Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tack för bra svar som vanligt, ska testa ta bort de lagrade spåren då det börjar bli en del sådana nu. Strömförsörjningen är jag ganska säker räcker till då jag har ett 12ah 12v batteri som jag laddar efter varannan tur, men ska se om jag hittar på spänningen så jag kan visa den på skärmen också.
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

    Kommentera


    • Hejsan!
      Någon som vet hur Social Map uppdateras? Görs det kanske manuellt/batchvis av Navico eftersom det bara är beta än så länge?

      Kan tipsa om att undvika mellanslag och/eller parenteser, gissningsvis även andra specialtecken, i filnamnet (jag hade båda) på filerna ni laddar upp. Det funkar att kolla på på de individuella filerna och dess beräknade konturer, men det blir fel när man "mergar" dem. "An exception occurred..." säger den och visar bara spåret, ej konturdata. När jag gjorde samma merge, men med schysta filnamn, funkade det.

      När det gäller Sonar Viewer, så för mig funkar det inte på Win7 64-bit, men funkar på XP och Win 8.1 64-bit.

      Kommentera


      • Problem vid loggning

        Hej!

        Köpte mig ett Lowrance Elite-7 HDI för att kunna logga egna kartor. Men har lite problem:

        1. Efter endast några minters logging kommer följande alarm upp: "Mindre än 10 min kvar av ekolodets överföring till minneskortet", jag tolkar det som minneskortet snart är fullt?. Men enligt filhanteraren så är loggen bara några mb stort och det finns ca 15000 mb ledigt utrymme. Vad beror detta på? (Se bifogade bilder)Click image for larger version

Name:	bild 1.JPG
Views:	1
Size:	517,3 KB
ID:	1774966Click image for larger version

Name:	bild 2.JPG
Views:	1
Size:	383,0 KB
ID:	1774967

        2. Går det inte att logga vikar som tillhör östersjön? Har testat att logga och ladda upp men får aldrig något mail om att kartorna är klara. (Eller vad gör jag annars för fel om jag aldrig får ett mailet som bekräftar att det är klart?)

        Tacksam för svar!
        //Patrik

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Patman Visa inlägg
          Hej!

          Köpte mig ett Lowrance Elite-7 HDI för att kunna logga egna kartor. Men har lite problem:

          1. Efter endast några minters logging kommer följande alarm upp: "Mindre än 10 min kvar av ekolodets överföring till minneskortet", jag tolkar det som minneskortet snart är fullt?. Men enligt filhanteraren så är loggen bara några mb stort och det finns ca 15000 mb ledigt utrymme. Vad beror detta på? (Se bifogade bilder)[ATTACH=CONFIG]70749[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70750[/ATTACH]

          2. Går det inte att logga vikar som tillhör östersjön? Har testat att logga och ladda upp men får aldrig något mail om att kartorna är klara. (Eller vad gör jag annars för fel om jag aldrig får ett mailet som bekräftar att det är klart?)

          Tacksam för svar!
          //Patrik
          Varningen ska försvinna vid senaste uppdateringen, det är en bugg.
          Det går att logga iallafall!
          http://www.lowrance.com/sv-SE/Softwa...ates/Elite-40/

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Nillesfiske Visa inlägg
            Varningen ska försvinna vid senaste uppdateringen, det är en bugg.
            Det går att logga iallafall!
            http://www.lowrance.com/sv-SE/Softwa...ates/Elite-40/
            Tack! Någon som vet om det går att logga i östersjön?

            Kommentera


            • Sist jag provade att ladda upp från östersjön sa IG ifrån, restricted area, eller liknande
              //hc

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Patman Visa inlägg

                2. Går det inte att logga vikar som tillhör östersjön? Har testat att logga och ladda upp men får aldrig något mail om att kartorna är klara. (Eller vad gör jag annars för fel om jag aldrig får ett mailet som bekräftar att det är klart?)

                Tacksam för svar!
                //Patrik
                Gissningsvis censurerar Navico dessa loggar per automatik, eftersom det i Sverige är olagligt att sjömäta i svenskt sjöterritorium, med undantag av insjöar, vattendrag och kanaler.

                /Mattias

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Patman Visa inlägg
                  Hej!

                  Köpte mig ett Lowrance Elite-7 HDI för att kunna logga egna kartor. Men har lite problem:

                  1. Efter endast några minters logging kommer följande alarm upp: "Mindre än 10 min kvar av ekolodets överföring till minneskortet", jag tolkar det som minneskortet snart är fullt?. Men enligt filhanteraren så är loggen bara några mb stort och det finns ca 15000 mb ledigt utrymme. Vad beror detta på? (Se bifogade bilder)[ATTACH=CONFIG]70749[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]70750[/ATTACH]

                  2. Går det inte att logga vikar som tillhör östersjön? Har testat att logga och ladda upp men får aldrig något mail om att kartorna är klara. (Eller vad gör jag annars för fel om jag aldrig får ett mailet som bekräftar att det är klart?)

                  Tacksam för svar!
                  //Patrik
                  1. Dette er en bugg i alle Elite HDI og Elite CHIRP. Buggen ble som Nicklas skriver løst i software 4.0 men den ser ut til å være trukket tilbake. (Sannsynligvis pga en feil i kartplotterdelen som gir kartene magenta farge dersom du zoomer ut.) Det er bare å klikke ok på feilmeldingen og fortsette, du behøver ikke å stoppe loggingen.
                  2. Nei. Du får ikke nødvendigvis mail, men ser du i IG ligger det (sannsynligvis) en feilmelding om at du har logget et område du ikke har lov til å logge i. I Norge, Finland og Sverige er det ikke lov å logge i saltvann (i den grad Østersjøen egentlig er saltvann....) pga Forsvarets behov for å beskytte seg selv. I Norge er denne loven under gjennomsyn og skal revurderes i høst. Jeg vet ikke hva som er status for fremtiden i Sverige og Finland.

                  Angående 2.
                  Jeg ser at i Norge har Navionics nettopp åpnet for logging i saltvann. En kompis sendte de en mail og spurte hvordan de mener at dette er lovlig, men henvising til lov og pragraf. Svaret fra Navionics var lett omskrevet "det driter vi i". Min kompis vidersendte mailen til offentlig myndighet, som svarte at det Navionics gjør utvilsomt er ulovlig, men at loven var under gjennomsyn.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2014-08-02, 18:45.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • Har precis kört igång med IG, och undrar om man kan köra flera kartor på samma sd kort? Annars måste man "ladda" kortet med aktuell sjö varje gång man skall ut. Har inte läst något om detta. Någon som vet?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Kvibbe Visa inlägg
                      Har precis kört igång med IG, och undrar om man kan köra flera kartor på samma sd kort? Annars måste man "ladda" kortet med aktuell sjö varje gång man skall ut. Har inte läst något om detta. Någon som vet?
                      Her får du nok litt forskjellige svar avhengig av hvem du spør.
                      Jeg sier nei. Lagre kartet ditt på en PC (eller generer og last ned hver gang) og legg over det kartet du trenger for dagen.

                      PS - softwareoppdatering 4.0 for Elite HDI ligger ute igjen nå:
                      http://www.lowrance.com/en-US/Softwa...ates/Elite-40/
                      Merk at det er forskjellige oppdateringer for de ulike modellene, så pass på å bruke riktig oppdatering. Last ned på et minnekort, høyreklikk og unzipp (pakk ut) filen. Slett den originale filen. Sett minnekortet i Eliten og start Eliten, som så skal ta oppdateringen automatisk. Når oppdateringen er ferdig, slett den fra minnekortet så ikke Eliten kjører oppdateringen hver gang du slår av og på. Som alltid ved oppdatering, ta backup av waypoints før oppdatering og sjekk innstillngene dine (spesielt giver og fisketype) etter oppdateringen.
                      Team Colibri

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X