Vilse i GPS/ekolods/kombiplotter djungeln. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilse i GPS/ekolods/kombiplotter djungeln.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilse i GPS/ekolods/kombiplotter djungeln.

    Hejsan.

    Jag köpte en buster rs i höstas och vill skaffa mig ett kombiplotter. Mestadels för att hitta runt på sjön så som grund, lättare fiske men även för lite trolling framöver. Jag är inte alls insatt i vad man bör ha och vad som kommer bli överkurs för mig som hobbyfiskare.

    Jag vill ha en schysst och lättmanövrerad kombienhet som jag kan få fram gps överblick, och en bra ekolodsdel som man med tiden får lära sig att läsa av. Kommer mestadels köra i hjälmaren och Mälaren då jag är bosatt i Eskilstuna.

    Jag blev tipsad o lite informera om Lowrance elite-5 chirp men funderar ev på en 7tummare. Vilket jag förstått så är chirp lite mer avancerat ekolod med downscan o sidescan, eller är jag ute och cyklar?

    Mottager gärna så mkt tips som möjligt för en nybörjare som är vilse 😜

    Med vänlig hälsning, Johan

  • #2
    Nice med större skärm om man ska ha kombi

    Kommentera


    • #3
      Elite har inte Sidescan. Du måste upp på HDS och separat givare för att få det på Lowrance.

      Kommentera


      • #4
        Vad rekommenderas annars för märke/modell?

        Kommentera


        • #5
          Herregud! Din senaste fråga har lika många svar som det finns deltagare på detta forum... Humminbird och Lowrance är väl de mest förespråkade märkena och fråghar du mig så har jag ett Lowrance Elit 5 HDI som duger gott som lod och som ger mig möjligheten att logga både till Insight Genesis och djupkarta.se och ta del av både mina och andras loggningar.
          Ska du fiska djupt kan chirp vara en fördel men ner till 20-talet meter är det näst intill egalt.
          Femtum är en hyfsad storlek för delad skärm men en 7-tums HDS med sidescanning står nog näst på listan vid ev byte...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av jam4 Visa inlägg
            Hejsan.

            Jag köpte en buster rs i höstas och vill skaffa mig ett kombiplotter. Mestadels för att hitta runt på sjön så som grund, lättare fiske men även för lite trolling framöver. Jag är inte alls insatt i vad man bör ha och vad som kommer bli överkurs för mig som hobbyfiskare.

            Jag vill ha en schysst och lättmanövrerad kombienhet som jag kan få fram gps överblick, och en bra ekolodsdel som man med tiden får lära sig att läsa av. Kommer mestadels köra i hjälmaren och Mälaren då jag är bosatt i Eskilstuna.

            Jag blev tipsad o lite informera om Lowrance elite-5 chirp men funderar ev på en 7tummare. Vilket jag förstått så är chirp lite mer avancerat ekolod med downscan o sidescan, eller är jag ute och cyklar?

            Mottager gärna så mkt tips som möjligt för en nybörjare som är vilse ��

            Med vänlig hälsning, Johan
            Hej Johan;

            Lowrance är sedan mer än 50 år tillbaka världens mest kända ekolodsfabrikat bland sportfiskare. Redan år 1957 introducerade Carl Lowrance sitt första portabla sportfiskeekolod "Lowrance Green Box". https://www.pinterest.com/pin/189010515586525108/ ..

            Nio år senare, 1966 köpte jag själv min första "Lowrance Green Box", ett ekolod på bilden här. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm . som fungerar helt perfekt än idag...

            Står du i valet mellan 5-tums och 7-tums display vågar jag påstå att du aldrig kommer att ångra dig om du väljer 7-tummaren...

            Ekolod med GPS-navigator och kartplotter i färg är överlägset alla äldre tiders ekolod i förmåga att hitta botten, fiskar, vegetation och nya platser...

            Go for the Big Ones!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand


            www.trumman.com
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-17, 10:12.

            Kommentera


            • #7
              Hej!

              Har precis som du letat/läst letat lite till.

              Har kommit fram till följande, SideImage, structurescan eller vad du nu vill kalla det är inget jag behöver, inte med min ekonomi i alla fall. Vill dock ha downimage, inte för att jag egentligen tror jag kan utläsa mycket mer än med ett vanligt lod men det är ju lite "snajsigt".

              Hade jag köpt ett lod som ser år sidorna hade jag satsat på:

              Lowrance HDS 7 med structurescan
              Humminbird 899
              Budget Humminbird helix 5 (alldeles för lite skärm i min mening)

              Om vi skippar att titta åt sidorna blir det.

              Lowrance Elite-7 CHIRP 6800:- inkl givare 83/200
              Humminbird 858 DI 8400:- exkl. givare

              Vad gäller Garmin verkar de inte speciellt populära bland de "som kan".

              För mig blev ekvationen relativt lätt. Köpte därför Lowrance Elite 7 CHIRP

              Pratar för övrigt om kombiinstrument hela tiden även om jag bara skriver lod/ekolod.

              Lycka till!
              Senast ändrad av Grävlingen; 2015-04-14, 19:50.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #8
                Tack så mycket för era svar. Imorgon bär det av till Några butiker för att försöka bestämma sig för vilken storlek det blir, för har till 99procent bestämt mig för en Lowrance Elite 5 eller 7 med chirp.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                1 216 svar
                156 014 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HenkeW
                av HenkeW
                 
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                12 svar
                2 700 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Piscantur stercore  
                Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                27 svar
                1 966 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gabbu
                av gabbu
                 
                Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                2 svar
                489 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                2 svar
                353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Arbetar...
                X