Tips ang 2 ekolod vid VJ fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips ang 2 ekolod vid VJ fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips ang 2 ekolod vid VJ fiske

    Blivit sugen på detta med vertikal fiske men blir inte klok på
    hur dessa ekolod fungerar. vissa kör ju med 2 stycken medans vissa kör med ett
    någon som kan förklara för en rookie som mig hur man bör monterar dessa?
    ett ekolod kan jag ju montera men ekolod nummer 2 hänger jag inte med på.
    eller vad ekolod nummer 2 visar som inte ekolod nummer 1 gör
    om nu hänger med på vad jag menar
    hade på planer på att prova ett raymarine Dragonfly ?

    mvh

  • #2
    Kanske finns flera anledningar än vad jag vet varför man har 2 lod, men en kompis kör med en givare i fören så att han ser ekot där först och så fiskar han med ett som är placerat längre bak i båten.
    Har även en "ekolodsgalen" kompis som kör med 7 ekolod!!?, varför så många vet jag inte om han själv kan svara på....
    Själv kör jag med bara ett lod.
    Senast ändrad av Kr0nbl0m; 2013-05-06, 08:33.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av dj_asp Visa inlägg
      Blivit sugen på detta med vertikal fiske men blir inte klok på
      hur dessa ekolod fungerar. vissa kör ju med 2 stycken medans vissa kör med ett
      någon som kan förklara för en rookie som mig hur man bör monterar dessa?
      ett ekolod kan jag ju montera men ekolod nummer 2 hänger jag inte med på.
      eller vad ekolod nummer 2 visar som inte ekolod nummer 1 gör
      om nu hänger med på vad jag menar
      hade på planer på att prova ett raymarine Dragonfly ?

      mvh
      Hej Peter Asp;

      Det finns många fördelar med två ekolod i båten! Det ena ekolodet bör sitta på styrpulpeten framför ratten med givaren monterad på akterspegeln bredvid motorn. Det andra ekolodet bör monteras längst fram i båten med givaren monterad med en slangklämma under elmotorn, mycket bra vid trolling och vertikalfiske. Se här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm . Den som sköter den fotmanövrerade elmotorn ser tack vare ekolodet under hela fisketiden vad som finns och händer under båten.

      En annan fördel med dubbla ekolod är att man har alltid ett i reserv om det första skulle krångla.
      Har du två ekolod påslagna samtidigt bör de arbeta vid olika pulslängder eller frekvenser som 50 kHz och 200 kHz annars stör de ut varandra genom en massa oönskade streck och prickar på respektive ekolods bildskärm...

      Go for the Big Ones!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand


      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        Hej Leif!
        "
        Det andra ekolodet bör monteras längst fram i båten med givaren monterad med en slangklämma under elmotorn, mycket bra vid trolling och vertikalfiske. "

        Det här låter ju smart. Får Du några problem med störningar när elmotorn(propellern) är igång?

        Vi har en Minnkota Ipilot med en fjärrkontroll och Ryds 425 modell äldre. Tror du man kan lära sig att bedriva prickskyttefiske med denna kombon eller blir det för klumpigt att styra tillbaks till ekot?

        /MVH Olof

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
          Hej Leif!
          "
          Det andra ekolodet bör monteras längst fram i båten med givaren monterad med en slangklämma under elmotorn, mycket bra vid trolling och vertikalfiske. "

          Det här låter ju smart. Får Du några problem med störningar när elmotorn(propellern) är igång?

          Vi har en Minnkota Ipilot med en fjärrkontroll och Ryds 425 modell äldre. Tror du man kan lära sig att bedriva prickskyttefiske med denna kombon eller blir det för klumpigt att styra tillbaks till ekot?

          /MVH Olof
          Garmin 550c är ett suveränt ekolod för just vertikalfiske, dessutom följer det med fäste att sätta på elmotorn.
          Jag kör själv så, kopplade ekolodet till samma kabelskor som elmotorn, super smidigt!

          Edit: Nej, inga störningar för propellern, har fungerat smärtfritt för mig i två säsonger
          Bifogade filer
          Senast ändrad av msjodin; 2013-05-07, 21:37.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
            Hej Leif!
            "
            Det andra ekolodet bör monteras längst fram i båten med givaren monterad med en slangklämma under den frontmonterade elmotorn, mycket bra vid trolling och vertikalfiske. "

            Det här låter ju smart. Får Du några problem med störningar när elmotorn(propellern) är igång?

            Vi har en Minnkota Ipilot med en fjärrkontroll och Ryds 425 modell äldre. Tror du man kan lära sig att bedriva prickskyttefiske med denna kombon eller blir det för klumpigt att styra tillbaks till ekot?

            /MVH Olof
            Hej Olof Göransson;

            Jag har inte haft några problem med att elmotorns propellervirvlar och eventuella turbulens stör ekolodsfunktionen. Ekolodsgivaren är monterad rakt under elmotorn med en slangklämma framför riggröret. Innan jag drar åt slangklämman virar jag några varv eltejp runt elmotorn innanför slangklämman för att inte skada lacken på elmotorn. Kabeln tejpar jag också fast mot riggröret.

            Övning ger färdighet....

            Go for the Big Ones!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Peter Asp;

              Det finns många fördelar med två ekolod i båten! Det ena ekolodet bör sitta på styrpulpeten framför ratten med givaren monterad på akterspegeln bredvid motorn. Det andra ekolodet bör monteras längst fram i båten med givaren monterad med en slangklämma under elmotorn, mycket bra vid trolling och vertikalfiske. Se här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm . Den som sköter den fotmanövrerade elmotorn ser tack vare ekolodet under hela fisketiden vad som finns och händer under båten.

              En annan fördel med dubbla ekolod är att man har alltid ett i reserv om det första skulle krångla.
              Har du två ekolod påslagna samtidigt bör de arbeta vid olika pulslängder eller frekvenser som 50 kHz och 200 kHz annars stör de ut varandra genom en massa oönskade streck och prickar på respektive ekolods bildskärm...

              Go for the Big Ones!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand


              www.trumman.com
              hmmm....slangklämma? varför inte en Minn-Kota med integrerad givare i motorn....
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                hmmm....slangklämma? varför inte en Minn-Kota med integrerad givare i motorn....
                Hej Yngling;

                När jag köpte min första fotmanövrerade Minn Kota fiskemotor som den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm i slutet av 1960-talet då fanns inga "integrerade givare" att köpa och du kom inte med några råd heller...och idag vet du att en Minn Kota håller i närmare 100 år i rätta händer...

                Welcome to the Silent Word...a World of Minn Kota Electric Fishing Motors!

                Old Firehand

                www.trumman.com

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 026 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 704 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 974 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                493 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X