Digitalt sjökort, vilken kvalitet? eg. Sommen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitalt sjökort, vilken kvalitet? eg. Sommen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Digitalt sjökort, vilken kvalitet? eg. Sommen

    Jag har till slut skaffat mig en båt och en båtplats i Sommen. Sjön är helt ny för mig och jag känner mig lite nervös över var jag kan tuffa runt utan att gå på grund.

    Jag kommer att införskaffa ett sjökort, inplastat, som förhoppningsvis håller hyfsad detaljrikedom över djup, grund etc. Men i mina planer ingår även ett kombilod.

    Navionics, t ex, har ett sjökort, 5G483S2, där det står att Sommen ingår, men vad kan ses på ett sådant digitalt kort? Är det lönt att ens lägga pengar på eller ska jag nöja mig med papperskort och sedan lägga in markeringar i den medföljande kartan i kombilodet?

    Hur gör ni andra när ni kommer till en ny sjö?

    /Jens

  • #2
    Är det nya sjöar så fixar jag papperskopia och scannar in i datorn alternativt om fiskeföreningen,kommunen eller länsstyrelsen redan har djupkartan tillgänglig som bildfil att ladda ner.

    Sen lägger jag den som "image overlay" i Google Earth och panorerar in så den passar verkligheten. Spar om den som en KMZ-fil och sen har man digitalt sjökort att åka efter i sin mobil eller surfplatta.
    ca 5-10 minuters arbete per sjö sen är det klart.

    Skadar aldrig att ha ett sjökort vid vinterfiske. Bara plocka upp mobilen som man alltid har med och åka ut till exakt rätt djupbrant.
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Lysande svar, tack så mycket! Blir helt klart sugen på att testa en lösning med en surfplatta. Behövs uppkoppling för att kunna köra navigeringsapparna sedan? Eller räcker det med kartan du sparat i kmz-formatet?

      Dock lockar möjligheten att kunna skapa egna djupkartor, så det kanske blir ett kombilod också.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Carach Visa inlägg
        Lysande svar, tack så mycket! Blir helt klart sugen på att testa en lösning med en surfplatta. Behövs uppkoppling för att kunna köra navigeringsapparna sedan? Eller räcker det med kartan du sparat i kmz-formatet?

        Dock lockar möjligheten att kunna skapa egna djupkartor, så det kanske blir ett kombilod också.
        Uppkoppling behövs nödvändigtvis inte i Google Earth. I KMZ-filen ligger ju redan djupkartan laddad, när Google inte har internet kommer inte satellitkartan laddas in och därmed kommer bara djupkartan finnas utan något annat.

        Det är ju trevligare att kunna vara inloggad och spara sina platser mm. Har man inte simkort till sin surfplatta har ju dagens smartfåns "hotspot" eller motsvarande där mobilen fungerar som accesspunkt och delar ut sitt internet som plattan kan surfa på. Kräver lite batteri dock så laddare till telefonen kan ju rekommenderas ute på det blå.

        Har själv bokat en ny Xperia Z, nya vattensäkra plattan från Sony och kommer köra den som GPS i båten då endast ett av mina hemmavatten finns på "riktigt" sjökort.
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #5
          Mycket bra svar!
          Dock skaffa ekolod och notera noga vad det säger dej i djupsiffror, håller du fart och lodet talar om för dej att det grundar upp, dra av direkt till rimlig fart, därtill att hålla koll på omgivningar är naturligtvis helt rätt samt var andra med lokalkännedom varnar dej för grunt vatten.
          Iaf man drar aldrig på gasen när man passerar grundområden innan lodet klart visat en djupnande tendens, första jag gör i okända vatten även med sjökort ombord, kolla tendensen på lodet vad det säger, mycket ovanligt att bergvägg är lodrätt även under vattenytan, grundar det upp oroväckande dra ner på fart direkt.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            Jag hoppar in här lite, hoppas det är okej.

            har precis skaffat mig ett elite5 lod och undra om man kan spara kartor från google earth å köra dom i elit lodet? vilket format skall det i så fall vara?

            andra frågan är om det är möjligt att klippa ut en sjö från google earth så man slipper få med allt runt omkring?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
              Uppkoppling behövs nödvändigtvis inte i Google Earth. I KMZ-filen ligger ju redan djupkartan laddad, när Google inte har internet kommer inte satellitkartan laddas in och därmed kommer bara djupkartan finnas utan något annat.

              Det är ju trevligare att kunna vara inloggad och spara sina platser mm. Har man inte simkort till sin surfplatta har ju dagens smartfåns "hotspot" eller motsvarande där mobilen fungerar som accesspunkt och delar ut sitt internet som plattan kan surfa på. Kräver lite batteri dock så laddare till telefonen kan ju rekommenderas ute på det blå.

              Har själv bokat en ny Xperia Z, nya vattensäkra plattan från Sony och kommer köra den som GPS i båten då endast ett av mina hemmavatten finns på "riktigt" sjökort.
              Tethering har jag använt mig av då och då, och det fungerar ju ok, men som du säger så suger det ju batteri. Sony Xperia tablet Z har jag kikat på och den verkar riktigt trevlig. Har du fått någon leveranstid?

              Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Mycket bra svar!
              Dock skaffa ekolod och notera noga vad det säger dej i djupsiffror, håller du fart och lodet talar om för dej att det grundar upp, dra av direkt till rimlig fart, därtill att hålla koll på omgivningar är naturligtvis helt rätt samt var andra med lokalkännedom varnar dej för grunt vatten.
              Iaf man drar aldrig på gasen när man passerar grundområden innan lodet klart visat en djupnande tendens, första jag gör i okända vatten även med sjökort ombord, kolla tendensen på lodet vad det säger, mycket ovanligt att bergvägg är lodrätt även under vattenytan, grundar det upp oroväckande dra ner på fart direkt.
              Tack för tipsen, har inte haft båt sedan jag var liten och sjön jag fiskade i då kunde jag utan och innan. Lite annorlunda i en stor okänd sjö i dryga 20 knop

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Carach Visa inlägg
                Sony Xperia tablet Z har jag kikat på och den verkar riktigt trevlig. Har du fått någon leveranstid?
                Har inte hört något datum. Dustin har beräknad leverans den 2 maj, annars verkar butikerna blygsamma med att skriva datum. Men någonstans i början av maj.
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #9
                  Navionics har just infört nya typer av sjökort: sonar charts där användare kan ladda djupet och göra diagrammen mer precisa

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av www.maritim-elektronik.se Visa inlägg
                    Navionics har just infört nya typer av sjökort: sonar charts där användare kan ladda djupet och göra diagrammen mer precisa
                    Det är den enda framtiden att folk tillsammans gör egna kort. Att Navionics införde SonarCharts var anledningen till att jag helt släppte lowrance och beställt hem nya Humminbirdlod och kör surfplatta med Navionics.

                    http://navionics.com/sites/www.navio...ch25th2013.pdf
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X