Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ser dock ett stort frågetecken med reefmastern och det är kompabiliteten framöver? Ex. kommer Dr.Depth att låsas till enbart Humminbird enheter med största sannolikhet, likaså lär Lowrance låsa sina enheter till Insight.

    Kan mycket väl bli så att Reefmaster tillslut blir ett program för de med gamla enheter endast?

    Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
    Fördelen där med reefmaster är ju den att du betalar 100 usd och sen äger du programmet och behöver inte tänka mer på det, det är väl lite mer komplicerat än vad genesis är men inte särskilt mycket tycker jag. Båda programmen är ju fruktansvärt trevliga så inget ont om nåt av dem. Men ett stort plus till reefmastern är ju att den faktiskt klarar både humminbirds data samt hds gen 1 också, och detta för 100 usd. Men har man 299usd och vill betala det årligen så fine! För det är ju ett enkelt o trevligt program!

    Kommentera


    • #22
      När de gäller lakemaster så läste jag ett av de första inläggen "Johnson" skrev efter tillkännagivande på DrDepth google user forum.
      De går att importera andra format än bara Humminbirds format men de går bara att exportera till Humminbirds kompatibla ekolod/plottrar. Insight Genisis vore ju dumma om man enbart tillåter import av kompatibla ekolod/plottrar, däremot är de ju förståeligt att man bara kan exportera till kompatibla ekolod/plottrar.

      Återigen ta denna information lättvindigt, om någon hittar mer exakt information så källhänvisa gärna, jag kan för tillfället inte hitta posten själv och orkar inte heller leta just nu.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
        Har arbetat med Insight under ett par månader nu och personligen är jag väldigt imponerad. Precis som MastaPike säger så vet jag också att det finns en hel del att vänta i det här programmet. Reefmaster? Har jag inte hört talas om och kan därför inte uttala mig om.

        Det som slår mig mest är hur sjukt enkelt Insight är, du trycker på spela in när du är ute på sjön, tar sedan ditt minneskort och sätter in i datorn och vips så har du ditt sjökort.
        Här finns en ganska bra video som förklarar det mesta på ett enkelt sätt.
        http://www.youtube.com/watch?v=nhJWDsxUYMA

        För övrigt så fungerar Insight Genesis än så länge med följande modeller, Lowrance Elite HDI, HDS Gen2 samt Touch, B&G Zeus Touch kartplotter och Simrad NS Serierna.

        Det kostar pengar, japp och välkommen till 2000-talet. För mig ger det så mycket att få den här möjligheten att spela in sjökort i mina sjöar då jag också går väldigt mycket efter djupkurvor, platåer etc precis som vid det mesta fisket. Drygt 150:- per månad är alltså inte mycket pengar för det jag känner att jag får ut av tjänsten.
        Köpte ett Elit 7 HDI i går, så nu skall jag börja logga min sjö hemma.

        Visst är det inspelningen av ekolod som står i menyn man skall använda? Jag hittar inte något som heter GPS och ekolodsinspelning.

        Om man har laddat upp en egen djupkarta till lodet, kan jag då fortsätta spela inpå samma kort som djupkartan ligger på?
        Eller måste man köra med ett tomt kort varje gång man skall logga?

        Kommentera


        • #24
          Kan man koppla ihop en elite 7 till en hds gen 1 via nmea eller nåt sånt, och därmed komma undan så man bara köper en "X" modell utan gps?
          Samt kan man använda en givare till båda loden då med?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #25
            Du kan logga på ett kort som har karta inlagt.

            Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
            Köpte ett Elit 7 HDI i går, så nu skall jag börja logga min sjö hemma.

            Visst är det inspelningen av ekolod som står i menyn man skall använda? Jag hittar inte något som heter GPS och ekolodsinspelning.

            Om man har laddat upp en egen djupkarta till lodet, kan jag då fortsätta spela inpå samma kort som djupkartan ligger på?
            Eller måste man köra med ett tomt kort varje gång man skall logga?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Kan man koppla ihop en elite 7 till en hds gen 1 via nmea eller nåt sånt, och därmed komma undan så man bara köper en "X" modell utan gps?
              Samt kan man använda en givare till båda loden då med?
              Nej tyvärr, Elite 7an har inte ethernet och kan därför inte kopplas ihop med en annan enhet.

              Det man ska kryssa i kallas "Ekolodslogg". Precis som Masta säger så kan du spela in på ditt kort som du har kartan inlagt på, däremot kan du endast ha en karta inlagt på kortet samtidigt.

              Kommentera


              • #27
                Finns det ingen som har en video på hur reefmaster fungerar? Vore kul att jämföra lite mer innan man bestämmer sig för vilket av programmen man väljer.

                Kommentera


                • #28
                  Det är modellspecifikt hur många kartor du kan ha inlagt samtidigt. På vissa enheter blir det problem att läsa at5 filerna om du har flera, medan de kan gå bra på andra. Har inte hunnit testa detta ordentligt än på min hds7 touch men skall göra det. (vet dock att instruktionerna säger en at5 fil per kort, men det stämmer alltså inte helt)

                  Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
                  Nej tyvärr, Elite 7an har inte ethernet och kan därför inte kopplas ihop med en annan enhet.

                  Det man ska kryssa i kallas "Ekolodslogg". Precis som Masta säger så kan du spela in på ditt kort som du har kartan inlagt på, däremot kan du endast ha en karta inlagt på kortet samtidigt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Du kan laste opp data fra HDS Gen1 i IG, bildene på bloggen min er generert med data fra en HDS 8 Gen 1. Jeg har IKKE testet å laste et IG-kart tilbake i Gen 1, men jeg antar at dette ikke vil fungere. Selve sonarloggen (ekkoloddataene) fra en Gen 1 og Gen 2 er helt identiske, IG kan derfor ikke skille mellom disse.

                    Du kan linke en Elite-7 (HDI) til andre enheter, men IKKE med Lowrance sitt ethernet, siden Elite-7 ikke har dette. NMEA støttes av Elite-7, og selv om du ikke kan overføre komplette ekkoloddata med NMEA kan du overføre feks posisjon. Dette betyr at en Elite-7 IKKE kan dele giver med en annen enhet, men den kan dele feks dybde med en annen enhet via NMEA.
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2013-08-30, 15:46.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #30
                      Har haft min Elite-7a i en månad nu, har scannat några gånger men får inte
                      in scanningen i plottern!
                      Jag får fram en .exe fil som ska öppnas på kortet, får då fram 2st .at5 filer.
                      Men dom läses inte in i plottern????
                      Har provat både Lowrance & Navionics läget......
                      Uppdaterade den senast idag, och då vart den helt resettad waypoints och rutter borta!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 915 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 684 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 143 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      161 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X