Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Humminbird AutoChart

    Hallå alla fiskegalningar,

    Jag vet att många här på forumet besitter mycket kunskap kring GPS och navigeringsutrustning så jag hoppas därför att ni kan hjälpa mig med lite kluriga frågor.

    Jag undrar om Humminbird AutoChart fungerar i Sverige även om jag skulle ha en amerikansk eller internationell version av Humminbirds GPS plotter/ekolod?

    Jag har nämligen funderingar att köpa ett Humminbird 998cx HD SI Combo (internationell version med metriska enheter) från utlandet men är orolig att det ska bli strul om jag kommer att skaffa AutoChart.

    Vet ni om det brukar finnas svenska menyer på Humminbirds internationella versioner? Sent i höstast köpte jag hem en Minnkota Terrova 24V 80LBS med Ipilot-Link från USA och där var det endast ett knapptryck så hade jag svenska menyer i dosan.

    Skitfiske,
    Mathias

  • #2
    Humminbird har bara två versioner, antingen amerikanska eller internationella. Köper du internationella har du svenska menyer, antar du köper det från Europa eller Australien. Då funkar det med Autochart. Köper man ett amerikanskt lod lär det funka fint ändå bara att allt blir i fot på både enhet och karta.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
      Humminbird har bara två versioner, antingen amerikanska eller internationella. Köper du internationella har du svenska menyer, antar du köper det från Europa eller Australien. Då funkar det med Autochart. Köper man ett amerikanskt lod lär det funka fint ändå bara att allt blir i fot på både enhet och karta.
      Tack för svaret. Jag har hittat ett till bra pris i Kanada.

      Hur är det AutoChart, finns det bara en version? I så fall är det lika bra att beställa det direkt med ekolodet/plottern.

      Kommentera


      • #4
        Det finns i två versioner.
        Vanliga och pro. Ska du köpa ett si lod så ska du satsa på ett pro, då får du med bottenhårdhet och sideimagine overlay (3d-karta).
        Jag skulle köpa den i Sverige då konturerna på flera sjöar redan finns inlagda. Antar att dom inte är med på korten som säljs i staterna.

        Kommentera


        • #5
          Vet inte hur noga ni är på strandlinjer men de är inte bra gjorda på kortet.

          Ritar mina egna i Google Earth, liten sjö tar 5-10min.

          Liten större sjö på 40 km2 tog kanske en halvtimme med riktigt bra resultat och då han man med några öar också.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
            Vet inte hur noga ni är på strandlinjer men de är inte bra gjorda på kortet.

            Ritar mina egna i Google Earth, liten sjö tar 5-10min.

            Liten större sjö på 40 km2 tog kanske en halvtimme med riktigt bra resultat och då han man med några öar också.
            Detta är något jag skulle uppskatta om du kunde skriva en guide till eller länka till en guide

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av salcin72 Visa inlägg
              Det finns i två versioner.
              Vanliga och pro. Ska du köpa ett si lod så ska du satsa på ett pro, då får du med bottenhårdhet och sideimagine overlay (3d-karta).
              Jag skulle köpa den i Sverige då konturerna på flera sjöar redan finns inlagda. Antar att dom inte är med på korten som säljs i staterna.
              Okey, så det någonting som är förprogramerat om jag köper Autochart i Sverige just med att konturerna på flera sjöar redan är inritade? Jag trodde Autochart använde lodets/plotterns bakgrundkarta/baskarta och att Autocharten ritade på denna men då kanske jag har missuppfattat det? Det var därför jag var orlig att om jag köpte den internationella versionen i Kanada att just baskartan över Sverige inte var inlagda så att det skulle bli problem med Autochart. Jag märker att jag är alldels för dålig insatt

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
                Hallå alla fiskegalningar,

                Jag vet att många här på forumet besitter mycket kunskap kring GPS och navigeringsutrustning så jag hoppas därför att ni kan hjälpa mig med lite kluriga frågor.

                Jag undrar om Humminbird AutoChart fungerar i Sverige även om jag skulle ha en amerikansk eller internationell version av Humminbirds GPS plotter/ekolod?

                Jag har nämligen funderingar att köpa ett Humminbird 998cx HD SI Combo (internationell version med metriska enheter) från utlandet men är orolig att det ska bli strul om jag kommer att skaffa AutoChart.

                Vet ni om det brukar finnas svenska menyer på Humminbirds internationella versioner? Sent i höstast köpte jag hem en Minnkota Terrova 24V 80LBS med Ipilot-Link från USA och där var det endast ett knapptryck så hade jag svenska menyer i dosan.

                Skitfiske,
                Mathias
                En sidofråga, vad gick Minn Kotan på med frakt och alla avgifter till Sverige? Jag är inne på samma set-up som du och vore intressant att veta lite närmare vad kalaset hamnade på! Och varifrån köpte du?

                Med vänlig hälsning
                Mathias
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                  Detta är något jag skulle uppskatta om du kunde skriva en guide till eller länka till en guide
                  Det har jeg gjort for lengst.
                  http://teamcolibri.blogspot.no/2013/...dybdekart.html

                  Vær obs på at det bare er Google Earth som er relevant for Sverige. Adaptive fungerer bare i Norge.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2014-04-22, 22:45. Anledning: typos
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu har jag lekt lite med Autochart och gjort första djupkartan, det blev sjukt bra och riktigt simpelt var det också! Jag har iofs lekt en hel del med DrDepth innan och då känner man igen sig!
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 915 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 143 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X