Mitt första ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt första ekolod

    Hej!

    Är nu ute efter ett ekolod då jag har fått för mig att det ska leverera lite mer fisk sen när man har lärt sig det. Vill ju kunna se djup, hur bottnen ser ut och betesfisken och sådär.

    Har en eka på tre-fyra meter som jag använder, fiskar alltid i insjöar.

    Jag tänkte ett Lowrance X-4, eftersom jag inte har så väldigt mycket pengar att spendera. Är det något att satsa på eller ska jag lägga till ett par hundringar för ett annat? Är det någon som har erfarenhet av det här, samt vad är det mer jag behöver ha förutom själva ekolodet?

    Tacksam för svar!

  • #2
    Om du använder sökfunktionen så finner du förmodligen mer att läsa i ämnet än du orkar med... (Vilket kanske är den största olägenheten med sökfunktionen...).
    Jag brukar envist hävda att storlek är viktigare än färg, men här handlar det ju om ett litet svartvitt lod. Och då vågar jag mig på att påstå att du får betydligt mera lod för pengarna om du får tag på ett Elite 4 X av förra generationen.
    Jag har själv ett Lowrance x 4, ett Eagle Cuda (kusin till X 4:an) och ett Elit 4 (kombilod). Det senare har till och med lite mindre skärm, men jag upplever det ändå mer som ett riktigt lod än de båda svartvita. Inte för att de är svartvita, jag använder ett 5 tums svartvitt Eaglelod till vertikalfiske och det funkar. Utan för att de känns mycket "grövre" och mer oprecisa än Elitelodet.
    Så mitt råd är: Försök få tag på ett billigt färglod, gärna av förra (eller snarare förrförra) generationen! Då har du ett lite lod som förutom skrämstorleken känns likvärdigt med ett större (jag använder ett Elit 5 HDI som åklod bara för att jag tyckte Elit 4 var för litet för delad skärm mellan plotter och lod).
    Skitfiske!
    Gösta

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
    1 216 svar
    155 915 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg HenkeW
    av HenkeW
     
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
    12 svar
    2 684 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Piscantur stercore  
    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
    27 svar
    1 936 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg gabbu
    av gabbu
     
    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
    13 svar
    1 143 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg holden
    av holden
     
    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
    2 svar
    161 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg fishmark  
    Arbetar...
    X