddar lätt upp från ena dagen till den andra.
              Ett litet tipps bara. köp inte ett startbatteri till motorn ! Även om du BARA kommer att ha det till start så blir batteriet i en båt mer belastad då start och stopp är mer vanligt och återladdningen inte lika kraftfull som i en bil. Gå på ett ordinärt Marinbatteri även för motorns behov. Övertygad om att den lilla prisskillnaden kommer du tjäna igen
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Och att man utan att ifrågasätta vad som ligger bakom att vissa produkter rekommenderas ideligen kallas GODTROGEN

                Och att alltid tro det värsta om folk och att de har en baktanke med allt, kallas för att vara cynisk

                TS. Verkar som att Banner är ett mer etablerat märke än vad jag trodde, är kanske vanligare i Europa än vad det är i Sverige än så länge. Om de håller i längden så kommer de nog bli populära som marinbatterier ifall de fortsätter hålla så låga priser.
                Fraktfritt på batterier är ju grymt bra, kan kosta en bra slant att skicka 100kg.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Ett litet tipps bara. köp inte ett startbatteri till motorn ! Även om du BARA kommer att ha det till start så blir batteriet i en båt mer belastad då start och stopp är mer vanligt och återladdningen inte lika kraftfull som i en bil. Gå på ett ordinärt Marinbatteri även för motorns behov. Övertygad om att den lilla prisskillnaden kommer du tjäna igen
                  Finns ju dessa Dualbatterier för marint bruk som verkar vara optimal för detta. Finns för mycket att välja på.
                  Det är ju ingen dieselstånkare på 400 hästar i arktisk kyla man ska starta utan en 60-pluttare under den härliga årstiden

                  Dock är det inget jag lägger huvudbry på då det skulle ingå i montering så hur som ska det väl ta några år innan jag skaffar ett nytt där
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    hmmm...funkar det? skulle du inte seriekoppla de två fram till 24V? då måste du väl koppla isär seriekoppling vid laddning om du använder 12v laddare....eller är jag ute på den berömda cykeln nu?
                    Minn Kota-laddaren ska visst klara både det ena och det andra

                    http://store.minnkotamotors.com/prod...D_%284_bank%29

                    For use with 12, 24, 36 or 48 volt systems with 12V / 6-cell batteries that are flooded/wet cell, maintenance free or starved electrolyte (AGM) only (40-130 amp hour rating)
                    Click image for larger version

Name:	t362_c1e3df542401013500c952c49a66a26a.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	1766970


                    Hoppas att det funkar så. Tog det för givet detta men ska läsa manualen någon kväll för att stilla nerverna
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                      Finns ju dessa Dualbatterier för marint bruk som verkar vara optimal för detta. Finns för mycket att välja på.
                      Det är ju ingen dieselstånkare på 400 hästar i arktisk kyla man ska starta utan en 60-pluttare under den härliga årstiden

                      Dock är det inget jag lägger huvudbry på då det skulle ingå i montering så hur som ska det väl ta några år innan jag skaffar ett nytt där
                      Du missförstår min input tror jag. Det är inte behov av kraft jag avser. Vad jag menar är att ett renodlat startbatteri tar snabbt skada av att bli urladdat och inte helt återladdat på direkten. På sjön kan det bli många start med korta förflyttningar och motorn hinner aldrig återladda fullt vilket medför att du lämnar batteriet till 70-80% laddning. Ett startbatteri kan vara förbrukat efter första året pga detta då dom inte är lika tåliga som marinbatterier. Detta ligger i grundkonstruktionen med behov av kraft.

                      Den där 400 hk dieseln i arktisk kyla hade behövt ett startbatteri. Ett startbatteri är bättre när det gäller att kort avlämna mycket kraft men tål urladdning över tiden sämre. Så just därför passar marinbatteriet bättre till den lilla 60 pluttaren på sommarsjön.

                      Kan ha fel men något du kan fundera på.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 916 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 687 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X