Hur har ni säkrat upp er elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur har ni säkrat upp er elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur har ni säkrat upp er elmotor?

    Hej, har precis gått och köpt mig en Minn kota traxxis 55 och blev då tipsad om att man skulle köra 60A för att inte riskera att bränna kretskortet. Var inne på Linn kotas egna men tycker de var på tok för syre, Biltema hade inte så höga.

    Vad har ni för lösningar?
    Här ni säkrat upp era elmotorer?
    Vart har ni köpt säkring+säkringshållare?

    Tacksam för alla tips

    //Andreas
    "Så länge det ser bra ut, är det okej"

  • #2
    biltema har visst....http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...hallare-31448/
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Tackar, får bli en tur dit vid tillfälle. Säljer de matchande säkringar också? lr var hittade du dem?
      "Så länge det ser bra ut, är det okej"

      Kommentera


      • #4
        Skulle hellre satsa på en automatsäkring som denna http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%...&otp1=tablink2

        Kommentera


        • #5
          Det är bara att sätta den på plusledaren?

          Sjukt dålig på sådant, men om jag har förstått det rätt så slår switchen av och på så man behöver inga lösa säkringar?
          "Så länge det ser bra ut, är det okej"

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av t0rst3n Visa inlägg
            Det är bara att sätta den på plusledaren?

            Sjukt dålig på sådant, men om jag har förstått det rätt så slår switchen av och på så man behöver inga lösa säkringar?
            Precis koppla den på pluskabeln och om den löser pga något fel så kan Du aktivera den igen det är vitsen med autosäkring så slipper man ha reserver med sig även om det ju inte är så krångligt att ha några lösa säkringar liggandes i den verktygslåda som ändå alltid ska finnas ombord på en båt till sjöss.

            Andra bra saker att ha med omvord är en omgång extra tändstift och en hylsa att byta dem med, samt en reservproppeller till huvudmotorn och lämplig hylsa för att byta den samt om det finns en sprint som säkring genom axeln en sådan i reserv då dessa ofta ramlar i sjön vid byte i fält, glöm inte att flytta över tryckbrickan om sådan finns ananrs skär växelhuset och självklart en dunk med reservbränsle och ev olja om det är en 2 Taktare.

            Ett bra grundtips är att Du kikar igenom alla elanslutniongar och andra monteringar medans Du är vid land och kan kolla i lugn och ro och lär Dig vad som är vad och har lite koll på var saker sitter, det är värdefullt att veta den dagen något krånglar när Du är ute och kan lättare ta reda på vad som krånglar och hopperligen är Du rustad att lösa problemet och kan fortsätta fisketuren.

            Kommentera


            • #7
              Jag förstår nog inte riktigt meningen med en automatsäkring på en trollingmotor.

              Meningen med säkring är ju att skydda batteri+kablage och att omedelbart bryta om något händer. Motorn skyddas endast med säkringen om batteriet kortsluts och fisketuren är slut ändå.

              El-schemat till en trollingmotor är ju bara 2 kablar direkt från batteri till motor och avsäkring på pluskabeln.
              Det finns inte så mycket som kan hända där, eller rätt sagt det SKA inte kunna hända något där.

              Man spontankopplar ju inte på en till trollingmotor eller vips monterar en bilstereoanläggning på samma kablage och överskrider amperen i förhållande till kabelarean. Det som kan hända är mekanisk åverkan. Att isoleringen skaver sönder eller man skadar kabeln. Samma sak där: Fisketuren är slut.

              Blir det haveri i motorn så en 60A säkring slår ut så är det inte bara återställa och köra vidare, du har troligen en defekt motor och bör absolut inte försöka skicka på mer ström utan att grundligt kollat problemet varför just 60A överskreds.

              Blir det kortslutning eller haveri i batteriet, kablen eller motorn är man aldrig hjälpt av att snabbt kunna återställa säkringen. Du har ett problem som ska undersökas och fixas.

              Edit: Nu är jag ute på lite djupt vatten så rätta mig gärna om jag har fel...
              ...men en automatsäkring är väl uppbyggd som en vanlig solenoid som bryter?

              Känns som solenioder är kända nog att krångla,klicka och hänga sig i vägrelaterade fordon.
              Hur blir det att utsätta det för marin miljö i några år?
              Senast ändrad av Tybling; 2013-05-05, 09:55.
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #8
                Självklart måste Du åtgärda orsaken till att den löste ut innan Du ens funderar på att aktivera den igen, men det måste Du med en vanlig säkring med annars smäller det bra igen och ett nytt byte, där är ytterligare en fördel med auto igen i mina ögon, Du kan testa när Du lagat vad Du tror är felet och om inte så löser den ut igen och Du får inte slut på reservsäkringar.

                Har haft automatsäkringar på flertal båtar som används år efter år flera av dem öppna båtar och några hyttbåtar det enda jag brukar göra är att spreja med 5-56 eller liknande någon/några gånger per säsong och såklart inför vinteruppläggningen och det har aldrig krånglat för mig iaf.

                Kommentera


                • #9
                  Som tidigare sagts är ju automatsäkringar inte helt hundra då risken för oxidation/rost sabbar säkringen.
                  Risken finns ju att funktionen en dag inte finns där när den behövs. Dock står det ju på den länkade säkringen att den är strilvatten säkerså den bör ju hålla.
                  Och precis som det mesta i elektrisk väg när det är fukt inblandat kanske man inte
                  ska lita på det i 100 år utan testa/byta ut det med jämna mellanrum.
                  Själv kör jag med Minn kota batterilådan då jag kånkar runt på skiten och inte har det monterat i någon båt. Smidiga med lådan är ju cigguttag som jag kör ekolodet genom och att man kan köra lite annat smått o gott där också ,)

                  Kommentera


                  • #10
                    ekolodet på samma batteri....på en del elmotorrer funkar inte det....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 026 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    493 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X