Köpråd kombinerat ekolod/plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd kombinerat ekolod/plotter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd kombinerat ekolod/plotter

    Hej

    Jag letar efter en plotter/ekolod med ett pris upp till ca 4500kr inklusiv givare och baskarta.

    Jag kan inget om ekolod men de viktigaste egenskaperna för mig är:

    + Tydligt se skillnad på betesfisk och större fisk.
    + Minst 4".
    - Ska främst användas för makrill & torsk. Gärna med en så stor spridning på givaren som möjligt?
    Bonus: Se så tydliga bilder som möjligt från botten på vrak och liknande.

    Plotter:
    Se grund oavsett zoomnivå.
    Medföljande duglig karta för västkusten.



    Är detta ett bra val eller finns det bättre?

    http://www.marinaman.se/gpssjokortsp...paign=prisjakt

    http://www.marinaman.se/gpssjokortsp...er-inkl-givare
    Senast ändrad av yamahare; 2015-04-22, 16:29.

  • #2
    Hvor dypt ønsker du å se fisk? Du nevner at du ønsker vid konevinkel, men jeg antar at du vet at vid konevinkel gir dårligere bilder av bunnstruktur og er et generelt dårligere valg desto dypere det blir?

    Kart for vestkysten av Sverige betyr i praksis Navionics, som fungerer på det meste bortsett fra Garmin, Garmin som bare fungerer på Garmin, og C-map som fungerer på feks Lowrance og Raymarine. Kvaliteten på disse tre kartalternativene er av typen "bedre enn ingenting" til "helt nøyaktig" alt avhengig av hvor du sjekker. C-map og Garmin er nesten identiske de fleste steder i saltvann i Norden, Navionics kan du sjekke selv via nettsiden deres og avgjøre hva du mener. For Garmin og C-map må du til en forhandler, putte minnekortet med kartet i en kartplotter, og sjekke selv.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Hvor dypt ønsker du å se fisk? Du nevner at du ønsker vid konevinkel, men jeg antar at du vet at vid konevinkel gir dårligere bilder av bunnstruktur og er et generelt dårligere valg desto dypere det blir?

      Kart for vestkysten av Sverige betyr i praksis Navionics, som fungerer på det meste bortsett fra Garmin, Garmin som bare fungerer på Garmin, og C-map som fungerer på feks Lowrance og Raymarine. Kvaliteten på disse tre kartalternativene er av typen "bedre enn ingenting" til "helt nøyaktig" alt avhengig av hvor du sjekker. C-map og Garmin er nesten identiske de fleste steder i saltvann i Norden, Navionics kan du sjekke selv via nettsiden deres og avgjøre hva du mener. For Garmin og C-map må du til en forhandler, putte minnekortet med kartet i en kartplotter, og sjekke selv.

      Tack för svaret.

      Kommer fiska med ett maxdjup på ca 50-60 meter men oftast ca 20-40meter.
      Tänkte att vid konvinkel är bra för att hitta makrillstim?

      Du någon modell som du kan rekomendera av dessa eller någon som inte finns med här?
      http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...6043#prodlista

      Komplett paket med ekolod/plotter med karta.

      Kommentera


      • #4
        Är dessa bra alternativ till hummingbirden?


        http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2134955

        http://www.ssbilbehor.se/garmin-echo...798-c-159.aspx
        Senast ändrad av yamahare; 2015-04-23, 18:44.

        Kommentera


        • #5
          Makrell er vanskelige å se på et ekkolodd, men ikke umulig. Makrell har ikke svømmeblære, og det er svømmeblæren som gir den sterkeste delen av returekkoet når du ser en fisk på ekkoloddet.

          Dette bildet er et par år gammelt, men viser en makrellstim. Streken du ser gå ned, for så å jevne seg ut på ca 14 meters dyp er loddet på dypriggen min. Det du ser rundt og under, ned mot ca 18 meters dyp, er makrell.
          Click image for larger version

Name:	Oslofjorden_HDS_190613+003.png
Views:	1
Size:	85,0 KB
ID:	1777606
          Utstyret som ble brukt var en Lowrance HDS 5 med en ekkoloddgiver som heter HST-WSBL. Du vil få tilsvarende resultater med en Lowrance Elit HDI eller Lowrance Elite CHIRP med ekkoloddgiveren 83/200/455/800-HDI som de to typisk selges med. Denne giveren har vid konevinkel, 20 grader på 83 kHz og 44 grader på 83 kHz. Bildet over viser 83 kHz.

          Bruken din ligger i ytterkant av hva den ekkoloddgiveren er ideell for. Giveren 50/200/455/800-HDI er sannsynligvis et bedre valg for ditt bruk. Den har 12 grader ved 200 kHz og 35 grader ved 50 Khz. Du kan da bruke 50 kHz når du ser etter fisk pelagisk (som makrell) og 200 kHz der du leter etter bunnstruktur som vrak. (For bunnstruktur ønsker du en smalest mulig konevinkel.)

          Vær obs på at en x i modellnavnet hos Lowrance betyr at det er et rent ekkolodd, altså uten kartplotter. Går du for Humminbird eller Garmin, så vil jeg definitivt anbefale å bytte giveren som følger med til feks en Airmar P66. (Som har 11 grader ved 200 kHz og 45 ved 50 kHz.)
          Senast ändrad av Team Colibri; 2015-04-23, 21:12. Anledning: typos
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Makrell er vanskelige å se på et ekkolodd, men ikke umulig. Makrell har ikke svømmeblære, og det er svømmeblæren som gir den sterkeste delen av returekkoet når du ser en fisk på ekkoloddet.

            Dette bildet er et par år gammelt, men viser en makrellstim. Streken du ser gå ned, for så å jevne seg ut på ca 14 meters dyp er loddet på dypriggen min. Det du ser rundt og under, ned mot ca 18 meters dyp, er makrell.
            [ATTACH=CONFIG]78017[/ATTACH]
            Utstyret som ble brukt var en Lowrance HDS 5 med en ekkoloddgiver som heter HST-WSBL. Du vil få tilsvarende resultater med en Lowrance Elit HDI eller Lowrance Elite CHIRP med ekkoloddgiveren 83/200/455/800-HDI som de to typisk selges med. Denne giveren har vid konevinkel, 20 grader på 83 kHz og 44 grader på 83 kHz. Bildet over viser 83 kHz.

            Bruken din ligger i ytterkant av hva den ekkoloddgiveren er ideell for. Giveren 50/200/455/800-HDI er sannsynligvis et bedre valg for ditt bruk. Den har 12 grader ved 200 kHz og 35 grader ved 50 Khz. Du kan da bruke 50 kHz når du ser etter fisk pelagisk (som makrell) og 200 kHz der du leter etter bunnstruktur som vrak. (For bunnstruktur ønsker du en smalest mulig konevinkel.)

            Vær obs på at en x i modellnavnet hos Lowrance betyr at det er et rent ekkolodd, altså uten kartplotter. Går du for Humminbird eller Garmin, så vil jeg definitivt anbefale å bytte giveren som følger med til feks en Airmar P66. (Som har 11 grader ved 200 kHz og 45 ved 50 kHz.)


            Tack så mycket för dina utförliga svar.

            Det står mellan dessa, ska försöka hålla mig under 5000 för ett komplett paket med karta. Tänker att jag köper ett bättre nästa gång när jag lärt mig mer.

            1. Lowrance Elite-4 CHIRP 83/200 455/800

            http://www.marinhandeln.se/p-26493-l...00-455800.aspx


            2. Garmin echoMAP 42dv 77/200 455/800

            http://www.ssbilbehor.se/garmin-echo...paign=prisjakt


            3. Garmin echomap 50s 200/77 kHz

            https://www.axmarin.se/webshop/subme...s?ref=prisjakt


            4. Humminbird Helix 5 sonar gps combo 200kHz (20°) / 83kHz (60°)

            http://www.hjertmans.se/produkter/el...onar-gps-combo

            Vad jag förstår så är Elit 4 och echomap 42dv samma "chirp"teknik? Eller är downview något helt annat på garmin? Och de andra 2 likvärdiga?
            Jag gillade verkligen Garmin 50s menyer i varje fall.
            Senast ändrad av yamahare; 2015-04-26, 16:03.

            Kommentera


            • #7
              Nei, Elite og Echomap bruker ikke samme teknikk. Men når det er sagt kommer den store forskjellen med CHIRP først når ekkoloddet kombineres med en tilsvarende giver fra Airmar.

              Alle disse modellene vil dekke behovet ditt nogenlunde, men for Garmin ville jeg gått for en annen ekkoloddgiver enn deres egen, for eksempel en Airmar P66. (Det hadde jeg forsåvidt gjort på Humminbirden også, jeg brukte selv P66 da jeg kjørte med Humminbird.)
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Nei, Elite og Echomap bruker ikke samme teknikk. Men når det er sagt kommer den store forskjellen med CHIRP først når ekkoloddet kombineres med en tilsvarende giver fra Airmar.

                Alle disse modellene vil dekke behovet ditt nogenlunde, men for Garmin ville jeg gått for en annen ekkoloddgiver enn deres egen, for eksempel en Airmar P66. (Det hadde jeg forsåvidt gjort på Humminbirden også, jeg brukte selv P66 da jeg kjørte med Humminbird.)
                Jag har blivit intresserad av att använda insight genesis då jag ibland fiskar i sjöar, och nu blir ju endast Lowrance kvar som alternativ. Dessa har ju även 50 khz-givare som medföljer och då är ju detta enda alternativet? Får vänta tills priset sänks lite i varje fall till 4000. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2698710

                P66 får bli en senare grej som jag får köpa när jag lärt mig lite mer.

                Läst om ekolod och plotter i 3 dagar i rad nästan all vaken tid och blir inte mycket klokare. Finns väldigt dålig information för att se skillnader mellan de olika märkena för folk som inte kan något vilket gör det trist.
                Senast ändrad av yamahare; 2015-04-27, 16:19.

                Kommentera


                • #9
                  Jeg har vært ute i båten med en Elite 5 CHIRP i dag, den er ikke noe dårlig valg. For ditt bruk hadde jeg absolutt sett på 50/200/455/800-HDI giveren.

                  Vi er noen som synes det er gøy å teste forskjellige ekkolodd mot hverandre. Men de fleste som er såpass interessert at man bruker egne penger på flere ekkolodd bare for å prøve de, er også såpass interessert at vi ligger litt over mellomklassemodellene. Derfor er det lettere å finne sammenlikninger av toppmodellene enn av de enklere modellene.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Jeg har vært ute i båten med en Elite 5 CHIRP i dag, den er ikke noe dårlig valg. For ditt bruk hadde jeg absolutt sett på 50/200/455/800-HDI giveren.

                    Vi er noen som synes det er gøy å teste forskjellige ekkolodd mot hverandre. Men de fleste som er såpass interessert at man bruker egne penger på flere ekkolodd bare for å prøve de, er også såpass interessert at vi ligger litt over mellomklassemodellene. Derfor er det lettere å finne sammenlikninger av toppmodellene enn av de enklere modellene.
                    Tack Erik för alla tips och att du orkar att svara på frågor som inte är konkreta

                    Måste bara fråga en till i alla fall För att få ner priset lite tror jag att jag blir tvungen att välja mindre skärm denna gången och lära mig lite till innan jag kanske köper en dyrare och större sedan (gärna 7")

                    Är elit 4 samma som elit 5 bara att det är mindre skärm?
                    http://www.ssbilbehor.se/lowrance-el...paign=prisjakt

                    Och den som inte heter chirp utan HDI istället, vilken ska man gå på det är samma pris ungefär. Chirp är bättre, det är samma sak bara att chirpgiveren är bättre?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X